Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Marantur til Tyskland 2012  (Læst 111731 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #135 Dato: 08 Juli , 2012, 09:44 »
Hold da op! Har du ringet de kyllinger du selv har ruget ud Lene? Der må være et eller andet med de bornholmske forhold  :-[ så store er mine slet ikke endnu at de kan holde en ring på, men vi har altså osse haft det koldt herovre. Mon ikke det har en del at sige. Vi bruger jo samme foder det meste af tiden  ???

Og du må simpelt hen ha' et eller andet i ærmet med et af de mandfolk, hvis ikke dine skønne småkager...så noget andet. For den der billedkvalitet *f De har bare at få vist dig hvordan det funger det uploadhalløj, de skal altså ha lært dig det  ;D

Jo jo de har fået ring på. Enkelte har fået en strip på for at holde på ringen.
Det er da egentlig ret interessant hvis der er størrelses forskel pga. Vejret for ja vi bruger jo det samme foder.

*f ved ikke om det er nok med småkagerne...


Har vi et sted på forum med billeder af bi-tvillinge og hjortetakker. Kan huske hjortetakkerne tror jeg fra Dortes billeder. Det var når takkerne sad ved siden af hinanden på tværs af kammen ikk?
Tvillingetakken har jeg nogenlunde styr på, men synes det kan være svært at se på en kylling...


Du må på biblioteket og låne hønse biblen hvis ikke du har den.
Dansk standard for racefjerkræ.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #136 Dato: 08 Juli , 2012, 10:36 »
jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal syns om de billeder af blå kobber ??? Jeg vil rigtig gerne se billederne for jeg syns det er rigtig pæne dyr/farve , men jeg har ikke plads til dem herhjemme, og jeg må desuden osse kun ha 1hane >:( Glæder mig til og følge den videre udvikling. Var der ikke osse sneget et par dværge i den farve med?? Hvordan går det med dem??

Jes, det gode ved den blå farve er jo netop at du kan have den sammen med sort, altså i en og samme stamme hvis du vil det /o Sort hane på blå høner giver afkom med ca. 50% af hver farve. Derfor kan du sagtens introducere et par blå høner i den stamme du har nu - se var det ikke dagens gode idé ;)

De dværge der er kommet med er ikke så livskraftige. Min mor nu hos Lene, da hun også havde en. Jeg tror ikke de er til noget...

Jamen det gør jeg gerne, vil bare gerne vide hvad jeg skal kigge efter i den lup  ;)

Karina, af Kasibowskikyllingerne er der en del, der allerede nu har en kam, der er skæv. Dem kan du sagtens se og de bliver ikke bedre, men derimod til sløjfe eller væltekamme senere...

Kyllingerne fra Norberts æg har mere ensartede kamme og meget kobberfarve allerede.
Jeg har lagt mærke til, at hver gang jeg ser en riiigtig fin lille kylling, der tilmed er meget tam og nysgerrig, så kigger jeg på benene... Og minsandten om der ikke bag "bukserne" sidder en fin lille hvid strip, der netop markerer, at det er en Norbert-kylling /o

Hvis jeg nu lokker med Riiiiigtiiiig god kaffe og hønseven solbærrom kommer du så ikke og viser mig how to do.... jeg er så primitiv at jeg lærer bedst på den måde. Jeg kan ikke få kameraet til at samarbejde med comp. De er dåååååååme, det er IKKE mig  :angel: *e *s

Natürlich! Jeg kommer /o -men jeg er ikke helt så stor en haj til det der med at få kameraet til at virke, det har jeg folk til 8) Men jeg mener det godt og er god til kaffe og solbærrom, så skal vi ikke give det et forsøg?! /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Dyre-tossen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 372
  • Der er plads til alle og en hver
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #137 Dato: 08 Juli , 2012, 12:43 »
Nu kom jeg endelig igennem jeres lille rejse :D

Sikke en oplevelse I har haft - Håber  ikke I har fortrudt  ;D

Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #138 Dato: 08 Juli , 2012, 14:09 »
Nu kom jeg endelig igennem jeres lille rejse :D

Sikke en oplevelse I har haft - Håber  ikke I har fortrudt  ;D



Vi har avlsmateriale til de næste par år så vi har ikke mulighed for at fortryde og bedst af alt så har vi hinanden at samarbejde med og lave stammer på kryds af afkom fra de 2 opdrættere og de høns vi har i forvejen.

Offline Dyre-tossen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 372
  • Der er plads til alle og en hver
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #139 Dato: 08 Juli , 2012, 16:05 »
ja der bliver en vis sammenhold på sådan nogle ture - i det hele taget bare omkring høns  ;)
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #140 Dato: 08 Juli , 2012, 16:12 »
Jes, det gode ved den blå farve er jo netop at du kan have den sammen med sort, altså i en og samme stamme hvis du vil det /o Sort hane på blå høner giver afkom med ca. 50% af hver farve. Derfor kan du sagtens introducere et par blå høner i den stamme du har nu - se var det ikke dagens gode idé ;)

De dværge der er kommet med er ikke så livskraftige. Min mor nu hos Lene, da hun også havde en. Jeg tror ikke de er til noget...

se nu er detaljen jo at mine er gråstribet, og dem vil jeg ikke af med :D Men jeg er stadig lidt vild med de blå, syns de er rigtig fine, men de må vente til kommunen ændrer deres regler eller jeg flytter 500m så det ikke længere er byzone ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline leneelle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #141 Dato: 08 Juli , 2012, 17:01 »
Maranhanen på billedet havde væltekam som ung. Jeg havde dømt ham til suppe. Så min erfaring er at kammen kan godt rejse sig.
Orpington, Dværg Wyandot, Araucana

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #142 Dato: 08 Juli , 2012, 17:51 »
se nu er detaljen jo at mine er gråstribet, og dem vil jeg ikke af med :D Men jeg er stadig lidt vild med de blå, syns de er rigtig fine, men de må vente til kommunen ændrer deres regler eller jeg flytter 500m så det ikke længere er byzone ;)

Ahaa, så faldt tiøren! Ja, det kan jeg godt se er en udfordring ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #143 Dato: 08 Juli , 2012, 20:03 »
Mine vokser meget forskelligt ovenpå coccidiosen, en enkelt er kun halvt så stor som de andre, men sådan er det jo bare. De resterende ser endelig ud til at have vist sig 100 %. 15 haner og 7 høner, så det er lige lidt i underkanten må jeg nok sige - altså på høne siden. Jeg håber at kunne finde tre gode høner i mellem. De næstbedste har naboen lagt billet ind på, for så kan han hjælpe mig lidt med at holde en adspredelse af generne oppe  /o

Mine er heller ikke helt oppe i størrelsen til at få en ring på endnu, desværre..

Jeg har udset mig to fine haner, men også en som allerede nu har en så stor kam at den er på størrelse med min fem måneders hanes kam, så det bliver nok ikke lige ham jeg satser på, det ser helt abnormalt ud! :o
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #144 Dato: 06 August , 2012, 12:36 »
Så må det være tid til en lille opdatering på de tysk importerede Marans.

I min hønsegård er de blevet delt, da de efterhånden er blevet godt store. Syntes ikke at jeg kunne forsvare at ha så mange i en gård der ikke kommer på græs kontra få i en gård der kommer ud. Desuden var det efterhånden også svært at fokusere  :o på hvilke haner der mon skulle vurderes nærmere og hvilke der skal smides en håndfuld majs efter. ;)
Så hønekyllinger og haner der skal gå videre er hos madammerne og resten er kommet på dødsgangen, ja jeg ved godt at det lyder markabert men de indledende mentale øvelser kan ligeså godt starte allerede. :angel:

Hvis jeg, som danskerne har for vane  ;), skal fremhæve de ting der er knap så gode, kan jeg sige at de blå høner mangler lidt kobber i halstegningen. Men jeg kan dog se at den er under udvikling hos de fleste. Øjenfarven er hos de blå lidt for mørk, det skal der avles på. 8)
ellers syntes jeg at de ser godt ud i tilvækst og facon. Løbs befjeringen er også noget der skal avles lidt mere på hos de blå-kobber.
Der er en blå-kobberhane som jeg tror skal ha et liv i eksil hos en hønseven. jeg syntes at han er flot. Billede af ham herunder, måske en lille smule stejl hale.

Jeg har 5 sort-kobber haner fra den dygtige Norbert, som Tanja og jeg skal ha vurderet og fordelt sammen. Snaaaart.....
2 sort-kobber høner fra samme avler, som har en rigtig flot størrelse og tegning. Var faktisk meget overrasket da hun stod ved siden af en fra sidste år.

Jeg vedhæfter nogle billeder som jo desværre er af ipod kvalitet  :-\
Hanen længst til venstre på billedet med de tre har desværre ligelovbligt meget farve på brystet så han er en hmmmm.... vi ser ham an ;)
« Senest Redigeret: 06 August , 2012, 12:46 Fra Lene, Rungsted »

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #145 Dato: 06 August , 2012, 12:40 »
Billede herunder er af unghaner der er frasorterede

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #146 Dato: 06 August , 2012, 12:47 »
@ Lene

Den som sidder i indgangshullet og den som sidder først på pinden er det ikke høner ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #147 Dato: 06 August , 2012, 12:54 »
Skarpt øje ;) den i indgangshullet har også både hane og hønering på. Der er 3 uger imellem de to og de andre.
De jævnaldrende høner i den anden gård er tydelig høner.
Jeg tror at jeg har en 4 stk. med to ringe på. Plejer ellers ikke at være så meget i tvivl.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #148 Dato: 06 August , 2012, 12:54 »
Hold op, hvor er den blå kobber farve bare lækker!
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #149 Dato: 06 August , 2012, 13:09 »
Hold op, hvor er den blå kobber farve bare lækker!

Hvor er jeg enig..
Jeg ville F..... Også ønske at jeg havde mere plads til mere målrettet og seriøs avl. Men jeg håber da at vi kan bruge hinanden i klubben til at avle imod gode dyr og at få dem anerkendt i fællesskab. Der er jo ingen der behøver at stå med det hele når vi nu også har både klub og forum som bindeled.