Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Silkehøne vil ikke gå i hønsehuset til aften…  (Læst 319 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jespervjo

• Bruger
Silkehøne vil ikke gå i hønsehuset til aften…
« Dato: 18 April , 2025, 00:12 »
Alle, håber i har et par tips
Er ny med høns, har for 1-2 uger siden fået etableret hønsehus og hønsegård hvor vi nu har 8 høns,
3 sussex, 1 dalmatiner, 1 rhodelænder og 1 kønigsberger samt 2 silkehøns

Det virker til at alle høns trives, vi har en automatisk hønselem i der åbner om morgenen og alle går ud, den ene af de to silkehøns virker dog ret tilbageholdene, den kommer også først ud af hønsehuset flere timer efter de andre høns. Den spiser dog og drikker fint og virker til at trives… når det bliver aften og alle de andre høns går ind i hønsehuset, nægter den dog at gå ind i hønsehuset.. den ligger sig typisk til at sove i hønsegården.. hvorved den anden silkehøne bliver sammen med den og derfor heller ikke kommer ind i huset…  hvis vi løfter den helt ind i huset gennem hønselemmen, går nr. 2 silkehøne straks ind, uden problemer. Så det er den tilbageholdende der ligesom har svært ved det.  har forsøgt at lokke den med mad og løfte den hen på rampen ind til huset.. men så lægger den sig bare passivt på rampen og går ikke videre derfra.

Har i nogle tips til at få den lidt sky silkehøne til at gå ind i huset af sig selv? Vi har kamera i huset og kan se at begge silkehøner ikke sover på pind men på gulvet eller delvist i en redekasse, men tænker måske det er normalt for den type høns?

Offline Ibenh

• Bruger
  • 4 dværgwyandotter, 1 kat, 2 marsvin
Sv: Silkehøne vil ikke gå i hønsehuset til aften…
« Svar #1 Dato: 18 April , 2025, 08:59 »
Hej Jesper

Jeg har fire dværgwyandotter, og den ene sover konsekvent ovenpå hønsehuset (i lukket hønsegård). Jeg har prøvet at sætte hende ind på pinden, men om morgenen ligger hun på taget igen. Jeg tror, at det er fordi, hun er nederst i hakkeordenen. Måske er din silkehøne nederst i hierarkiet?

Tillykke med hønsene og god fornøjelse med dem☺️

Venlige hilsner
Iben

Offline Marie1

• Bruger
Sv: Silkehøne vil ikke gå i hønsehuset til aften…
« Svar #2 Dato: 18 April , 2025, 10:00 »
Jeg tror, at Iben har ret.
Er det sikkert, der hvor hun ligger? Hvis det er, ville jeg lade hende være.
Ellers ville jeg prøve at gøre det sikkert. Det er synd hun bliver tvunget ind, hvis hun er bange. De kan sagtens være ud fra nu af, især hvis der er læ.