Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns og robotplæneklipper ?  (Læst 843 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

  • Gæst
Høns og robotplæneklipper ?
« Dato: 14 ſeptember , 2019, 08:19 »
Er det no go ?

Vi har een der kommer og slår plænen for os. Imidlertid med ujævnt fremmøde, mange aflysninger, flytninger af dato og tidspunkter. Også svært at få det til at passe med at plænen skal være nogenlunde tør. - så vi overvejer en robotplæneklipper. Men hvad med de fritgående høns? Kan de komme til skade når den kører? Kan de lade afgrænsningskablet være - eller kratter de det op?

Haven er indrettet sådan at hønsene godt kan ledes bort fra græsset mens klipperen kører, hvis nødvendigt.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Høns og robotplæneklipper ?
« Svar #1 Dato: 14 ſeptember , 2019, 09:32 »
Jeg har ikke erfaring med det, men mon ikke de flytter sig. Den kører ikke så hurtigt, vel?
Derimod har jeg erfaring med gravende/skrabende høns, og her graver de kablet til elhegnet op, selvom det ligger et pænt stykke nede i jorden.

Offline demi

  • Bruger
  • Indlæg: 81
Sv: Høns og robotplæneklipper ?
« Svar #2 Dato: 14 ſeptember , 2019, 12:18 »
Jeg ved at pindsvin jævnligt kommer slemt til skade ved brug af robotplæneklipper i skumringstid, eller hvis klipperen kør om natten. Noget af det skyldes at de ikke løber væk, og at de gør sig så pas små, at sensoren ikke registrerer "forhindringen" fremfor klipperen. Afhængig af dine høns størrelse (stor rasse, dværg eller unge dyr), og om de gider at flytte sig eller ej, så er der vel potentiale for at det kan gå galt. Bedst ville nok være, hvis de ikke var sammen med klipperen lige når den kør, men det bliver vel lidt svært, da robotklippere kør sporadiskt indenfor det tidsrum de har lov at køre i (alt afhængig af vejr og batteristatus)?

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Høns og robotplæneklipper ?
« Svar #3 Dato: 14 ſeptember , 2019, 18:03 »
Det er netop det med pindsvinene der gør mig betænkelig. Høns er måske ikke så udsatte og som sagt kan de ledes udenfor. Tror nogle klippere kan times elle styres via mobil - men måske det er de der vildt dyre. Hvis man kan time til at køre i dagtimerne - og hønsene holdes væk - og Peter Pindsvin sover- kan det måske gå an, hvis ikke hønsene graver kablerne op.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Høns og robotplæneklipper ?
« Svar #4 Dato: 15 ſeptember , 2019, 12:15 »
Ikke nogen der har erfaring med det ?

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Høns og robotplæneklipper ?
« Svar #5 Dato: 15 ſeptember , 2019, 12:32 »
Det bliver vel først rigtig aktuelt med græsslåning til næste år.
I mellemtiden kunne du måske grave noget ned, der ligner kablet, og så se hvad der sker over vinteren.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Høns og robotplæneklipper ?
« Svar #6 Dato: 15 ſeptember , 2019, 16:48 »
Hvad med at prøve med en ny 'græsmand'? Fordi èn er ustabil behøver den næste jo ikke være det
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Høns og robotplæneklipper ?
« Svar #7 Dato: 16 ſeptember , 2019, 16:47 »
Vores "græsmand" hjælper med alt muligt forefaldende- og er svær at undvære. Det er kun græsset der er afhængig af regelmæssighed. Han er som sådan ikke ustabil, men af familiemæssige årsager kan han have svært ved at vide præcist hvornår han kan komme. Kan godt være vi må finde een der kan tage græsset. Lige nu ser vi på mulighederne. En robot er een af dem.

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Høns og robotplæneklipper ?
« Svar #8 Dato: 23 ſeptember , 2019, 10:56 »
Vores robot kan ikke kører pindsvin over, den stopper simpelthen. Den har også en alarm så hvis den løftes/ kører op på noget stopper den. Samtidig er der dobbelt skærm - en ved knive og den store yderst. Da vi købte vores sagde de i butikken at det mest var skrøne, med pindsvin og robot- nej jeg er ikke enig vi har da set billeder på fb. Men den største synder er nok biler. Køb en god maskine så kommer du ikke galt afsted hverken med høns el pindsvin. Vi er glade for vores og ingen dyr er kommet tilskade. Der findes nogle nye modeller som ikke skal afgrænsning kabel ned. Men om de sælges endnu ved jeg ikkke.
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Høns og robotplæneklipper ?
« Svar #9 Dato: 23 ſeptember , 2019, 15:36 »
@Majbritt.

Nu må man jo ikke reklamere - men måske man godt må oplyse hvilken maskine I har købt  :) Lidt uoverskueligt marked . Har I problemer med at hønsene graver kablet op?

Offline Lunder

  • Bruger
  • Indlæg: 77
Sv: Høns og robotplæneklipper ?
« Svar #10 Dato: 23 ſeptember , 2019, 20:10 »
Jeg har en Worx, og de klarer sig fremragende i Tænks tests. De hører tilmed til de relativt billige på markedet.

Vores høns render frit rundt i den 2000 m2 store have sammen ved robotten og hunden. Både høns og hund flytter sig i tide, så der er ingen problemer. Man bør sætte timeren til, at den kører i dagtimerne for at undgå natte-strejfende pindsvin. Vi har ALDRIG haft problemer med nogen skader.

Afgrænsningstråden er let at sætte i med små plastik pløkker, og hønsene har ikke kunnet flytte tråden overhovedet.

Jeg kan kun anbefale en robotplæneklipper. Vores larmer ikke ret meget, og vi kan sagtens sidde i haven, imens den futter rundt omkring os. Sammen med hønsene  ;D
1,6 BK Maran
0,1 splash Maran

Offline Lunder

  • Bruger
  • Indlæg: 77
Sv: Høns og robotplæneklipper ?
« Svar #11 Dato: 23 ſeptember , 2019, 20:17 »
Mht timeren, så vælger du  (i hvertfald på min) fuldstændigt selv, hvornår den skal slå. Og om den fx skal returnere, hvis det regner. Programeringen gøres på maskinen eller endnu lettere på en app til telefonen, hvor du også kan se statistik og fejlmeddelelser (som hvis den har været løftet op, siddet fast eller blokeret skær)
1,6 BK Maran
0,1 splash Maran

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Høns og robotplæneklipper ?
« Svar #12 Dato: 24 ſeptember , 2019, 08:11 »
Godt at høre nogle erfaringer. Kan forstå at der ikke er grund til bekymring - hvis blot man lige sætter sig ind i hvilke funktioner man har brug for.

Tak for svarene  :)

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Høns og robotplæneklipper ?
« Svar #13 Dato: 25 ſeptember , 2019, 00:42 »
Vi har en husqvarna 315x med app styring og gps modul mm. Den futter rundt i vores sommerhus have. Her er ingen egne høns men et rigt dyreliv af både harer duer pindsvin sno rådyr mm kommer i have for bla. at drikke vand i havebassinget. Sågar ta en lur i havens blomsterbede mm. Vi har aldrig fundet eller oplevet alarmer pga skadede dyr. Og det billeder hvis da vi har oplevet andre alarmer pga påkørsler af små ting.
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥