Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Drikkenipler  (Læst 8824 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Drikkenipler
« Dato: 06 August , 2019, 14:12 »
Er der nogen, der kan fortælle mig, hvordan man lærer sine høns og kyllinger at drikke af drikkenipler. Jeg er træt af at tømme drikkeautomaterne for strå, blade, og det der er værre. Derfor har jeg anskaffet drikkenipler, både den slags, der har en vandret pind og et lillebitte drikkekar og den slags, der har en lodret pind. Jeg har vist dem, hvordan man skal gøre. De så også interesseret på, men drikker så forsat af drikkeautomaten. Er det nødvendigt, at fjerne drikkeautomaten og tørste dem for at få dem til at prøve niplerne?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Drikkenipler
« Svar #1 Dato: 07 August , 2019, 00:14 »
Jeg har ingen erfaring med dette vandingssystem, men høns undersøger jo alt hvad de kommer i nærheden af, så mon ikke de finder ud af det, når de er tilpas tørstige. Jeg har feks set mine drikke vanddråber fra bilens kofanger ifm regn - det løb ned i dråber og en stod og fangede dråberne. 

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Drikkenipler
« Svar #2 Dato: 07 August , 2019, 00:30 »
Jeg har prøvet at sætte en pind i klemme, så niplen stod og dryppede konstant. Så tog de lidt af det vand, der endte på gulvet, men drak ikke af niplen. Måske er mine høns dummere end gennemsnittet. Jeg bliver nok nødt til at prøve at fjerne vandautomaten og se om tørsten kan få dem  i gang, men jeg bryder mig ikke om tanken.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Drikkenipler
« Svar #3 Dato: 07 August , 2019, 21:30 »
jeg forstår godt din bekymring, men prøves skal det jo.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drikkenipler
« Svar #4 Dato: 11 August , 2019, 06:40 »
Jeg tror, du skal fjerne drikkeautomaterne, for hønsene vil holde sig til det de kender.
Du skal SELVFØLGELIG være meget opmærksom de næste dage, så du sikrer dig, at de drikker.
Giv gerne tilbagemelding. 😊
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Drikkenipler
« Svar #5 Dato: 11 August , 2019, 09:09 »
Jeg må tage mig sammen til at prøve. Tilbagemelding følger.

Offline Lonekh

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Drikkenipler
« Svar #6 Dato: 01 ſeptember , 2019, 15:07 »
Jeg er meget spændt på, om der kommer en tilbagemelding, overvejer nemlig selv at købe drikkenipler :)
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Drikkenipler
« Svar #7 Dato: 01 ſeptember , 2019, 18:26 »
Jeg købte drikkenipler for nogle år siden, men det kunne gokkerne ikke finde ud af, og selv om de måske finder ud af det, er jeg bange for, at de ikke får nok vand.
De er gode til at drikke dråber, som ligger på bladene efter regnvejr, men der kan de se vandet, og det kan de ikke ved drikkeniplerne.
Jeg vil ikke løbe den risiko, så for mig er "hønsevand" en vandoverflade, som alle dyr kender.

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Drikkenipler
« Svar #8 Dato: 01 ſeptember , 2019, 18:32 »
Hej Lone

Jeg er noget pylret med mine høns, så jeg har endnu ikke taget mig sammen til at fjerne drikkeautomaterne. Hvis jeg gør forsøget, skal jeg nok melde tilbage.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Drikkenipler
« Svar #9 Dato: 01 ſeptember , 2019, 18:41 »
De gængse drikkeautomater, som man fylder med vand, og "vender rundt", er rigtig gode, men det duer naturligvis ikke, at de er placeret tæt på jorden. De må nødvendigvis placeres så højt, at gokkernes skraben ikke sender jord og andet op i vandet.
Der må ikke være muligt, at gokkerne kan sætte sig på toppen af vandautomaten, og lade klatterne falde ned i vandet.

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Drikkenipler
« Svar #10 Dato: 01 ſeptember , 2019, 18:42 »
Hej Gok.

Jeg har efterhånden talt med en del hønseejere, som har opgivet disse drikkenipler, så man kan kun håbe, at nogen kan anvise en brugbar metode til at lære hønsene at bruge dem.

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Drikkenipler
« Svar #11 Dato: 01 ſeptember , 2019, 18:48 »
Mine automater hænger i en snor i loftet, men hønsene skal jo også kunne nå op til vandet.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Drikkenipler
« Svar #12 Dato: 02 ſeptember , 2019, 09:44 »
Når jeg ser, hvad hønsene spiser og drikker i øvrigt, så tror jeg ikke, at det gør noget, at der kommer lidt jord i deres drikkevand.
Mine står på gulvet, og en gang om dagen vipper jeg det værste skidt ud. Så holder vandet til en 4-5 dage, og så får de noget nyt og jeg giver lige drikkeautomaten en gang med børsten.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Drikkenipler
« Svar #13 Dato: 02 ſeptember , 2019, 20:37 »
Det er helt ok Marie, men vandet varer bare længere, hvis automaten er hævet 20-25 cm over jorden  ;D

Offline krix

  • Bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Drikkenipler
« Svar #14 Dato: 10 ſeptember , 2019, 19:48 »
Mine høns kunne ikke finde ud af drikke niplerne til at begynde med.
Det lykkedes efter jeg midlertidigt fastgjorde en vandslange oven på den dunk der havde drikke nipler i bunden. Jeg åbnede en lille bitte smule for vandet i slangen således at vandet lige nøjagtigt løb ned over vand dunken og lige nøjagtig fik niplerne til at dryppe.
Det gjorde dem lidt nysgerrige.
Da først én høne fandt ud af pirke til niplen fulgte de andre hurtigt trop.