Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald  (Læst 60663 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Dato: 22 December , 2012, 10:33 »
Jeg synes at det bliver værre og værre med de beretninger om minkoverfald der ødelægger fjerkræhold. Ikke alene så mister man et kært dyr, men også værdifuldt avlsmateriale går tabt. I mine øjne er minken langt værre end andre rovdyr. Dels er den mere talrig end f.eks ilder og dels så er den sværere at holde ude end f.eks ræven. Her kan bruges strømtråde og andet, men dem smutter minken udenom.

Minken er også en "invasiv" art, som er bragt til landet af mennesker. 80% af minkene i naturen er født i fangenskab og på den ene eller anden måde er undsluppet og laver stor skade i naturen. Både på de vilde dyr men også på specielt fjerkræhold. Og der er ingen erstatning for de skader som minken laver...

Hvis det var en hund som var undsluppet og lavede skade i en hønsegård, så var det muligt at få erstatning også selv om hunden er uforsikret eller ukendt. Men når det er en mink, så er der ingenting...

Det er ikke rimeligt. Derfor vil vi (Fjerkræ Forum) og DFfR (Niels Rasmussen) prøve at lave om på, så hvis det er et minkangreb, så kan man få erstatning på samme måde som ved hundeangreb.

Beretninger om minkoverfald til brug for denne kampagne bedes skrives her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=30260.msg270067#msg270067

I denne tråd er diskussion, forslag, argumenter og kommentarer meget velkomne.

Vi regner med at tage hul på dette efter landsudstillingen.

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Zoro

  • Gæst
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #1 Dato: 22 December , 2012, 12:08 »
Hej Finn
jeg havde 1juledag i 2010 om morgenen mink angreb det kostede 27 dyr livet der i blandt alle mine avlshaner,i sær landhønsene så jeg blev kastet langt tilbage i avlen.
Jeg ringede til minkavleren ca.1,5 km herfra og han kom og fangede minken,desuden havde han en masse minktråd med som jeg kunne hegne husene og gårdene ind med.
Efter et par dage sendte jeg ham en regning som han betalte med det samme.Har hørt at mink avler foreningen anbefaler deres medlemmer at betale med det samme,da de er bange for at de skal chips i deres dyr?
Det er Aabenraa kommune

@Walter.

Chips mærkning af Mink + andre farmede dyr er det eneste rigtige, og benyttes jo allerede indenfor hunde og katte, samt Rovfugle + Papegøje opdræt, og i hele den Zoologiske verden.

J.C.
« Senest Redigeret: 22 December , 2012, 12:12 Fra Jørn Clevin »

Offline KRISTINA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #2 Dato: 22 December , 2012, 13:24 »
Der er vel tale om to typer af sager vedr. minkudslip.

1)Dem som ikke har de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger på farmen, dvs. at reglerne vedr. indhegning af farmen ikke overholdes eller som et minimum tilses dagligt. (her kunne reglerne måske godt strammes op!)

2) Aktivist handlingerne  (det er ikke kun hønseavlere der har ødelagt avlsarbejde)

 

1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline mvk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #3 Dato: 22 December , 2012, 16:37 »
Helt enig med Kristina.

I en del tilfælde vil det måske være svært at konstatere om minken er undsluppen pga. dårlig indhegning eller aktivistangreb kunne en ide måske være, at der ligger en samlet sum, som alle minkejere betaler til på linje med den fælles pulje fra hundeforsikringerne, til dem, hvor man ikke kan finde den pågældende hund.

Håber Danmarks Racedue Foreninger også går med i dette lobbyarbejde. Mink kan nemlig også tage raceduer, skal jeg lige hilse og sige (af bitter erfaring).

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #4 Dato: 22 December , 2012, 21:12 »
Tror det bliver en laaaang kamp uden resultat i vores favør sorry.
Bevisførelsen er umulig.
1. Bevis det ER en mink.
2. Bevis den er undsluppet fra den nærliggende farm.
3. Bevis det ER den farm og ikke en af de andre 2-3 stykker som ligger inden for samme radius.
4. Bevis den er opdrættet og ikke vild
5. Bevis det ikke er en der er sadt ud af aktivister.
Hvor går grænsen for hvornår den er undsluppet er blevet vild?
de kan ikke chippen da det ødelægger varen og dens værdi
samt minkavlerne har en stor veletableret lobbyvirksomhed.
tror man vil løbe panden mod muren mange år.
det har gjort med erstatningssager overfor krikker der foretter skade på andres ejendom
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline mvk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #5 Dato: 22 December , 2012, 21:21 »
Jeg vil bestemt ikke afvise at du har ret, men hvis man intet gør, opnår man i hvert fald intet. Husk på, at de største succeser gennem tiden er opnået, når nogle har gjort det, som andre har fotalt dem, ikke kunne nås. Så giv det i det mindste en chance.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #6 Dato: 22 December , 2012, 21:46 »
de kan ikke chippen da det ødelægger varen og dens værdi

For os ikke kendere kræver det en mere udførlig forklaring. Hvorfor er det at man ikke kan chippe små hvalpe, og hvilken skade gør det på skindet?

Hvis man kan finde en måde at chippe dem på, så skindet ikke forringes, løses de fleste problemer under 1-5 i dit indlæg helt af sig selv.
Mvh
Erik Andersen

Offline dots

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #7 Dato: 22 December , 2012, 21:50 »
Dette er et super godt tiltag  /o

Heller ikke uinteressant for feks Dansk Ornitologisk Forening og Danmarks Naturbeskyttelse.
Hilsen Dorte

1,4 Lys Sussex
0,5 Isa Brown
0,4 Amberlink
0,2 Wyan"Becca"
1,1 Basenji
2,1 Welsh Cob sec C & Partbred

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #8 Dato: 22 December , 2012, 23:03 »
Tror umiddelbart også Danmarks Jægerforbund kunne være interesseret i at være med. Synes det er et godt initiativ, men tror det bliver en hård kamp....
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #9 Dato: 22 December , 2012, 23:09 »
Mon ikke det med chippen/mærkningen mest er pga arbejdsbyrden og økonomien?? Jeg kan ikke forestille mig at skindet bliver ødelagt af det. Har dog kun set på ydersiden af chippede hunde men der er der ikke noget og se. Det kunne måske være noget for diverse foreninger og være med i. Om ikke andet så for og få et mere reelt billede af hvor mange dyr der stikker af og hvor mange der er rigtig vilde. I de tilfælde hvor aktivister(eller hvad de nu er ) lukker dyr ud, burde minkavlerne jo kunne sige præcist hvor mange dyr de mangler. De skal vel holde ligeså meget styr på antallet dyr som svinebønder og kvægbønder mm
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #10 Dato: 23 December , 2012, 06:53 »
tror det dder virker bedst, at putte en seddel i minkfarmens postkasse, og skrive at du har leveret de mink du har fanget tilbage i et tomt bur, og at du håber de passer godt på den så den ikke løber ud igen. så skal i se løjer, og sikkert få en vred lang forklaring om A-status farme og sygdome. men hva med er jo bar et meneske der vil dyrene det bedste

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #11 Dato: 23 December , 2012, 13:13 »
@ Jes.l.h
Huden bliver ødelagt det sted kanylen går ind selv det umiddelbart reparere sig selv så kan det ses når skindet er trukket af dyret. Jeg har selv set det på elge i sverige hvor jeg købte skindet af gøre opmærksom på fejl i skind selv selv insekt bid kan til tider ses.
Så går man efter perfekte skind som dk er storleverandør af så bliver de med garanti ikke chippet.

Desuden smider branchen så mange penge til staten at det også vil bliver overvejet inden der kommer påbud om chipning.
Hvor mange penge lægge racehøns avlsarbejde i statskassen.
Desuden kæmper man jo i forvejen med at folk ikke ser høns som et dyr på lige fod med andre høns er jo bare mad så sålænge det folks holdning kommer vi slet ingen vegne på andre fronter.
Høns skal først accepteres af menig mand inden andre fronter kæmpes
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #12 Dato: 23 December , 2012, 13:55 »
For år tilbage, da jeg var Kredsformand i Danmarks Fjerkræavler Forening for Raceavl, forsøgte jeg og andre med stor ihærdighed at få sådan et system sat i værk.

Jeg erfarede dengang at de danske Pelsdyravlers organisation er utrolig stærk, og laver lobby arbejde alle steder. Så jeg vil sige, at de får de ofte som de selv vil have det /d

Men der må trods alt, på et eller andet tidspunkt, ske en holdnings skred hos politikerne både mht. omtalte mærkning, men skam også til problematikken omkring det at have mink i farm.

Vi kan kun håbe det bedste /o

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #13 Dato: 23 December , 2012, 13:58 »
@ Jes.l.h
Huden bliver ødelagt det sted kanylen går ind selv det umiddelbart reparere sig selv så kan det ses når skindet er trukket af dyret. Jeg har selv set det på elge i sverige hvor jeg købte skindet af gøre opmærksom på fejl i skind selv selv insekt bid kan til tider ses.
Så går man efter perfekte skind som dk er storleverandør af så bliver de med garanti ikke chippet.

Desuden smider branchen så mange penge til staten at det også vil bliver overvejet inden der kommer påbud om chipning.
Hvor mange penge lægge racehøns avlsarbejde i statskassen.
Desuden kæmper man jo i forvejen med at folk ikke ser høns som et dyr på lige fod med andre høns er jo bare mad så sålænge det folks holdning kommer vi slet ingen vegne på andre fronter.
Høns skal først accepteres af menig mand inden andre fronter kæmpes

Stadig væk må der vel være et system til og holde styr på antallet af dyr lissom i andre brancher?? Det villeda undre mig meget hvis staten ikke holder ligeså meget styr på pelsdyr avlere som svinebønder mm.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #14 Dato: 23 December , 2012, 16:37 »
Tak for mange gode indspark. Bliv endelig ved så argumenterne kan komme op.

@Walter.

Chips mærkning af Mink + andre farmede dyr er det eneste rigtige, og benyttes jo allerede indenfor hunde og katte, samt Rovfugle + Papegøje opdræt, og i hele den Zoologiske verden.

J.C.
chip-mærkning har tidligere været oppe at vende, men minkavlerne var imod og det blev ikke indført, primært ud fra økonomi.
Der er vel tale om to typer af sager vedr. minkudslip.

1)Dem som ikke har de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger på farmen, dvs. at reglerne vedr. indhegning af farmen ikke overholdes eller som et minimum tilses dagligt. (her kunne reglerne måske godt strammes op!)

2) Aktivist handlingerne  (det er ikke kun hønseavlere der har ødelagt avlsarbejde)
Det vil jeg meget gerne høre argumenter for hvorfor der skal skelnes... Hønsene det går ud over er jo ligeglad hvor minken kommer fra?

Igen, hvis det var en hund så får man også erstatning selv om ejeren er ligeglad og ikke holder hunden forsvarligt.. Eller hvis nogen har lukket hunden ud. Hvorfor skulle det være anderledes for mink så? Så det vil jeg gerne høre argumenter for.
Håber Danmarks Racedue Foreninger også går med i dette lobbyarbejde. Mink kan nemlig også tage raceduer, skal jeg lige hilse og sige (af bitter erfaring).
Det håber jeg også. Men tidligere har der ikke været det store held til at få dueforeningerne med til sådan noget. Skulle de have ændret indstilling, så er de meget velkomne.

Jeg tror også at vi skal fokusere på "tamme" dyr og udelade naturfredsforening etc.
Tror det bliver en laaaang kamp uden resultat i vores favør sorry.
Bevisførelsen er umulig.
Ja, det er netop det vi skal udover med en kollektiv forsikring... Hvis du kan bevise hvor minken kommer fra så skal avleren jo netop betale...
Jeg erfarede dengang at de danske Pelsdyravlers organisation er utrolig stærk, og laver lobby arbejde alle steder. Så jeg vil sige, at de får de ofte som de selv vil have det /d
Vi kan kun håbe det bedste /o
Ja, der er en del fokus på minkavl.. Men det her er jo ikke tale om at nedlægge minkproduktionen men om at få minkavlerne til at betale for de ting som de er medvirkende til bliver ødelagt.. I bund og grund  handler det jo om (for minkavlerne) om de vil have dårlig omtale og uvenskab med deres naboer eller de vil betale en beskeden sum penge for et bedre naboskab og bedre ry i omgivelserne?


"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi