Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: lys til kaniner ?  (Læst 7243 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christian Clement

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
  • bidt af en gal avler
lys til kaniner ?
« Dato: 03 Januar , 2014, 18:03 »
halløj og god weekend alle sammen

min ene new zealand red vil ikke "hygge" med min han
og så tænkte jeg på om det kunne hjælpe med noget mere lys, det giver jo fin effekt på hønsene, men inden jeg trækker ledninger og stiller an med det store 14 timers lys show ville jeg lige hære om der er andre der har prøvet at give kaniner lys, og hvad fik man ud af det ?

mvh christian clement

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: lys til kaniner ?
« Svar #1 Dato: 03 Januar , 2014, 18:06 »
Jeg ville tildele lidt E-vitamin da det virker brunst/reproduktions-fremmende. Vi bruger det i såvel kvæg- som fåre-besætningen og kan se det virker  /o

Offline Christian Clement

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
  • bidt af en gal avler
Sv: lys til kaniner ?
« Svar #2 Dato: 03 Januar , 2014, 18:08 »
#Rudy
det var jo også en mulighed, det her race kanin avl giver mig grå hår da jeg var lille, skulle man bare kigge på dem så kom der tolv, men når det skal være den rigtige han på den rigtige hun er udfordringerne godt nok noget større :o

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: lys til kaniner ?
« Svar #3 Dato: 03 Januar , 2014, 18:48 »
Jeg har været på en angora-kaninfarm .Og der fik dyrene ekstra lys i den mørke tid.De skulle jo gerne yngle året rundt. :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline annec

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: lys til kaniner ?
« Svar #4 Dato: 08 Januar , 2014, 22:41 »
Det kan være hun bare ikke har lyst. Kaniner kommer i brunst med mellemrum og har på ingen måde lyst til at blive parret når hun ikke er i brunst.  ;D

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: lys til kaniner ?
« Svar #5 Dato: 11 Januar , 2014, 11:39 »
Jeg har aldrig brugt ekstra lys til mine, men jeg plejer så til gengæld heller ikke at parre de første hunner før i februar. Synes det er for koldt med unger før marts.

Men prøv at sætte hunnen ind til hannen flere dage i træk. Og hvis der efter en uge stadig ikke er sket noget, så prøv en anden han. Jeg har haft flere hunner, der bare slet ikke ville ha noget at gøre med en bestemt han, men villigt lod sig parre med en anden.

Kaniner kommer som sådan ikke i brunst. Hvordan det foregår kan du læse mere om her http://kaninhaandbogen.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=179
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline frydensberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
    • frydensberg-billing
Sv: lys til kaniner ?
« Svar #6 Dato: 13 Februar , 2014, 09:08 »
Jeg ville også væbne mig med tålmodighed, kaninerne foretrækker at foråret er længere fremme.
Jeg vil tro man kan snyde dem med lys, varme og friske grønne krydderurter....
Lad evt. Hunnen og hannen bytte bur i et par dage inden næste forsøg, det virker for mig.
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
0,1 british shorthair kat, Karma
1,0 Vapset sort labrador hvalp, Kaos
5,5 dværgvædder kaniner, gulrød og satin
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor
3,6 store wyandot kyllinger

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: lys til kaniner ?
« Svar #7 Dato: 13 Februar , 2014, 11:33 »
Jeg har aldrig brugt ekstra lys til mine, men jeg plejer så til gengæld heller ikke at parre de første hunner før i februar. Synes det er for koldt med unger før marts.

Men prøv at sætte hunnen ind til hannen flere dage i træk. Og hvis der efter en uge stadig ikke er sket noget, så prøv en anden han. Jeg har haft flere hunner, der bare slet ikke ville ha noget at gøre med en bestemt han, men villigt lod sig parre med en anden.

Kaniner kommer som sådan ikke i brunst. Hvordan det foregår kan du læse mere om her http://kaninhaandbogen.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=179

Kom lige til at læse mit indlæg igen, og kan se det kan misforstås ;) Jeg mener ikke at hunnen skal gå fast hos hannen i flere dage, men at man skal prøve under opsyn at introducere dem flere dage i træk indtil parringen lykkes eller man giver op ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Susanna-K

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: lys til kaniner ?
« Svar #8 Dato: 27 Februar , 2014, 12:02 »
Tror du skal væbne dig med tålmodighed. Og spare lyset.
Kaniner er ikke sådan at narre, de ved godt hvornår det er vinter og hvornår der er en chance for at deres unger kan få grønt, når de forlader reden.
Vi har nogen gange snydt vores lidt, med at fodre godt med krydderurter i et par uger. Så kan man fremskynde deres brunst lidt. Men ellers så et par dage med solskin, og lidt frisk luft plejer at hjælpe.
For du er naturligvis sikker på det er en han du sætter hende ind til ikke ;)
Den glade ejer af 9 hygge-havehøns, 1 hane.
Derudover tæller besætningen 2 hunde, 2 katte, kanariefugle i voliere
og ca. 100 kaniner.
Mød os på facebook - Stald Pecasus

Offline Christian Clement

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
  • bidt af en gal avler
Sv: lys til kaniner ?
« Svar #9 Dato: 02 Maj , 2014, 22:15 »
så lykkes det, langt om længe, i dag forlod ni franske   væddere og 4 new zealand red,  reden, så der er langt om længe kommet gang i kanin avlen  /o
« Senest Redigeret: 02 Maj , 2014, 22:22 Fra Christian Clement »