Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: burhøns/ hønseri  (Læst 23944 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #135 Dato: 23 Januar , 2012, 06:57 »
Jeg har desværre ikke et billede at vise, men jeg besøgte Janni (Hiltunen) i går, og hendes ex-burdamer ligner nu ægte høns ;D. Deres fjerdragt var pæn, kammene røde, de skrabede, kaglede og gik helt bananas i Jannis bed med flis, som nu er spredt over hele græsplænen *f. De har fået en hane til at varte dem op, og to racehøns, og hele flokken er harmonisk og sund. Et dejligt syn /o.

I øvrigt hørte jeg fuldstændig samme sang fra hendes mand, som fra min: "Så skal jeg bygge badekar til ænderne, så skal jeg udvide hønsehuset, så skal jeg bygge andehus, så skal jeg lave siddepinde, så skal jeg.... Får jeg da aldrig fred!?"  ::).. Nej, kære mænd - det gør I ikke :D :-*.
« Senest Redigeret: 23 Januar , 2012, 07:08 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #136 Dato: 23 Januar , 2012, 07:59 »
erik: disse er unghøner fra 2011..de har ikke lagt æg ret længe..

men jeg har fuld respekt for hvad du siger  /o
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #137 Dato: 23 Januar , 2012, 11:44 »
i dag var der 4 æf og et på møj brættet hvor jeg kunne skallen havde været meget meget tynd og derfor var det helt i stykker...

jeg giver dem skaller og grav sand, æglægnings piller og grøns samt ldt hønseguf.... er der noget de måske mangler.. troede faktisk de ville stoppe med at ligge æg når de nu er blevet flyttet her til??
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #138 Dato: 23 Januar , 2012, 11:59 »
jamen... at de ikke har stoppet æglægningen i forbindelse med omvæltningen viser blot, at de syens, at det er så FEDT at bo hos dig ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #139 Dato: 23 Januar , 2012, 13:56 »
skulle der ikk os gå ca 14 dage inden ægne stopper, for en tid

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #140 Dato: 23 Januar , 2012, 15:13 »
de andre høns jeg har fået (nye) stopper med at ligge æg efter 1-2 dage..og begynder gerne igen efter 14 dage :-)

var lige ude ved damerne med lidt græs.. og sørme om der ikke var et æg mere...

fik lige afvide af min bekendt at de slet ikke er rød amrikanere men at de blot har et nummer ???

de er så rolige nogle høns :-)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #141 Dato: 23 Januar , 2012, 20:21 »
de andre høns jeg har fået (nye) stopper med at ligge æg efter 1-2 dage..og begynder gerne igen efter 14 dage :-)

var lige ude ved damerne med lidt græs.. og sørme om der ikke var et æg mere...

fik lige afvide af min bekendt at de slet ikke er rød amrikanere men at de blot har et nummer ???

de er så rolige nogle høns :-)

Ja, de hedder ISA 957 eller noget i den stil...meget industrielt, ik???  ???

Hvorfor skulle de egentlig også stoppe med at lægge æg - de har jo aldrig haft det så godt, som de har NU  ;) /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #142 Dato: 24 Januar , 2012, 08:15 »
jeg troede bare alle høns stopper med at ligge æg når de bliver flyttet
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #143 Dato: 24 Januar , 2012, 08:39 »
jeg troede bare alle høns stopper med at ligge æg når de bliver flyttet

Jeg har kun èn gang sat nye høns i flokken, som stoppede med at lægge æg for en periode...de andre gange har æglægningen ikke været påvirket i starten.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #144 Dato: 24 Januar , 2012, 13:24 »
jeg troede bare alle høns stopper med at ligge æg når de bliver flyttet

Jeg tror simpelthen meningen er, at du bare skal være glad for dine fine damer plus æg, og så huske at give os opdateringer..og gerne med billeder, hehe  ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #145 Dato: 24 Januar , 2012, 17:12 »
@Lina

Mit standpunkt er, hvorfor overhovedet bruge kræfter (penge) på noget, der i bund og grund nok var bedst tjent med at blive udfriet fra deres lidelser? Disse resourser kunne i stedet bruges på nogen/noget der ikke havde været et sandt helvede igennem.


Det er et udmærket spørgsmål (som jeg har hørt flere gange), og jeg skal prøve at besvare det, så godt jeg kan.

Grunden til, at jeg bruger tid og energi på det, er, at jeg ser burhønsene som individer, og jeg hader som alle andre tanken om, at individer lider. Jeg kan ikke tage mig af alle burhønsene i en burægsstald (for slet ikke at tale om alle de dyr og mennesker, der lider på den ene eller anden måde rundt omkring i verden!), men jeg kan tage mig af nogle burhøns.

Da min kæreste og jeg købte hus for et år siden, snakkede vi om at få høns, og vi overvejede mange af de dejlige racehøns, som jeg senere har set og hørt om her på forummet. Men vi fravalgte dem til fordel for burhøns. Jeg synes naturligvis ikke, at der er det mindste galt i at holde racehøns, men jeg tænkte (med risiko for at lyde "frelst" - det er altså ikke meningen :)), at der, hvor jeg kan gøre en lille forskel, ja, det er mht. burhøns. Det er individer, der har det dårligt, og som relativt nemt kan få det bedre. Det, at de har været et sandt helvede igennem, udløser hos mig en "jeg vil sgu prøve at se, om ikke jeg kan få dem til at få det bedre"-reaktion snarere end en "jeg kan lige så godt bruge tid på noget andet"-reaktion. Hvis burhøns led ved at komme ud af burene, ville jeg selvfølgelig ikke tænke sådan, men burhøns kan sagtens få det godt, selvom de har siddet indespærrede i 1½ år. Måske er der nogle, der ikke kan, og det er selvfølgelig trist. I sådan en situation vil jeg respektere det og lade dem aflive. Men de 12 eks-burhøner, jeg har, trives, og de er fantastiske havehøns. Så for mig at se har 12 individer fået et bedre liv.

Hvad så med de 12 racehøns, der ville være flyttet ind, hvis ikke det havde været for mine burhøns? Ja, det er jo et godt spørgsmål og starten på en meget abstrakt diskussion. Jeg er dog sikker på, at ingen af de racehøns, jeg ikke har købt, har det i nærheden af lige så dårligt, som mine burhøns ville have haft det, hvis ikke jeg havde adopteret dem men i stedet anskaffet mig racehøns. Så for mig handler det om, at jeg kan hjælpe 12 burhøns - eller, hvis det giver mere mening (dog med risiko for at lyde meget utilitaristisk), mindske "mængden" af smerte i verden en lille smule.

12 burhøns er meget få individer, når man tænker på antallet af høns (og andre dyr og mennesker i verden), der lider. Men det, jeg hæfter mig ved, er, at det trods alt er 12 individer, der har fået et bedre liv. Hvis jeg ikke havde gjort noget, ville de 12 være reduceret til 0 individer, som jeg har givet et bedre liv. Jeg tænker "hvorfor ikke hjælpe dem, når jeg kan?". Jeg har selvfølgelig fuld respekt for, at mange foretrækker racehøns, og at nogle synes, det er noget mærkeligt noget, jeg har gang i. Men ligefrem dårligt kan jeg ikke se, at det skulle kunne være (selvfølgelig med mindre det resulterede i en decideret 'brugt burhøne'-industri, som vi diskuterede tidligere i tråden).

Noget helt andet er, at mine eks-burhøns har vist sig at være et fantastisk "værktøj" i den aktivisme, jeg bruger tid på i forbindelse med mit arbejde for foreningen Dyrenes Alliance. Jeg fortæller folk, hvordan mine høns havde det, da de var indespærrede, og jeg viser før- og efter-billeder af dem. Jeg havde i september en lille gruppe mennesker på besøg, heriblandt et par burægskøbere, og en af dem endte med at sidde med Karen Marie, min mest kælne høne, på skødet. Jeg vil aldrig glemme, da han så billedet af Karen Marie i det bur, hun kommer fra, og sagde - tydeligvis chokeret - "har hun virkelig levet sådan?". Han siger, han ikke køber buræg længere. Det var lidt sødt ;)

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #146 Dato: 24 Januar , 2012, 18:10 »
Glæder mig til at møde mine 2 nye beboer i hønsegården /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #147 Dato: 24 Januar , 2012, 18:31 »
jean: jeg kan kun sige  /o

vi har lige været ude og gøre rent ved damerne og de er bare så tillidsfulde :-)
min ynglings høne hedder nu lotte og kommer gerne og spiser af hånden og nusses...

jeg er på vej ud af døren efter en ny rød pære til min varme lampe (svigerfar har en) for nu er temp. for lang nede i stalden til de nøgne rygge synes jeg..kan se at en enkelt hønse synes det er rarest at være inde i halmen...så jeg vil sætte varme lampe op så de har den at gå ind under
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #148 Dato: 24 Januar , 2012, 18:35 »
 /o /o Der skal helt sikkert også nusses godt og længe om mine nye tøser.....

Jeg har jo Gokke som er nøgen på det meste af nakken efter at Manse fik nappede hende godt og grundet men hun klare det fint, selvom hun aldrig vil få fjer der mere.
Har dog tænkt på at smøre hende med lidt creme nu hvor det begynder at blive rigtigt koldt eller strikke hende et halsrør ::) ;D
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #149 Dato: 24 Januar , 2012, 22:09 »
/o /o Der skal helt sikkert også nusses godt og længe om mine nye tøser.....


Har dog tænkt på at smøre hende med lidt creme nu hvor det begynder at blive rigtigt koldt eller strikke hende et halsrør ::) ;D

Strik et halstørklæde.. de FLESTE cremer indeholder vand, og er det koldt udenfor..ja, så vil cremen også fryse..eller ihvertfald blive meeega kold, og så bliver det mere en kamp for at holde kulden fra cremen ude..

Ps. Er der noget, jeg er gået glip af?? Hvem er de to nye beboere i din gård, Jean??  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling