Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugeæg fra gæs - hvor? og hvornår?  (Læst 8671 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Rugeæg fra gæs - hvor? og hvornår?
« Dato: 17 Februar , 2011, 14:00 »
Ja som nogle af jer måske ved har min kone (!!!) sagt at vi skal have gæs på marken når hestene er solgt - og krikkerne bliver hentet næste weekend, så nu skal det være!

MEN - for en måned siden sendte jeg mail om køb af rugeæg til ham gutten fra DGAK i Ringkøbing, men intet svar... øv...

Men er jeg for tidligt ude? er der overhovedet rugeæg fra gæs endnu? og er de til at komme til?

Det jeg går efter er den "almindelige" grå danske landgås - gerne ca. 10 æg. Er der mon nogen der kan hjælpe?
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Rugeæg fra gæs - hvor? og hvornår?
« Svar #1 Dato: 17 Februar , 2011, 20:44 »
Nej, der er ikke ret mange gæs der lægger æg endnu. Og dem der kommer på denne årstid er som regel ikke befrugtet.

Mange ruger selv på hovedparten af de æg deres gæs lægger så det bliver nok ikke den nemmeste opgave at finde rugeæg.
Mange gåse racer lægger "kun" 20-50 æg på en sæson.
Hvis der så er nogen der er ubefrugtede og måske kun en klækkeprocent på 50 så bliver slut resultatet ikke prangende.

Hvis du lægger æggene under en høne eller and så kan resultatet godt blive ok. Men hvis du vil ruge æggene ud i maskine så skal du ikke regne med at der kommer særlig mange ud af 10 æg.
Nogen er selfølgelig mere "heldige"/bedre end andre men gåse æg er noget af det sværeste at ruge ud. Jeg har snakket med flere "gamle avlere" der siger når man kan ruge gåse æg ud i sin rugemaskine så kan man ruge alle æg ud. Og den holdning er der vidst noget om...

Det er ikke for at tage modet fra dig. Men det er noget man skal have i baghovedet. Så kan man jo altid blive glædeligt overrasket.
Der var eksempelvis en bruger herinde der engang skrev om hans rugeforsøg af 10 gåse æg i "den blå". Så vidt jeg husker fik han vidst 8 eller 9 gæslinge ud af det. Så der ER altså nogen der "rammer den lige i røven"...

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Rugeæg fra gæs - hvor? og hvornår?
« Svar #2 Dato: 17 Februar , 2011, 21:54 »
har forhørt mig hos en fjerkræsælger her i det sønderjydske, han får daggamle gæsllinger i april, så måske er det nemmere at skaffe en daggamel i stedet det ville jeg overveje.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: Rugeæg fra gæs - hvor? og hvornår?
« Svar #3 Dato: 17 Februar , 2011, 22:26 »
Nej gæssene er ikke startet med ægproduktion endnu. Mine Svanegæs starter nok om ca en måned, midt i marts, men de danske landgæs starter nok om ca 14 dage.
Jeg kender et par stykker her i det vestjyske der har både brå og gråbrogede landgæs, jeg kan godt prøve at høre om de har æg!

Men korrekt de er vanskelige at ruge ud, men under en høne, and eller kalkun så går det normalt godt.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Rugeæg fra gæs - hvor? og hvornår?
« Svar #4 Dato: 18 Februar , 2011, 08:46 »
Jeg har også læst at det skulle være svært (og noget bøvl med daglig overbrusning af æggene) at ruge gåseæg ud.

Hvis I kender nogen der har daggamle de vil sælge her inden for de næste måneder, så kunne jeg godt være meget interesseret - men det skal være de grå...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

smilla25

  • Gæst
Sv: Rugeæg fra gæs - hvor? og hvornår?
« Svar #5 Dato: 19 Februar , 2011, 20:19 »
Jeg er også lige med på at finde daggamle gæslinger i løbet af foråret ;)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Rugeæg fra gæs - hvor? og hvornår?
« Svar #6 Dato: 19 Februar , 2011, 20:47 »
Selvom Mibbe jo bor sammen med en anden dame, så ligger der et nyt æg hver anden dag, jeg vil tro de skiftes lidt  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Rugeæg fra gæs - hvor? og hvornår?
« Svar #7 Dato: 20 Februar , 2011, 13:19 »
Selvom Mibbe jo bor sammen med en anden dame, så ligger der et nyt æg hver anden dag, jeg vil tro de skiftes lidt  /o

Mit mippe par har lagt 6 æg på 7 dage  *p
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Johnny Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Rugeæg fra gæs - hvor? og hvornår?
« Svar #8 Dato: 27 Marts , 2011, 22:51 »
Jeg er også interesseret i daggamle gæslinge, så gerne give besked til mig også.

Offline hestelone

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Rugeæg fra gæs - hvor? og hvornår?
« Svar #9 Dato: 27 Marts , 2011, 23:51 »
 :) jeg har 55 gåseæg ( danske landgæs - grå og grå/broget ) i rugemaskinen og har lyst dem idag. 12-14 ser ud til at være befrugtede. Ikke mange ud af 55.

Ville ha solgt af disse gæslinger, men kommer der kun 12, beholder jeg dem alle. Men skriver her hvis der kommer flere. Kun 7 dagen i dag. Tænkte om der var forskel, så flere kunne komme til de næste dage.

Ved nogle noget om dette, altså med lysning af gåseæg. Er 7. dagen for tidligt at sætte "dommen" over ubefrugtede æg.

Og hvornår fra, plejer i at lufte/vande gåseæg?