Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Underlige Moskusænder  (Læst 3080 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Farmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Underlige Moskusænder
« Dato: 20 Maj , 2010, 15:08 »
Hejsa Vi har 1.2 moskusænder, men magen til underlige moskusænder skal man lede længe, rigtigt længe efter  :-\
Vi fik dem for ca 14 dage siden, der fik vi 3 ænder og dagen efter fik vi så en andrik, de er alle fra 2009, de går sammen med 1.4 new hamshire og 0.2 austrsalops .
Vi havde en forventning om, at de ville spise, og gå og snadre i deres kar, men det eneste de laver er stort set at ligge ned, og være generte. vi kan ikke få dem ind i hønsehuset hvis vi prøver er de vildt bange, andrikken hvæser og hyperventilerer, de skal gå op af en lille rampe på ca 2 meter.
Da den ide ikke virkede måtte vi finde på en ny ide, vi har så et hundebur til bilen der er lavet af vandfast finer, da jeg kørte buret ind i gården fløj den ene and, (resten er nu stækket hver anden fjer på hver vinge) og der har ikke været en eneste and inde i buret.
da det så ikke virkede  har vi bygget et andehus/rede af en 1/2 palle i bunden og ca 40 cm i højden og lavet den med flis inden i, men nej nej om de vil derind heller, at de går ude om natten er ikke særligt betryggende, da der ligger en rævegrav ret tæt på os, når de bliver fodret vil de ikke have ret meget at spise det er stort set kun den ene der napper af det de får.(valset byg i vand, brød køkkenaffald o.s.v.)
Hvad er det for nogle underlige ænder vi har og hvad kan vi gøre for at få dem til at gå ind ? og ikke mindst spise ?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Underlige Moskusænder
« Svar #1 Dato: 20 Maj , 2010, 15:37 »
Velkommen på forum, Dean  :D
Jeg har desværre ikke meget forstand på ænder, så der kan jeg ikke hjælpe jer, men heldigvis er der en masse andre forummedlemmer, der helt sikkert kan hjælpe  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Underlige Moskusænder
« Svar #2 Dato: 20 Maj , 2010, 21:37 »
Jeg ville nærmere sige at det var nogen underlige ænder hvis de frivilligt gik ind i et hus om natten. Det gør ænder som regel ikke.
Man kan godt lære dem at gå ind men det er ikke noget naturligt for ænder. Det er nok bedre at i får rævesikret jeres andegård.

Jeg skal ikke gøre mig til "bussemand". Men i skal alligevel vide at høns og svømmefugle ikke må gå sammen (sådan er det kun i DK).

Hvis de kommer fra steder hvor der ikke har været så meget menneskelig kontakt så er der heller ikke noget unormalt i at de er bange for jer. Hvis de oveni købet heller ikke før har gået med høns så er det måske endnu en stress faktor.
Hvis de har været vant til at spise en anden type foder hvor de "boede" før så er det heller ikke så underligt at de ikke spiser så meget et par dage. Men hvis de er utrygge ved det hele så vil de sikkert heller ikke spise når i er der. De skal nok spise, sulten er noget af det allermest naturlige.
Og så må jeg skuffe dig med at de alligevel godt kan flyve selvom i har taget hver anden fjer på begge vinger. Den "rigtige" måde at gøre det på er at klippe alle svingfjerene på den ene vinge. På denne måde oplever anden "ubalance" når den prøver at lette fra jorden.
Det er også lidt misforstået at ænder skal have deres foder blandet op med vand. Det bliver hurtigt surt og hvis de ikke har været vant til det så får i dem heller ikke til at spise det lige med det samme. Giv dem samme korn blanding eller fuldfoder som jeres høns. Så skal de nok spise.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Underlige Moskusænder
« Svar #3 Dato: 20 Maj , 2010, 22:10 »
Vores Moskusænder får det samme foder som hønsene......hvede, byg og havre. De får det ikke med vand i da det bliver hurtigt sur og ænderne gider heller ikke æde det ...... men de skal selvfølgelig have vand ved siden af  ;)
Jeg har fundet frem til at vores ænder godt kan lide når jeg spreder godt med halm i husene. Men det er kun hunnerne der går derind og det er selvfølgelig for at lave en rede og lægge en hulens masse æg  ;D
Andrikken holder vagt udenfor og når hunnerne ikke ruger, så ligger de også ude om natten.
Så det er vigtigt, at de enten har mulighed for at flygte ud på en sø, eller også skal andegården være rævesikret.
Når jeres er så skræmte, ville jeg give dem fred et par dage og så stille og roligt gå ind og hælde frisk foder op til dem hver dag, mens I holder jer lidt på afstand af dem for ikke at stresse dem for meget. De skal nok vænne sig til at I kommer derind, og med rolige bevægelser og masser af tålmodighed, så ender det med at I kan sidde og nusse dem mens de spiser !
Og som Danny skriver, så skal I klippe alle vingefjerene på den ene vinge for at de ikke kan flyve /o

MVH Vipse
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Jens Chr

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Underlige Moskusænder
« Svar #4 Dato: 20 Maj , 2010, 22:41 »
Da jeg fik ællinger sidste år gik de først i et mindre netbur.
Da de kom ud på marken måtte jeg de første dage omhyggeligt jage dem ind i deres nye hus, men ret hurtigt lærte de at gå ind selv. Kom jeg for tidligt var det besværligt, ret før det blev mørkt var det nemt nok, og efter en uge var vidste de godt hvad det drejede sig om.
Der var både moskus-og khaki  ænder, ingen særlig forskel, men ingen høns i folden.

Offline Farmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Underlige Moskusænder
« Svar #5 Dato: 21 Maj , 2010, 06:53 »
Jeg takker for svarene, mht. at de går sammen, vidste jeg ikke at de ikke måtte så det må jeg få lavet om  :)
vi læste om stækning af en dyrelæge som beskrev stækningen på den måde som vi har gjort. men vi må ud med saksen igen så  ;D
det opblødte byg bliver spist også af hønsene så det når ikke at blive surt, det er det eneste de umiddelbart nipper til, altså ænderne.
Vi må væbne os med tålmodighed og se om de bliver mere rolige

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: Underlige Moskusænder
« Svar #6 Dato: 22 Maj , 2010, 22:17 »
Prøv at give dem noget andet foder..
Evt. havre eller hvede og som slik noget knækket majs.. det er mine helt vilde med.. Hvis ikke de gider spise det efter relativt kort tid (et par dage), kan du jo gå tilbage til det du fodrer med nu...
De får heller ikke foderet bødt op i vand.. de tager selv den vand de skal have, så bare giv dem det tørt.

Med hensyn til til lovgivningen om svømmefulge - mener jeg du skal have overdækket løbegård til dem (hvis de har udendørs fodring og vand) Og så skal dine høns gå min. 15m fra dine ænder. Dette er pga. fugleinfluenza. Men så tilgengæld i vores naboland Tyskland. er det et lovkrav at svømmefugle og høns skal gå sammen, hvis ikke ejeren skal sende prøver ind hver 3. mdr. for at få testet sin bestand for h5n1.
For hvis man har det i sin bestand vil hønsene i løbet af meget kort tid stille træskoene.

Du kan evt. kigge i mot galleri. Bare fordi at lovgivningen forbyder en at gøre det, er det ikke ensbetydende med at det er forkert..

Mvh

Michael