Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Indavl...  (Læst 9432 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Indavl...
« Dato: 10 Februar , 2009, 14:43 »
Jeg er ny i dette forum, og har sikkert mange spørgsmål hen ad vejen. Et af dem er: Hvor meget indavl kan en flok høns bære? Jeg mener - hvis man bliver ved at avle på dyr fra samme familie uden at få nyt blod ind i flokken, hvad sker der så? 
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Indavl...
« Svar #1 Dato: 10 Februar , 2009, 15:04 »
Hvis man gør det i mange sæsoner får man kyllinger med fejl. Jeg ved ikke hvor mange sæsoner man kan fortsætte med samme hane, men jeg har tænkt mig at bruge min i 2 sæsoner og så skal han udskiftes.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Indavl...
« Svar #2 Dato: 10 Februar , 2009, 20:57 »
Noget af det første man ser ved indavl plejer at være svage kyllinger og/eller dårlig klække procent, på grund at fostrene dør inden de når frem til klækning.
Man kan sagtens parre "far med døtre" et par generationer uden de store problemer. Men det skader selfølgelig aldrig at få nyt blod ind engang imellem.
Jeg snakkede på at tidspunkt med en avler af faverolles. Han havde kun fået nye haner ind 3 gange på trods af at han havde avlet racen i over 20 år.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Teddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 129
Sv: Indavl...
« Svar #3 Dato: 10 Februar , 2009, 21:35 »
Jeg mener ikke man skal "indavle" i mere end 2 år max.

Prøv at få fat i en ny høne til blodfornyelse og tage kyllinger på den. Det er den bedste løsning.
En anden måde er at købe en hane, det er den nemme løsning.

Uanset hvad "piller" man for meget med naturen ved at indavle sit fjerkræ. Prøv at undgå det.
Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Sv: Indavl...
« Svar #4 Dato: 10 Februar , 2009, 21:48 »
Efter min mening kan man avle på samme familie i mere end 10 år.

Man kan beholde en super hane og avle med ham af hans afkom og omvendt med en høne uden problemer

Jeg har lige hugget hovedet af en hane som jeg har brugt siden 2004 da jeg startede "igen" med racehøns

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Indavl...
« Svar #5 Dato: 10 Februar , 2009, 22:03 »
Hvad sker der egentlig i en hønseflok ude i den "vilde" natur? Jeg mener... hanen bliver vel ikke skiftet ud hvert andet år ved naturlig afgang?? Hvis han er rask og stærk, kan han vel snildt avle kyllinger i mere end to år og vil vel derved også "lave kyllinger" på eget afkom?
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Sv: Indavl...
« Svar #6 Dato: 10 Februar , 2009, 22:15 »
Det har du ret i Anette, derfor forstår jeg heller ikke at man skifter hver 2 år, hvis der er noget stærkt og godt at avle videre på ;)

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Indavl...
« Svar #7 Dato: 11 Februar , 2009, 13:48 »
Faktisk er det - så vidt jeg har forstået - usædvanligt sjældent at en førsteårshane bliver førerhane i naturen. De er simpelthen for uerfarne det første år, og de er ikke engang helt udvoksede.

Der er nok kun én hane per flok, så unghanerne må simpelthen søge væk, og holde sig for sig selv. Men mon ikke en af dem alligevel får taget magten over en flok indimellem?

Jeg har også hørt, at fader/moder-krydsning (altså krydsning mellem et individ og dets fader eller moder, afhængig af pågældende individs køn) ikke skulle give så stærk degeneration, og navnlig ikke hos Danske Landhøns, som gerne skulle have større livskraft og mangfoldighed i anlæg.
Men ved at man hele tiden krydser tilbage til sidste generation, kan man nok ikke forvente en så stærk fremgang i æglægning, slagtekvalitet, størrelse eller hvad man nu måtte avle efter.

Så hvis man virkelig har planer om et seriøst avlsarbejde, kan det nok godt betale sig at lave en smule søskendeavl  i stedet, og så til gengæld søge blodfornyelse noget oftere. Men ikke hvert år, og ikke en ny hane til hele flokken!
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

karina dj

  • Gæst
Sv: Indavl...
« Svar #8 Dato: 23 ſeptember , 2009, 15:15 »
Ta'r lige hul på denne her igen, fordi jeg ikke fik svar på et spørgsmål jeg håbede at finde her.

Hvad nu hvis man beholder 1 hane fra et kuld, der så træder sine søskende? Er det endnu værre eller  ???

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Indavl...
« Svar #9 Dato: 23 ſeptember , 2009, 15:34 »
Karin: Det er som med fodring og meget andet - spørg 10 personer og få næsten 10 svar.

Jeg kører mine stammer med en fast, god førerhane. Kommer der i afkommet en hane eller 2, som virker stabile i flokken, får de også lov at blive.
Den største "indavls flok" jeg har haft, kørte over mange år - desværre endte de som ræveføde.
Folkken bestod oprindelig af 1,4 dværg Wyandotte, efter et par år var jeg oppe på 3,12.
Der blev ikke på noget tidspunkt tilført nyt blod, alle 3 haner trådte høner - som i dette tilfælde var både mødre, søstre og døtre. Jeg havde på intet tidspunkt genetiske fejl, ej heller havde jeg en dårlig udrugnings %, og de lagde æg som var de betalt for det hele året.

Sååå, helt klart et holdnings spørgsmål. Jeg forsøger altid at komme tættets på naturen, og kan flere haner gå i en stor flok sammen, så får de lov til det. Mit eneste holdnings krav er, at der kun avles på racerene.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Anna M

  • Bruger
  • Indlæg: 55
Sv: Indavl...
« Svar #10 Dato: 03 Oktober , 2009, 18:10 »
Jeg har et kuld kyllinger. Ville jeg godt kunne tage hanen fra det kuld og hønerne og så avle kyllinger som kunne overleve? Alle kyllingerne er næppe fra samme høne. Så burde man ikke godt kunne?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Indavl...
« Svar #11 Dato: 04 Oktober , 2009, 06:08 »
Det kan du godt, Anna.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Anna M

  • Bruger
  • Indlæg: 55
Sv: Indavl...
« Svar #12 Dato: 04 Oktober , 2009, 11:06 »
Det lyder dejligt:)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Indavl...
« Svar #13 Dato: 04 Oktober , 2009, 21:22 »
Tror også at man kun skal avle med de bedste og sundeste dyr, og  ikke med skravlet og dem med alt for mange fejl.

Indavl kan faktisk også forstærke gode ting. Ikke kun dårlige.

Jeg har hørt at 3-5 år med de "samme" høns er meget acceptabelt, jeg dog også hørt om avlsstammer som har "kørt" i 20 år uden nogen indblanding af nyt blod.

 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Indavl...
« Svar #14 Dato: 05 Oktober , 2009, 07:35 »
Jeg købte mine barneveldere af en meget erfaren avler og udstiller. Han havde i sin tid hentet æg og kyllinger i Holland. De 2 oprindelige stammer er siden kun blevet krydset med hinanden. Dvs. at han tager en hane fra den ene stamme og sætter ind til hønerne fra den anden stamme og så fremdeles. Derfor er alle hønsene i familie med hinanden, men ikke direkte. Den måde har han avlet på i en del år. Han mener at danske barneveldere har for mange fejl og det viser sig hos dem han har solgt til og som har avlet videre med danske haner. Han tager jo på udstillinger og ser resultaterne, men jeg ved ikke om det bare er hans mening. I alle tilfælde er de høns jeg har købt fine og sunde, så man kan åbenbart godt avle i mange år på 2 stammer.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)