Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Marantur til Tyskland 2012  (Læst 111700 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #120 Dato: 07 Juli , 2012, 21:25 »
Hi ... jeg sidder også og roder rundt i det her med billeder. Mine billeder fra det gode kamera fylder for meget til at uploade. Ingen herhjemme har lyst/tid til at vise sådan en utålmodig sjæl som mig hvordan det skal gøres.
Nu har jeg så lige prøvet med billder taget med min I-pod for det plejer jeg da at ha succes med men nej ... heller ikke.
Jeg tog ellers nogle interessante billder i forrige uge da jeg ringede alle de yngste kyllinger.
Det ser bla. ud til at den Hane som jeg havde med hjem sidste år vidregiver sin dårlige kam. Jeg har en hanekylling efter ham. Jeg er helt lettet over at jeg besluttede ikke at sælge rugeæg til alle dem der ellers var skrevet op. For han smagte bedre end han var køn ;)

Det er sjovt at følge dem nu Tanja og Karina, også fordi at vi jo har 3 hold med 3 ugers mellemrum.

Nå nu lykkedes det da med ET billede, hvis det så bare havde været et godt billede  :o
Hvis der sidder nogle I- MAC kyndige der er særdeles pædagogiske modtager jeg meget gerne lidt undervisning udi uploadningens svære kunst.


« Senest Redigeret: 07 Juli , 2012, 21:28 Fra Lene, Rungsted »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #121 Dato: 07 Juli , 2012, 21:26 »
Kamfejl er temmelige arvelige. Så det kommer an på hvor meget man vil bøvle med og hvor meget tid man vil bruge og ikke mindst plads til meget tillæg, når man vil avle med dyr som har kamfejl.
« Senest Redigeret: 07 Juli , 2012, 21:28 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #122 Dato: 07 Juli , 2012, 21:32 »
Kamfejl er temmelige arvelige. Så det kommer an på hvor meget man vil bøvle med og hvor meget tid man vil bruge og ikke mindst plads til meget tillæg, når man vil avle med dyr som har kamfejl.

Ja mon ikke !? så må vi håbe at den gode smag og kødstruktur også er :D

Det er nemlig lige det med pladsen igen. nu var der liiige lidt plads til et par af egne æg i rugemaskinen så derfor tog jeg chancen.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #123 Dato: 07 Juli , 2012, 21:37 »
Det er så et af de gode ting ved Maranerne, man kan altid spise sig ud af problemerne.   ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #124 Dato: 07 Juli , 2012, 21:39 »
Hold da op! Har du ringet de kyllinger du selv har ruget ud Lene? Der må være et eller andet med de bornholmske forhold  :-[ så store er mine slet ikke endnu at de kan holde en ring på, men vi har altså osse haft det koldt herovre. Mon ikke det har en del at sige. Vi bruger jo samme foder det meste af tiden  ???

Og du må simpelt hen ha' et eller andet i ærmet med et af de mandfolk, hvis ikke dine skønne småkager...så noget andet. For den der billedkvalitet *f De har bare at få vist dig hvordan det funger det uploadhalløj, de skal altså ha lært dig det  ;D

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #125 Dato: 07 Juli , 2012, 21:44 »
Kamfejl er temmelige arvelige. Så det kommer an på hvor meget man vil bøvle med og hvor meget tid man vil bruge og ikke mindst plads til meget tillæg, når man vil avle med dyr som har kamfejl.

Jeg har også haft en hane med kamfejl og 9/10 af hans afkom fik samme dårlig kam. Så er det altså op ad bakke, hvis man gerne vil lave pæne dyr.

Der er mange af mine dyr fra ham Kasibowski med de lyse æg, der har kamfejl - også hønerne. Dem burde man egentlig også bortsortere, ik'? Det er vel lige problematisk om fejlen kommer fra høne eller hane (selvom den ofte ses tydeligere på hanekyllinger).


Nå nu lykkedes det da med ET billede, hvis det så bare havde været et godt billede  :o
Hvis der sidder nogle I- MAC kyndige der er særdeles pædagogiske modtager jeg meget gerne lidt undervisning udi uploadningens svære kunst.



Jo jo, mon ikke jeg kan hjælpe dig lidt videre, Lene ;) Du skal åbne det billede, du ønsker at lægge på forum, i iPhoto. Så trykker du på 'Arkiv' i øverste bjælke og her trykker du på 'Eksporter'. Så åbner der et vindue, hvor du vælger medium opløsning (i enkelte tilfælde bliver billedet for stort til forum alligevel, så må du gøre det igen, men vælge lav opløsning i stedet). Når du trykker fortsæt (eller msåke hedder det videre), så skal du vælge hvor billedet skal gemmes. Det nemmeste er at vælge skrivebord, for så kan du bare slette de formindskede efter du har uploadet til forum.

Når billedet ligger på skrivebordet, så henter du dem ind i forum og så er du kørende /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #126 Dato: 07 Juli , 2012, 21:48 »
Jo, kamfejl kommer lige så meget fra hønerne som hanerne.

Men der en del som mener at bare hanen er stor, god og flot, så er det lige meget hvor gode hønerne er og så bliver der brugt al muligt mindre godt på hønesiden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #127 Dato: 07 Juli , 2012, 21:58 »

Jo jo, mon ikke jeg kan hjælpe dig lidt videre, Lene ;) Du skal åbne det billede, du ønsker at lægge på forum, i iPhoto. Så trykker du på 'Arkiv' i øverste bjælke og her trykker du på 'Eksporter'. Så åbner der et vindue, hvor du vælger medium opløsning (i enkelte tilfælde bliver billedet for stort til forum alligevel, så må du gøre det igen, men vælge lav opløsning i stedet). Når du trykker fortsæt (eller msåke hedder det videre), så skal du vælge hvor billedet skal gemmes. Det nemmeste er at vælge skrivebord, for så kan du bare slette de formindskede efter du har uploadet til forum.

Når billedet ligger på skrivebordet, så henter du dem ind i forum og så er du kørende /o

Hvis jeg nu lokker med Riiiiigtiiiig god kaffe og hønseven solbærrom kommer du så ikke og viser mig how to do.... jeg er så primitiv at jeg lærer bedst på den måde. Jeg kan ikke få kameraet til at samarbejde med comp. De er dåååååååme, det er IKKE mig  :angel: *e *s

karina dj

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #128 Dato: 07 Juli , 2012, 22:49 »
Hvordan vurderer i kamfejl i den alder de har nu? Ujævne takker eller?

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #129 Dato: 07 Juli , 2012, 22:54 »
Afkommet efter den hane fra sidste år ser ud til at ha en kam som sin far. Det var en der nærmest var delt i 2 og væltede hver sin vej.
Men jeg syntes da godt at jeg nu kan spotte mine favoritter.
Du må ud med luppen Karina  ;)

I min verden er kammen vigtig. Du plejer at ha et godt udtryk Lene..... Kardinalpunkt ikk ?
« Senest Redigeret: 07 Juli , 2012, 22:56 Fra Lene, Rungsted »

karina dj

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #130 Dato: 07 Juli , 2012, 22:55 »
Jamen det gør jeg gerne, vil bare gerne vide hvad jeg skal kigge efter i den lup  ;)

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #131 Dato: 07 Juli , 2012, 23:20 »
Så nåede jeg også til vejs ende i denne efterhånden lange tråd.En fornøjelse at læse om jeres tur og hvad i får ud af det.Jeg vil følge jer på sidelinjen.Jeg glæder mig til at se jeres kyller på foto når de er udvokset.I ønskes rigtig meget held og lykke med projektet :)

Håber forresten der blir mange af de sølv/sorte ;)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #132 Dato: 07 Juli , 2012, 23:27 »
jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal syns om de billeder af blå kobber ??? Jeg vil rigtig gerne se billederne for jeg syns det er rigtig pæne dyr/farve , men jeg har ikke plads til dem herhjemme, og jeg må desuden osse kun ha 1hane >:( Glæder mig til og følge den videre udvikling. Var der ikke osse sneget et par dværge i den farve med?? Hvordan går det med dem??
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #133 Dato: 08 Juli , 2012, 06:30 »
Alle takker (bi, tvillinge, hjortetakker) kan ses i en tidlig alderen og forsvinder IKKE med aldren, tværtimod bliver de bare større.

Så er der de kamme som vælter og sløjfekamme.

En kam som er kæmpe stor og ikke mindst hagelagelapper, som er lange, foldede og slaskede bliver heller ikke mindre med alderen.

Og lige netop hoveddele er et kardinalpunkt (vigtig for racen) hos Maranerne. Ligesom ryg/halestilling og kropsform er.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #134 Dato: 08 Juli , 2012, 09:07 »
Har vi et sted på forum med billeder af bi-tvillinge og hjortetakker. Kan huske hjortetakkerne tror jeg fra Dortes billeder. Det var når takkerne sad ved siden af hinanden på tværs af kammen ikk?
Tvillingetakken har jeg nogenlunde styr på, men synes det kan være svært at se på en kylling...