Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Maran høns til salg i Nordsjælland??  (Læst 8250 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette BL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Maran høns til salg i Nordsjælland??
« Dato: 29 Juli , 2015, 11:51 »
Ræven tog alle mine smukke Maran-høns :'( :'( >:(

Er der nogen, der vil sælge - eller kender et sted, hvor man kan købe - raceægte Maran høns el. kyllinger (varmefri)?

På nettet kan jeg kun finde de importerede såkaldte Maran-høns, men det har jeg prøvet, og de er ikke ægte Maraner. Det er masseudklækkede hybridhøns fra Tyskland, og dem vil jeg ikke købe.

Jeg vil gerne købe 2 el. 3 høns, og de skal gå sammen med 2 modne Orpington-damer.
Venlig hilsen,
Mette

0,3 kobberfarvet Maran
0,2 gul Orpington

Offline sorenfl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Maran høns til salg i Nordsjælland??
« Svar #1 Dato: 25 Juli , 2018, 10:47 »
jeg læser også gerne med i denne tråd.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Maran høns til salg i Nordsjælland??
« Svar #2 Dato: 01 Februar , 2019, 10:37 »
Skulle I ikke have fundet nogle høns, kan jeg  undvære nogle stykker.
Jeg har sort-kobber og blå-kobber i stor race og gråstribet i dværg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline sorenfl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Maran høns til salg i Nordsjælland??
« Svar #3 Dato: 01 Februar , 2019, 11:27 »
Lyder spændende. Vores mørklægger kunne godt bruge noget selskab, da de andre høns har meget lysere nuancer :)
Dog ikke dværg for vores vedkommende, da vi ikke synes om at stække så meget (de er fritgående), men de andre kunne godt være noget.
Du må evt. gerne sende mig et tlfnr.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Maran høns til salg i Nordsjælland??
« Svar #4 Dato: 07 Februar , 2019, 09:13 »
Marans er jo en såkaldt svær (tung) race, dvs de flyver stort set ikke. Hvor vi bor nu, går de bag et vildthegn på 1,60 m, men på vores tidligere adresse gik de bag 90 cm tråd, nogen steder var det endda kun 60 cm højt. Dette gælder selvfølgelig kun hvis pladsen er stor nok, hvis de skulle gå på ganske få kvadratmeter, ville de nok flyve over.
Dette gælder både stor marans og dværgmarans.
Som race er de meget roligt, lette at håndtere, ligesom de nemt bliver endda rigtig tamme, hvis det er det, man ønsker. <.
Med stækning mener du forhåbentligt at klippe vingefjerene? Med stækning menes faktisk at klippe yderste vingeled af, hvilket HELDIGVIS er forbudt i Danmark.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline sorenfl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Maran høns til salg i Nordsjælland??
« Svar #5 Dato: 07 Februar , 2019, 12:46 »
Altså vi klipper kun lidt af de yderste vinger, hvis der er problemer med en "flyver" blandt hønsene. Det er kun araucanaen, der stak af, hvor vi blev nødt til at finde saksen frem.

Hvor mange maraner har du, som du gerne vil af med? Skal helst være i æglæggende alder og ikke for gamle :)

Og hvor hårdfør er racen egentlig? Vores bedste æglæggere er en issa brown skarpt forfulgt af en mørklægger.

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: Maran høns til salg i Nordsjælland??
« Svar #6 Dato: 07 Februar , 2019, 13:19 »
Maran er meget hårdfør race, der skulle kunne tåle det hård klima på den franske atlanterhavskyst. Det er også efter det franske område de har deres racenavn.
Du skriver at du mørklægger, det er en hybridhønsrace der har sin oprindelse fra Maranracen  men som er avlet frem mod æglægning lige som Isa Brown eller hvad hybridhønsracerne kaldelse.
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Maran høns til salg i Nordsjælland??
« Svar #7 Dato: 09 Februar , 2019, 14:35 »
Det er begrænset, hvad jeg kan undvære af de store, da jeg er kommet af med nogle stykker, dværgene har jeg stadig en del af.
Jeg oplever racen som hårdfør, sygdom er ikke-eksisterende her, men når alt kommer til alt, handler det om gode forhold, både i forhold til hygiejne, hus, udeforhold og selvfølgelig godt foder. Det skal også være dyr fra gode linjer i f.eks ikke indavl.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk