Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvem har Brahma  (Læst 11510 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Hvem har Brahma
« Dato: 09 Juni , 2009, 09:30 »
Hej alle sammen

Hvem her på forum har brahma????Og hvorfor har i valgt denne race??? Og hvad er jeres målsætning med racen???

MVH Jesper Rasmussen
mvh Jesper

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Hvem har Brahma
« Svar #1 Dato: 09 Juni , 2009, 09:52 »
Er du ikke lige blevet gift??

Så har man da ikke tid til den form for analyse :D

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Hvem har Brahma
« Svar #2 Dato: 09 Juni , 2009, 10:14 »
Hej Jesper

Ja som du jo ved har jeg nogle lækre brahma kyller og forhåbentlig meget meget snart nogle flere.

De Brahma kyllinger jeg købte af dig har det godt og er bare flotte, og så blev jeg jo ganske Brahma inspireret af at besøge dig  <E

Grunden til at jeg vil have Brahma er at jeg syntes de er enormt flotte og så er de også lidt specielle, jeg har ikke tænkt over nogen målsætning ud over at jeg arbejder på at skaffe mig en lille flok, og så må vi jo se hvad det kan føre til  *f
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hvem har Brahma
« Svar #3 Dato: 09 Juni , 2009, 10:35 »
Jeg har brahma og jeg skal have flere :)
Har pt 2 (åh nu bliver jeg igen itvivl om farvebetegnelsen) sortguld båndet (agerhønefarvet) madammer, som min søde kæreste som er hønsedommer har givet fine karakterer :D Så nu er jeg på jagt efter en dejlig hane til dem.  Og da Brahmamutter måske er ved at lægge sig skruk for anden gang på 1½ måned, så overvejer jeg lige pt om hun skal have et par brahmaæg under sig.

Valget var meget tilfældigt. Jeg blev sidste år færdig med at bygge et hønsehus (campingsvogn) og så skulle der jo høns i, og det kunne kun gå for langsomt.
Min nabo havde kontakt med en brahmaavler som havde nogle ungdyr til salg, haps sagde jeg, uden at ane hvad det var for en race. Jeg skulle bare have nogle høns, og ud fra det billede jeg blev vist på Lars Eriks side var jeg jo solgt, de var jo flotte.

Jeg har ikke et sekund fortrudt.

var ellers på nippet til at sælge hønerne da jeg jo havde tværstribede wyandotter også (heriblandt en hane) Men da Hans (kæresten min) kom ind i billedet fik piben en anden lyd :)

Målet er da at avle de smukkeste brahmaer, og skulle pladsen blive til det, gerne i flere farver :) Men det kræver jo at de hopper af reden bare en gang i mlellem, ellers kommer der jo ikke mange æg at avle med ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvem har Brahma
« Svar #4 Dato: 09 Juni , 2009, 10:42 »
Jeg har ikke Brahma, men ud fra hvad jeg ved om racen så er det en race som ville passe mig godt, den er godmodig og rolig, ikke flyvsk kan gå i løbegår med lav hegn hvilket jeg kun har, og så er de utrolige smukke,  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hvem har Brahma
« Svar #5 Dato: 09 Juni , 2009, 10:47 »
jeg overtog en hane og 2 høns fra naboen da vi flyttede ind her. Jeg er overbevist om at jeg altid vil have en Brahmahane i min flok de disse er underskønne.
Lige nu går han med blandede høns ..og jeg morer mig med at se reultaterne af disse.
Pt er det Jesey Kæmper og silker jeg jeg vil prøve at avle på ...... med tiden også gerne Brahma...men en ting ad gangen.
Jeg holder meget af deres udseende og sind ..... Men lige nu på hyggeplan.
Med venlig hilsen Søs

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvem har Brahma
« Svar #6 Dato: 09 Juni , 2009, 12:05 »
Jeg startede med et lille hold Brahma i farven guld sort/båndede i 2003 og udstillede dem også, men alle hønerne stod med 0 point, for de havde duehale :-(
Så de røg ud igen, men nu har jeg så igen startet med dem i 2007 hvor jeg hentede kyllinger og siden hen nogle unghøner hos nogle avlere i Tønder og Kolding.

De er store meget rolige dyr,(trods deres bistre ørneblik) :D de lægger godt med brunskallede æg og de bliver også gerne skruk, de er dog ikke de hurtigste at fodre op og jeg har hørt at de først er udvoksede som 2 års.

Jeg dem i guld sort/båndede, men jeg planlægger lidt flere farver.

« Senest Redigeret: 09 Juni , 2009, 12:10 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Hvem har Brahma
« Svar #7 Dato: 09 Juni , 2009, 21:05 »
Dejligt at høre fra Brahma folket :)

Jeg startede i 1990 med en trio i mørk.Jeg kan stadig huske første gang jeg så Brahma(Roskilde dyreskue).Jeg var helt væk i deres størelse og skønne look.

Det var først i 2006 jeg gik fra at have en farve til at have flere.

7-9-13 har mine Brahma altid gjort det godt på udstillingerne.Næste år vil jeg prøve at udstille i Tyskland. I år glæder det LU hvis ikke noget går galt altså :)

MVH Jesper
mvh Jesper