Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Amatør Spørgsmål om avl af Spøjse Silkekyllinger  (Læst 5328 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Amatør Spørgsmål om avl af Spøjse Silkekyllinger
« Dato: 23 Juli , 2009, 11:49 »
I indlæget "Spøjs Silkekylling" af Lone, har Lisbeth indsat fotos af nogle Silkekyllinger som hun har købt af mig.
Jeg er i syv sind om jeg skal rydde lidt op i " farverne" Jeg syntes jo det er sjovt at se det forskellige afkom, men jeg er jo ikke interesseret i at " forurene" racen.
Samtidig vil jeg da gerne fortsætte med at avle disse, hvis det der ved tilfældighedernes spil er fremkommet, er meget attraktivt. Her er det den Dalmatinerlignende og de Sølvgrå jeg tænker på.
Jeg har fået flere henvendelser om de Sølvgrå, og rugeæg men jeg er jo forvirret overfor om jeg kan sælge dem som værende det.
Som beskrevet i indlæget " Spøjs Silkekylling" er de opstået på følgende måde.

1.1 Hvid, 0.1 Blå fra Tommy 2006
Fra 2006 , beholdte jeg kun 0.1 hvid

Afkom jeg beholdte 2007

0.1 Blå Vildtfarvet o.1 Søvfarvet 1,1 Hvid

0,1 Sølvfarvet 2008

Det er så disse 5 Høner med Hvid Hane, der har givet de Sølvfarvede Hvide og en enkelt Dalmatinerfarvet.

Nu går mit store spørgsmål på om jeg skal skille mig af med de sølvfarvede og holde mig til de vildtfarvede( Har ikke fået flere end den ene høne) og hvide, da det ikke er godt at avle disse Spøjse Kyllinger. Vil det udvande racen eller hvad.
Jeg har læst lidt arvelighedslære, men jeg får nok ikke overskud til at gå dybere ind i avl, da det jo er voldsomt tidskrævende.
Jeg håber at få nogle gode råd herfra, for jeg er i 7 sind. Kom endelig med gode råd, måske skal jeg også have nyt blod ind?
MVH Maja

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Amatør Spørgsmål om avl af Spøjse Silkekyllinger
« Svar #1 Dato: 23 Juli , 2009, 12:02 »
Ja jeg er til en ringe hjælp ...jeg EEELSKER spøjse kyllinger *gh*
Med venlig hilsen Søs

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Amatør Spørgsmål om avl af Spøjse Silkekyllinger
« Svar #2 Dato: 23 Juli , 2009, 13:01 »
Du undvander ikke racen for det er jo Silkehøns du har og ikke andre racer.

Men farverne bliver jo ikke "rene" eller nogen gør men der vil så dukke noget andet op før eller siden.

Nogen farver avles med hinanden f. eks blå, splash og sort.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Amatør Spørgsmål om avl af Spøjse Silkekyllinger
« Svar #3 Dato: 23 Juli , 2009, 15:04 »
Tak for dit svar Lestat, jeg har lige læst dit indlæg om" Tanker om avl".
Jeg tænker jo mest i at få skilt det lidt så farverne bliver mere rene.
Kan både slagte og spise overskud ,kan også aflive en kylling, når det er nødvendigt.
Jeg har 2 huse og mulighed for at dele hønsegården.
Spørgsmålet går nok på om de dyr jeg har er gode at fotsætte med, men jeg håber Tommy kommer på banen her.
Jeg er godt klar over at der er meget andet at tage højde for når man avler (ret kompliceret) men jeg syntes det er lidt lal det jeg laver ???
Hvis jeg i første omgang kunne få lidt styr på farverne, så var jeg da kommet lidt videre.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Amatør Spørgsmål om avl af Spøjse Silkekyllinger
« Svar #4 Dato: 23 Juli , 2009, 19:31 »
Jeg synes, man må skelne mellem at krydse inden for samme race og eksperimentere med farver - og så i øvrigt sælge kyllingerne som 'spøjse', så kan ingen komme efter nogen. Og mon ikke 80% (gæt) af alle silkehøns, der sælges, bare skal være hyggedyr i haven og intet andet? Noget helt andet er, hvis man sælger ringede dyr og udgiver dem for noget bestemt.
Jeg har også noget 'spøjst' kørende i de hvide silker, nemlig både en blå hane og en 'silverhane' (som vist er noget andet en sølvgrå, eller hvordan er det lige? han ser nærmest gråskægget ud..)
Og jeg har fået en skønsom blanding af kyllinger, både vildtfarvede og 2, jeg først troede var blå, men som måske er sølvgrå - for den, jeg først troede  var sort, er ikke helt sort, men måske blå..  ???
Jeg må vist have fat i kameraet igen..
Og Maja, nu er det vist mig, der spammer din tråd..  ;)
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Amatør Spørgsmål om avl af Spøjse Silkekyllinger
« Svar #5 Dato: 23 Juli , 2009, 21:01 »
@ Lone hvis det er kyllinger fra dalmatineren så kan jeg godt forstå at du er forvirret, det har jeg også været, man kan bare ikke regne med hvordan de kyllinger bliver efter dem, så jeg havde valgt at sige sådan er det bare  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Amatør Spørgsmål om avl af Spøjse Silkekyllinger
« Svar #6 Dato: 26 Juli , 2009, 11:01 »
Se, nu fik jeg så 'skudt', om ikke papegøjen, så den hane, som er sølvgrå, eller 'silver', som sælgeren kaldte ham. Det er ham til højre i billedet, til venstre er Stinne's larmende blå..
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Amatør Spørgsmål om avl af Spøjse Silkekyllinger
« Svar #7 Dato: 26 Juli , 2009, 11:26 »
Det er da , om ikke andet, beroligende at høre.
Han er flot din "gråskæg" eller "Silver".
Nu har jeg modtaget forhåndsbestillinger både på æg og kyllinger i disse Sølvlignende farver, så jeg fortsætter nok bare lidt endnu med dem jeg har. Jeg ruger jo kun med skruk, så det er jo ingen stor produktion  ;D
Så må jeg læse og studere lidt mere om det henad vejen.