Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kaniner og høns sammen?  (Læst 14425 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LeneHBJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Kaniner og høns sammen?
« Dato: 30 August , 2013, 17:17 »
Hej
Jeg har en dejlig stor hønsegård med græs, solbærbuske, effektivt rævesikret med nedgravet minkhegn, etc - og så går jeg og tænker, om jeg kunne have et par kaniner gående derinde sammen med min lille hønseflok. Eller - er der noget med, at hønsemøg er skadeligt for kaniner? Del venligst ud af jeres viden og erfaring, tak!
Lene

Offline Bent Troldahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Kaniner og høns sammen?
« Svar #1 Dato: 30 August , 2013, 20:54 »
Der kan' blive et problem med coksidiose , det dør både kaniner og høns af, så de kan måske smidte hinanden.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kaniner og høns sammen?
« Svar #2 Dato: 30 August , 2013, 21:12 »
Kaniner bør slet ikke gå flere sammen. Prøv evt at søge på "kaniner sammen" så kommer der masser af eksempler på hvorfor.
Jeg ville heller ikke sætte en kanin sammen med høns. De snakker ikke samme sprog og der kan nemt opstå konflikter pga det. Desuden spiser de heller ikke det samme og en kanin vil kunne tage skade af at spise hønsenes mad.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Kaniner og høns sammen?
« Svar #3 Dato: 30 August , 2013, 21:49 »
Jeg kender en der har høns og 2 kaniner (han og hun) gående sammen. Ingen problemer der men det er også en stor indhegning.

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Kaniner og høns sammen?
« Svar #4 Dato: 30 August , 2013, 22:07 »
Jeg blev træt af at have kaniner i små bure, så jeg slap hunnerne fri. De går mest bare og spiser nedfaldsfrugt og græs og kunne sådan set bare gå hver til sit, der er plads her ude på landet. Men de bliver alle mere eller mindre samlet, der er endda kommet en ny til, som jeg aldrig har set før (og som jeg så også håber er en hun). Hannen er desværre nødt til at blive bag hegn og det er måske derfor de andre bliver? Under alle omstændigheder så har de helt klart gavn af hinanden, hvis kaniner ikke kan være sammen er det sikkert et pladsproblem, som det også ville være for de fleste andre levende.
Der er også nogle udbrydderhøns og de går også sammen med kaninerne når deres veje mødes, deler et æble og går hver til sit igen. Intet problem. Nogle gange smutter kaninerne også ind til hønsene, heller intet problem. Så i en stor hønsegård tror jeg fint det kan lade sig gøre om de kan smitte hinanden ved jeg intet om, personligt tager jeg chancen.

Rasmus

Offline mew.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
Kaniner og høns sammen?
« Svar #5 Dato: 30 August , 2013, 22:17 »
Jeg har prøvet og det endte i et blodbad. Kaninen jagtede hønsene og bed dem til blods. Den hoppede endda op på pindene efter dem :(
Min veninde havde samme problem selvom deres dyr gik frit på gården.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Kaniner og høns sammen?
« Svar #6 Dato: 30 August , 2013, 22:30 »
Der kan' blive et problem med coksidiose , det dør både kaniner og høns af, så de kan måske smidte hinanden.


Der findes et utal af coccidiose parasit typer og umiddelbart synes de artsspecifikke, så smitte mellem to forskellige dyrearter, er måske ikke så sandsynlig. Det bør dog undersøges nærmere inden man sætter 2 dyrearter sammen.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Kaniner og høns sammen?
« Svar #7 Dato: 30 August , 2013, 23:04 »
Herunder er et link der viser at Coccidiose ikke blot er Coccidiose:

http://en.wikipedia.org/wiki/Coccidiosis
Mvh
Erik Andersen

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kaniner og høns sammen?
« Svar #8 Dato: 31 August , 2013, 08:54 »
Jeg kender en der har høns og 2 kaniner (han og hun) gående sammen. Ingen problemer der men det er også en stor indhegning.

Hvis man går op i dyrevelfærd er det godt nok ikke lige måden at gøre det på. Jeg siger ikke din bekendte er dyremishandler, sikkert bare uvidende, som så mange andre.

Fertil han og hun sammen er en rigtig dårlig kombination, da hannen vil parre hunnen hele tiden, også selvom hun er drægtig, hvilket hun vil være nærmest konstant, hvis ikke hun er for stresset over hannens konstante tilstedeværelse og humperi.

Hunkaniner har to livmødre, så de kan i princippet bære på to kuld på samme tid, hvilket betyder at når det ældste kuld kun er 4 uger gamle, så kommer der et nyt kuld. Det vil som regel betyde døden for min et af kuldene. Og det vil også betyde at det slider ekstremt meget på hunnens krop, og hun vil ikke blive ret gammel.

Jeg har mange års erfaring med kaniner, både med mine egne dyr, men også fra fora og over mail, hvor jeg i rigtig mange år har besvaret tonsvis af spørgsmål fra andre kaninejere, og de meget få tilfælde, hvor det går godt at have flere kaniner i samme bur (uanset køn), der er langt imellem.

Det kan i sjældne tilfælde lade sig gøre at ha to (eller flere) hunner sammen, hvis de er vokset op sammen og har masser af plads (ikke bare et alm kaninbur). Men i 99% af tilfældene hvor man prøver dette, så går det galt før eller siden, eller man oplever at den ene dør alt for tidligt pga stress. Man vil ikke altid opleve at der er problemer, før den ene pludselig er død. Det er bare den konstante stress af hele tiden at ligge under for en dominant kanin, der til sidst medfører døden. Mange siger at deres kaniner har det godt sammen, men de ved jo ikke hvad der sker, når de ikke lige holder dem under observation, og de usynlige skader som følge af stress, dem ser man ikke før det er for sent.

Der er ikke mange der ved, at hvis man behandler en kanin godt, så er den gennemsnitlige levealder faktisk omkring 10 år. De fleste kaniner i dag dør alt for tidligt, enten pga stress over det forkerte selskab eller pga fejlfodring.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Kaniner og høns sammen?
« Svar #9 Dato: 31 August , 2013, 09:28 »
Hvis man går op i dyrevelfærd er det godt nok ikke lige måden at gøre det på. Jeg siger ikke din bekendte er dyremishandler, sikkert bare uvidende, som så mange andre.

Fertil han og hun sammen er en rigtig dårlig kombination, da hannen vil parre hunnen hele tiden, også selvom hun er drægtig, hvilket hun vil være nærmest konstant, hvis ikke hun er for stresset over hannens konstante tilstedeværelse og humperi.

Hunkaniner har to livmødre, så de kan i princippet bære på to kuld på samme tid, hvilket betyder at når det ældste kuld kun er 4 uger gamle, så kommer der et nyt kuld. Det vil som regel betyde døden for min et af kuldene. Og det vil også betyde at det slider ekstremt meget på hunnens krop, og hun vil ikke blive ret gammel.

Jeg har mange års erfaring med kaniner, både med mine egne dyr, men også fra fora og over mail, hvor jeg i rigtig mange år har besvaret tonsvis af spørgsmål fra andre kaninejere, og de meget få tilfælde, hvor det går godt at have flere kaniner i samme bur (uanset køn), der er langt imellem.

Det kan i sjældne tilfælde lade sig gøre at ha to (eller flere) hunner sammen, hvis de er vokset op sammen og har masser af plads (ikke bare et alm kaninbur). Men i 99% af tilfældene hvor man prøver dette, så går det galt før eller siden, eller man oplever at den ene dør alt for tidligt pga stress. Man vil ikke altid opleve at der er problemer, før den ene pludselig er død. Det er bare den konstante stress af hele tiden at ligge under for en dominant kanin, der til sidst medfører døden. Mange siger at deres kaniner har det godt sammen, men de ved jo ikke hvad der sker, når de ikke lige holder dem under observation, og de usynlige skader som følge af stress, dem ser man ikke før det er for sent.

Der er ikke mange der ved, at hvis man behandler en kanin godt, så er den gennemsnitlige levealder faktisk omkring 10 år. De fleste kaniner i dag dør alt for tidligt, enten pga stress over det forkerte selskab eller pga fejlfodring.
Tak for Info - så blev jeg så meget klogere!
Kaniner undrer mig bare - socialt orienteret dyr som ikke kan gå med andre? Synes bare det virker så mærkeligt at det kan være velfærd at gå i bure uden social kontakt? Ingen måde kritik bare undren - jeg overvejer kaniner (slagte) i fremtiden så suger al den Info jeg kan til mig.
Ps. Min bekendtes kaniner er nu ikke unge og i fin fin stand og du har helt ret der er ikke noget dyrplageri over det men jeg vil da lige nævne for hende hvad du har skrevet. Måske er det af betydning at hunnen er meget større end hannen?

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Kaniner og høns sammen?
« Svar #10 Dato: 31 August , 2013, 10:21 »
hmm vi havde selv overvejet at få kaniner/kanin til at gå med vores høns i den ene hønsegård, da den er så gigantisk stor og alt for meget græs med mere til hønsene kan holde det. men kan læse at der kan være lidt udfordringer med det så.....en af mine hønsekøbere ved jeg har kaniner sammen med hønsene. de har dog lavet et kæmpe kaninbjærg til dem så der lever de måske mere naturligt. har en veninde som både har høns, voliere fugle, vagtler, flyvende høns og ikke flyvende høns samt en kanin gående sammen, og der hersker stor idyl .
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kaniner og høns sammen?
« Svar #11 Dato: 31 August , 2013, 10:57 »
@ Randi: Får de ikke unger konstant? Ellers er det sikkert fordi en eller begge er sterile, og så kan det jo godt være at det hjælper på adfærden ;) Fx kan en kastreret han ofte gå fint sammen med en hun.

Og ja... kaniner er sociale, men de er ikke flokdyr. De er kolonidyr. Dvs at de i naturen faktisk ikke deler hule, andet end med deres unger, indtil de er store og smidt ud. De bor tæt sammen, fordi de har glæde af at andre kan hjælpe med at advare om fare. Hvis man ser i fangenskab at kaniner ligger tæt sammen, vasker hinanden mm, så er det faktisk ofte en dominansadfærd.

Det optimale er, at de kan se andre kaniner, og snuse til hinanden gennem tråden. Men at der ikke kan være direkte kontakt. Jeg har slet ikke tal på alle de skader, jeg har oplevet indtil jeg fandt ud af dette. Det er lige fra sår over hele kroppen, afmagrede dyr uden egentlig årsag, til et øre, der var flækket på langs. Og det udelukkende mellem hunner.

En der søgte råd hos mig engang havde haft følgende oplevelse ved at ha to hanner sammen... En dag hun lige ville bære dem ud i løbegården, syntes hun at hun blev så våd, da hun tog den ene op. Det viste sig, at makkeren havde åbnet bugen på den, så alle indvoldene hang ud. Det er den måde hanner behandler hinanden på. Enten angriber de bugen eller kønsdelene, begge dele med lige grimt resultat.

Hvis du gerne vil ha slagtekaniner, men stadig gøre det bedste for kaninerne, så hold dine dyr adskilt. De skal kun sammen under parring. Man sætter altid hunnen indtil hannen, da det er hunnen, der er den dominerende. Ægløsningen sker ved parring, så der er som regel gevinst ved første forsøg. En vellykket parring ses ved at hannen efter parring, falder ned på siden og brummer. Drægtigheden er ca 28 dage. De kan dog gå et par dage over tid, men de 28 dage passer som regel.

De første 14 dage indtil ungerne begynder at kigge ud fra reden, skal man forstyrre mindst muligt. Jeg plejer på ca 2-3. dagen at ha alle unger ude til tjek og fjerne evt døde unger. Det er nu meget sjældent der er døde unger :) Ellers har jeg kun lige en hånd i reden hver anden dag, for at tjekke om der er liv, og ungerne mærkes runde.

Nu du vil ha kaniner til slagt, så er temperament mm jo lige meget, så jeg vil ikke kede dig med at fortælle om prægning under opvæksten mm ;)

Men når ungerne er 8 uger gamle, så skal hannerne tages fra. De kan som regel gå sammen, hvis de har god plads, ca en måned endnu. Men det er vigtigt at holde øje med begyndende slåskampe. Når de skal fedes op, er det nok også vigtigt at holde øje med om de alle tager på. Kaniner der ikke trives i flok, vil ikke tage ordentlig på.

Hununger kan som regel bliver hos deres mor lidt endnu. Ofte 2-3 måneder. Men hvis du vil lave yderligere kuld på hunnen, så tag dem fra som 8 ugers, og giv moren 2-4 ugers pause inden næste parring.

@ StinneG: Nu siger jeg ikke at der ikke "hersker stor idyl". Men hvordan sådan en sammensætning opleves hos dyrene, kan man jo altså ikke udtale sig om. Dyr viser først tegn på sygdom/stress, når de næsten er døde af det. Fx ville jeg ikke ha vagtler sammen med andre større bundfugle (høns) da deres unger er så små, at hønsene sikkert vil æde dem. Men dyr er jo individualister, og nogen gange sker der jo noget, der ikke lige er helt efter bogen ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Kaniner og høns sammen?
« Svar #12 Dato: 31 August , 2013, 12:06 »
En vellykket parring ses ved at hannen efter parring, falder ned på siden og brummer.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Kaniner og høns sammen?
« Svar #13 Dato: 31 August , 2013, 19:29 »
@Raziel - mange mange tak for info! Så blev jeg virkelig klogere

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Kaniner og høns sammen?
« Svar #14 Dato: 31 August , 2013, 21:25 »
dejligt med info ...så lærte jeg også en masse nyt om kaniner :) tak
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk