Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hunde mennesker HJÆLP!!!  (Læst 8701 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Hunde mennesker HJÆLP!!!
« Dato: 07 Juni , 2011, 00:18 »
Min kæreste har en Rottweiler (det er ikke min hund mere ;D) Han er HAN HUND ud over alle grænser... 2 år gammel og skal makere sig op af alt og jeg mener virkelig alt... vasketøjskurve med rent tøj, hønsegård "og høns" potteplanter, skoletasker (selvfølgelig vennernes) sofaen hvis der sover en gæst... osv

I går da min anden hund, tæve, havde dålig mave og var kommet til at lave begge dele på stuegulvet.... Havde jeg gjort rent og vasket af så godt jeg kunne... Kom den latterlige køter og pissede, ikke bare en markering men tømte en halv liter blære ud over stol, bord og gulv lige på det sted min hun hund havde lavet ups ???

Mit spærgsmål er så... hvis altså nogen har erfaring med pishunde.. Hvad gør man??? hjælper det at kastrere? eller skal han leve uden døre i hundegård resten af sit liv???
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hunde mennesker HJÆLP!!!
« Svar #1 Dato: 07 Juni , 2011, 01:40 »
Der skal vist markeres lidt tydeligere at det ikke er ham, der er herre i huset! En kastration løser også mange problemer men så skal det være snart.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline jane

  • Bruger
  • Indlæg: 417
  • Dejligt med høns i haven!!!
Sv: Hunde mennesker HJÆLP!!!
« Svar #2 Dato: 07 Juni , 2011, 07:02 »
Hejsa.
HAN SKAL EN TUR TIL DYRLÆGEN -EN KASTRATION
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline jane

  • Bruger
  • Indlæg: 417
  • Dejligt med høns i haven!!!
Sv: Hunde mennesker HJÆLP!!!
« Svar #3 Dato: 07 Juni , 2011, 07:08 »
HOVA - der fik jeg lige trykket forkert.
Når men jeg vill som sagt skynde mig til dyrlægen så hurtig som muligt.
Og når det så er overstået - tror jeg at du skal begynde forfra med at opdrage ham som man gør med en hundehvalp som skal lære at dette skal forgå udendørs.

Han skal nok også luftes nogle gange om dagen (lang gåtur) så han kan få tømt den blære og komme ud og læse "hundeavisen" -
Har selv 2 han hunde - den en er blevet kastreret og jeg har bare fået en rigtig dejlige hund ud af det. og det er ikke spor synd at gøre dette - der er ingen grund til at beholde ham med "kugler" - med mindre at han skal bruges til avl - og hunde for også en meget nemmer liv.
Ja det var så mit råd til dig. hilsen jane
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

frida

  • Gæst
Sv: Hunde mennesker HJÆLP!!!
« Svar #4 Dato: 07 Juni , 2011, 07:36 »
Jeg vil også råde til kastration. Det må være frustrerende at være hanhund fyldt med hormoner han ikke kan bruge til noget :D Hvis I synes det er et stort indgreb og i tvivl om det virker, så kan I jo først prøve med en kemisk kastration :)
Men ellers er det en skøn race synes jeg /o

Offline Chris

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 87
Sv: Hunde mennesker HJÆLP!!!
« Svar #5 Dato: 07 Juni , 2011, 07:44 »
Omkring den tid, hvor vores ruhårede hønsehund blev kønsmoden, begyndte han også at pis-markere i stue og køkken. Så ulækkert og totalt uacceptabelt!

Det fik vi heldigvis stoppet i løbet af en uges tid ved at overvåge ham konstant. Lige så snart han så meget som begyndte at løfte benet, så blev der råbt et meget klart nej og han blev taget med ud i hundegården.

Det er selvfølgeligt nok væsentligt nemmere at opdrage på en ung hund end på en 2 år gammel hund  ;)

Om en kastration vil hjælpe, det skal jeg ikke kunne sige. Men hos os hang det tydeligvis sammen med, at han blev kønsmoden, så én eller anden hormonel ting er der nok tale om.

Held og lykke med det!
Lykkelig ejer af en blandet hønseflok, 0.1 Kleiner Münsterländer og 1.0 Ruhåret Hønsehund

Offline Echo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
Sv: Hunde mennesker HJÆLP!!!
« Svar #6 Dato: 07 Juni , 2011, 08:00 »
Hei du!

Har han akkurat begynt å markere inne eller har han holdt på lenge? Har han akkurat flyttet inn? Dersom han akkurat har begynt kan det hende du kan få stopp på det raskt også.

Vår rottweiler prøvde seg tre ganger da han var litt over året. Av alle ting så valgte han flatskjermen til skvett nummer to :o. Det holdt med høye vræl, fra min side og så ble han skysset ut i en fart. Når vi trener alt mulig annet rart så får han aldri "kjeft" når han ikke får det til, bare skryt eller godbit når han er flink, men akkurat på den markeringen så fikk han kjeft.

 Da han hadde gjort det en gang så fotfølgte jeg han rett og slett hver gang jeg kunne se at han fikk en litt sånn "kroppe seg" holdning når han forflyttet seg.

Jeg tok han hyppig ut på tisseturer og passet på å skryte voldsomt når han tisset ute.

Dersom han har holdt på lenge med markeringen blir det nok verre. Det kan godt hende dere bør kjøre litt på "rangfordelingen" også. Jeg er ikke tilhenger av at bikkja skal krype for oss på noen måte, men litt skjerping har han nok godt av.
Du kan prøve med sånne enkle ting som at DU går inn eller ut av dørene først. Han må vente til du har gått gjennom døra. Han må sitte å vente pent før han får lov til å spise av skålen som står foran han. (Jeg pleide ofte å vente med å gi han lov til å ta maten til han kastet ett blikk opp på fjeset mitt) Han må vente til du gir han lov til å hoppe inn og ut av bilen f.eks. Jeg ville ha trent litt lydighet med han ellers også, bare sånn for gøy. Rottweilere elsker å jobbe og blir mye mer oppmerksomme på hva du vil dersom dere koser dere sammen med lek å moro hvor han får masse deilig oppmerksomhet og godbiter når han gjør noe som er riktig.

Lykke til.






Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: Hunde mennesker HJÆLP!!!
« Svar #7 Dato: 07 Juni , 2011, 09:30 »
Hej alle og tak for svar...

jeg kan se i er rimelige enige om kasteration /d

Det hele startede da han blev kønsmoden og vi har haft mange kampe med ham lige siden... Han er ud af fine brugslinier og har et aktivitets niveu "staves?" på 100000000 så vi har været nød til at træne en masse lydighed, apportering, spor osv bare for at kunne holde ham lidt i ro...

Det er ikke hver dag han går og strinter men et par gange om ugen... og han ved bestemt godt at det er forbudt...

Vi havde en kastereret han hund før, han makerede også men bare på ting han godt måtte og kun uden for???

Men jeg må tage en snak med doctor dyr ;D
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hunde mennesker HJÆLP!!!
« Svar #8 Dato: 07 Juni , 2011, 09:58 »
Jeg vil da også lige indskyde at en forlængst pensioneret hunde"psykolog" fortalte min mor at hendes beskæftigelsesprojekter med løbeture, sportræning, cykelture og apporteringslege kun førte til større problemer med den hyperaktive labrador/hønsehunde-tæve, hun havde. Hun trænede den simpelt hen op til at kræve mere og mere aktivitet. Da hun indførte faste gåture med fri leg tre gange dagligt - og en kurv, den skulle ligge i og "slappe af" blev det en helt anden hund, der hverken jagtede cyklister eller kondiløbere længere. Så jeg tror altså også at vi selv gør for meget ud af det at have hund. Det skal jo helst være en fornøjelse for begge parter. Så: TAG MAGTEN TILBAGE. Han er trods alt en HUND!
« Senest Redigeret: 07 Juni , 2011, 10:00 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Chris

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 87
Sv: Hunde mennesker HJÆLP!!!
« Svar #9 Dato: 07 Juni , 2011, 10:19 »
@Ankerine

Sjovt at du skriver det. Vi gjorde præcist samme fejl med vores meget aktive Kleiner Münsterländer tæve.... med det resultat at hun blev mere og mere stresset og oppe at køre. Vi har efterfølgende prøvet at skrue lidt ned for aktivitetsniveauet.... hvilket har hjulpet gevaldigt! Hun er meget mere rolig og afbalanceret nu.

Dermed ikke sagt, at vi ikke bruger meget tid med hunden, men f.eks. følgende ændringer gav pote:
- mindre marktræning , dvs. ikke så meget frit løb i fuldt firspring
- færre ture i hundeskoven
- rolige gåture med lange pauser, hvor man bare sidder og kigger/lytter/snuser
- mere lydighedsdressur i haven
- mindre apporteringstræning (ikke hver dag, men nu kun et par gange om ugen)
- mere ro i huset (dvs. vi tænkte i en periode mere over, at vi gik stille og roligt rundt samt lukkede døre mellem rummene)
- mere 'forlange at hunden ligger i kurven'
- mere sportræning (i langsomt tempo)
Lykkelig ejer af en blandet hønseflok, 0.1 Kleiner Münsterländer og 1.0 Ruhåret Hønsehund

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hunde mennesker HJÆLP!!!
« Svar #10 Dato: 07 Juni , 2011, 10:51 »
Hej :)

Rottweileren er en brugshund, så brug den så meget så muligt :) Det er klart, at aktivitetsprojekter som løb, spurt, cykling osv ikke stimulerer dens hjerne som sådan...kun dens fysik, og det bliver den kun delvis træt af. Den skal bruge sit hoved, rigtig godt med lydighed (hvor der falder et hav af pølser eller lignende af som godbidder), cirkus tricks, træn den som handikaphund. Og mest af alt, som folk tit glemmer er, at man også skal lære sin hund at slappe af..det ved de ikke altid selv. Jeg har selv en border collie, som jeg træner lydighed på, et hav af cirkus tricks, og så får den selvfølgelig også lov til at være vild og hurtig flere gange om ugen, men mærker jeg, at det bliver for meget med at have tungen hængende ude af munden eller løben rundt i haven, så beder jeg den lægge sig hen (på en pæn måde), og aer den blidt på ryggen i lange bløde strøg, så den ved, at det ikke er en straf at skulle lægge sig hen, men jeg hjælper den med at slappe af. Desuden får den lange gåture i løs line, jeg går ingen steder, hvis den trækker, det accepterer jeg ikke. Gåture er en afslappende begivenhed, hvor man går stille og roligt, og først når linen er af, og den får sit "fri", må den rende rundt som en tosset.

Mht tisseriet..kastration! Det kan afhjælpe en del, men helt bestemt skal den sættes mere på plads og gerne forfra, som var det en hundehvalp med "dyyyygtig" og så en godbid.

Held og lykke, hilsner fra Sønderjylland
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Hunde mennesker HJÆLP!!!
« Svar #11 Dato: 07 Juni , 2011, 15:19 »
Hej
Allerførst; der er INGEN hund der drøner rundt med ambitioner om at overtage verdensherredømmet! Så alt det med at markere osv er ofte rimelig misforstået. Problemer med strinteri bunder ofte i noget andet og det bruges ofte som en 'ventil' til at lette et mentalt tryk. Fx. at hunden er understimulere eller overstimuleret eller at den er dårlig til at håndtere stress (fx. at er der hunde der ikke kan overskue at der er legekammerater på besøg hver dag - jeg kunne godt have en mistanke om jeres hund hører i denne kategori pga det du skriver med at det er kammeraternes tasker eller sofaen, hvis der har sovet en fremmed). Det kan også være at den simpelthen ikke er blevet renlighedstrænet ordenligt og endelig så kan der jo være noget fysisk galt med den (fx blærebetændelse).
Hunden er formegentligt inde i den sidste fase af kønsmodningen nu. Dvs. hormonerne raser rundt og den kan være temmelig 'roterende'. Men det er jo som sagt kun en periode!
Som andre også er inde på så er en Rottweiler en BRUGSHUND. Dvs. den skal have lov at bruge sit hoved og sin næse ellers bliver den grundigt frustreret. Bliver hunden brugt nok?
Strinter hunden fordi den stresser lidt over forandringer/noget nyt (kammerater, gæster, den anden hund er lidt småsyg) så hjælper det IKKE at kastarere. Kastration hjælper på testosteronbetinget aggression overfor artsfæller, på strejferi efter løbske tæver og på hanhunde, der er så hormonpåvirkede at de fx. stresser over tilstædeværelsen af tæver.
Så inden i fiser ned og kastarere hunden så gør lige nogle overvejelser over hvorfor den gør det. Kastration er bestemt ikke nogen patentløsning der hjælper på alt med bøvlede hanhunde! Jeg har set rigtig mange 'han'-hunde, hvor man troede det var løsningen på alle problemer. Jeg ser dem så når det heller ikke virkede ......
Og endelig så sørg for at hunden ikke har særlig mange chancer for at lette ben indendøre. Dvs. den skal ikke være alene uden uden at det er et sted, hvor den ikke kan finde på at tisse.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: Hunde mennesker HJÆLP!!!
« Svar #12 Dato: 08 Juni , 2011, 01:44 »
Hej alle og tak for alle de kloge ord...

Han bliver trænet som en brugshund, dvs. som en politihund ;)

Vi startede nemlig med at cykle 10 km med ham men når vi kom hjem, sov han 10 min og så var han klar igen...

Nu bliver han kun mentalt trænet og bliver naturlig træt i hjernen hvilket også gør at han er meget mere rolig og i balance med sig selv, de dage hvor vi ikke når det, splitter han skraldespanden ad og tykker et par sko så vi ved godt hvad der er den bedste træning for ham /o bare lige det med at finde 3x15 min omdagen kun til ham :-[

Den han syntes er den sjoveste, er når der bliver gemt pølsestykker i hele haven, både højt og lavt... man skulle næsten tro han havde set hvor vi havde gemt dem for det tager ham ikke ret lang tid at finde det hele...

Men jeg er også bange for at en kasteration ikke vil hjælpe på selve problemet...

Tak for alles svar... Vi kæmper videre /o
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hunde mennesker HJÆLP!!!
« Svar #13 Dato: 08 Juni , 2011, 07:26 »
Det lyder ellers som om, at han godt stimuleret.. Jeg håber, I finder en løsning på det  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Hunde mennesker HJÆLP!!!
« Svar #14 Dato: 08 Juni , 2011, 09:04 »
Ok, så er det vist ikke fordi han mangler mental stimulering  /o
Mon ikke det er på grund af hormonernes rasen så. Det kan jo også gøre dem periodevis dårlige til at håndterer selv små ændringer i de daglige rutiner.
Jeg ville sørge for at han ikke har mulighed for lige at tygge et par sko i stykker, tømme skraldespanden eller lette ben i et ubevogtet øjeblik.
Det kan være lidt bøvlet men det kan godt lade sig gøre. Jeg har selv været der ;): Min hanhund er nu en 9½ år gammel herre. En skøn arbejdskammerat på trænings og konkurencebanen. En hund der er nem at have med rundt alle steder og som bare trækker på skulderen af unge hormonbomber, der skal spille smarte overfor ham. Men men men da han var 1½ - 2½ var han en overgearet hormonbombe, hvor det lige skulle indtænkes i de daglige rutiner, hvordan man undgik at han pelsede sofaen, gnaskede et gulvtæppe i stykker og andet af den slags - incl. strinteri når han blev stresset over et eller andet  >:(. Når hundene var alene var det i et lille rum der var strippet for alt der kunne ødelægges og så med en stor bunke tyggeben. De steder hvor han kunne finde på at strinte blev der placeret noget af hans legetøj for de strintede han aldrig på. Og så blev der brugt meget tid på mentalaktivering og miljøtræning.
Så fat mod og held og lykke med ham
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier