Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Brahma, hvorfra og hvilke farver har medlemmerne i DFF  (Læst 8763 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Brahma, hvorfra og hvilke farver har medlemmerne i DFF
« Dato: 21 ſeptember , 2009, 09:59 »
På samme måde som Lene, vil jeg da gerne vide lidt om de Brahma der går hos DFF´s medlemmer.

Hvorfra har du dem?

Hvilken farve/farver har du?

Har du dem for sjov, eller er du opdrætter?
« Senest Redigeret: 21 ſeptember , 2009, 10:22 Fra Lars Erik Bobsin »

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Brahma, hvorfra og hvilke farver har medlemmerne i DFF
« Svar #1 Dato: 21 ſeptember , 2009, 12:23 »
Jamen så starter jeg ud med min lille flok Brahma..jeg har 4 hvid/sort columbia, 2 sorte, 2 hvid/blå columbia..jeg kan endnu ikke se om det er haner el. høner, selvom de er 14 uger..syntes det er svært.
Jeg har dem endnu kun for sjov..men håber på en stamme 1.3 af de hvid/sort columbia (ønsketænkning- så heldig er man nok ikke)..ell. måske en god gang blanding af de farver jeg nu har..

Rugeæggene købte jeg af Jesper..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Brahma, hvorfra og hvilke farver har medlemmerne i DFF
« Svar #2 Dato: 21 ſeptember , 2009, 15:11 »
Hej Brahma venner.

Jeg startede min Brahma besættelse(min kones ord ikke mine)engang i 89.Jeg var som dreng på Roskilde dyerskue og der så jeg Brahma for første gang.Jeg kan huske  jeg brugte ca 2 timer på at nyde synet af disse smukke kæmpe høns.Jeg var fuldstændig solgt, og er det stadig.

Det var ikke det næmmeste at få min far til at lade mig få disse kæmper.Der var meget galt de fyldte for meget,de spiste for megt etc...Til sidst gav han sig.Det sjove ved denne historie er han er lige så bidt af Brahma som jeg er den dag idag.

Det var en stor dag da mine første Brahmaer kom til hønsehuset i 3 kæmpe kasser.Den daværende formand Finn Mortensen havde sendt mig 1,2 Sortsølvbåndet alle dyr var super gode avlsdyr og det varede ikke længe før pokalerne begyndte at fylde i det ellers noget tomme skab.

P.T har jeg Brahma i farverne :sort-sølvbåndet,blå-sølvbåndet med orange ryg(BSO),blå-guldbåndet,hvid-sort columbia,hvid-blå columbia,gul-sort columbia,gul-blå columbia og samarbejder med en af mine gode venner på farven isabel.Min kone er gået igang med de sorte.En svær farve at avle da kvaliteten ikke er den bedste her i norden, men konen holder fast i sin beslutning.

De fleste af mine dyr er af Tysk herkomst,takket være en venlig Tysker har jeg nu fået mange kontakter til de store avlere i Europa.

Jeg vil på et senere tidspunkt fortælle hvordan avls arbejdet går.
MVH Jesper

mvh Jesper

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brahma, hvorfra og hvilke farver har medlemmerne i DFF
« Svar #3 Dato: 22 ſeptember , 2009, 08:48 »
Jeg startede med Brahma guld sort båndet i 2002/2003, de blev købt af en mand fra Hoby det var 1,1, de blev senere til lidt flere (hønen udrugede 13 kyllinger af 14 æg)
Jeg udstillide dem på vores kredsudstilling og alle hønerne fik 0 point p.ga af duehale !!
så afhændede jeg dem alle, for jeg havde ikke lige overskud til at finde nyt avlsmateriale.

Så her i 2007 fik jeg lyst til at få racen igen og jeg indrykkede en annonce i DBA på nettet, hvor jeg søgte Brahma i farven guld blå/båndet. Der var så en dame fra Tønder som ringede og glad fortalte at hun havde både gule og blå !!
Hmmm jeg kørte derover og købte nogle guld sort/båndede, hun havde Brahma i blå, guld sort/båndet, sølv sort/båndet, og gul sort columbia.
Alle gode og store dyr. Hun har desværre ikke Brahma mere.
På turen hjem var jeg omkring en avler i Kolding og købte lidt flere guld sort/båndet, sorte, blå og en enkelt spættet.

De blev senere reduceret til kun de guld sort/båndede.

Nu i år er jeg så småt begyndt på gul sort/columbia, hvid sort/columbia og måske guld blå/båndet. Dyrene har jeg købt af Rasmussen her på Forum. Der er ikke så mange dyr af racen, så det er ikke så nemt at skaffe dyr.
« Senest Redigeret: 22 ſeptember , 2009, 08:53 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Brahma, hvorfra og hvilke farver har medlemmerne i DFF
« Svar #4 Dato: 22 ſeptember , 2009, 09:33 »
Jeg så en brahma for første gang for ca. 2 år siden hos Lene, og siden har disse store imponerende høns været i mine tanker, så i år skulle det være.

Jeg har nu (ret mig Jesper hvis jeg roder i farverne er ikke så god endnu) 1 stamme sort/sølvbåndet, 1 stamme hvid/sort,  1 stamme gul/sort, 0,2 hvid/blå, 1,0 splash. De er fra Jesper og sammen med Jesper eller skulle man sige under Jespers vejledning et isabell projekt, der faktisk er vældigt spændene.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Brahma, hvorfra og hvilke farver har medlemmerne i DFF
« Svar #5 Dato: 22 ſeptember , 2009, 12:19 »
Jeg har en eneste enlig single brahmatøs tilbage. Hun er sortguldbåndet/tegnetrandet (agerhønefarvet) Og nu er hun ved at ære fin igen (den har lige haft ekstremfældning og lignede mere en grib end en høne)
Jeg startede ud med Brahma, så gik jeg lidt fra dem igen da de jo fylder lidt og mange andre racer fik interessen, MEN Næste år, så er jeg nød til at eje nogle af dem ligesom Jesper har på sit profilbillede.... Men jeg vil jo også gerne have hvedefarvet maraner.... uhhhh mangler plads altså ;)
Men en ting er sikkert, der vil ALTID vær en Brahma i min hønsegård :)
Min singleton brahma er opdrættet af hønsemogens som også har en profil herinde...:)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brahma, hvorfra og hvilke farver har medlemmerne i DFF
« Svar #6 Dato: 23 ſeptember , 2009, 08:57 »
Agerhønefarvet = guld sort/båndet
Blå agerhønefarvet = guld blå/båndet
Mørke = sølv sort/båndet
Lyse = hvid sort/columbia
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Brahma, hvorfra og hvilke farver har medlemmerne i DFF
« Svar #7 Dato: 23 ſeptember , 2009, 09:05 »
Jeg har også en single brahma i hønseflokken. Hun er agerhønefarvet..fik hende sammen med hane(Gokke) og veninde af naboerne da de skulle lægge haven om.
Jeg er også igang med at gå amok i alle mulige racer....men når jeg er færdig med det er jeg ret sikker på jeg vender tilbage til brahma. (eller ozz bygger jeg bare en gård mere  ;))
naboerne havde købt den af en super avler (ja det var hvad jeg fik at vide :D) Den høne jeg har nu får lov at blive til hun skvatter om. Hun er ca 4 år ..æg er noget de andre lægger ..men hun kan løftes og krammes og er smuk.
Med venlig hilsen Søs

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Brahma, hvorfra og hvilke farver har medlemmerne i DFF
« Svar #8 Dato: 23 ſeptember , 2009, 12:07 »
Hej Søs

Kunne man få lov at se denne trunte høne???

Brahma hilsner Jesper
mvh Jesper

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Brahma, hvorfra og hvilke farver har medlemmerne i DFF
« Svar #9 Dato: 23 ſeptember , 2009, 13:41 »
Det vist hvad jeg har af hende ...
Med venlig hilsen Søs

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Brahma, hvorfra og hvilke farver har medlemmerne i DFF
« Svar #10 Dato: 23 ſeptember , 2009, 14:31 »
Hej Søs

Syndt hun er blevet en gammel dame.Med en fin hane fra Lene (Lestat) eller Allan Dalgård kunne hun have avlet nogle fine dyr.P.T er de nogle af de bedste avlere i denne farve i Danmark.Nu her hvor Kristian er stoppet P.G.A sygdom.I udlandet er det er det min gode ven Hollandske Anton Cuijpers der klart har de bedste.

MVH Jesper

mvh Jesper

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Brahma, hvorfra og hvilke farver har medlemmerne i DFF
« Svar #11 Dato: 23 ſeptember , 2009, 17:26 »
Lars hvorfor og hvordan gik du igang med Brahma???Fortæl,fortæl.

MVH Jesper
mvh Jesper