Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Avl med blå og fejlfarvede orpington  (Læst 6514 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Avl med blå og fejlfarvede orpington
« Dato: 26 Juli , 2010, 14:15 »
Jeg har købt rugeæg af en meget seriøs orpingtonavler. Der var æg af blå og sorte orpington.

Udover en masse fine sorte kyllinger fik jeg også 4 fejlfarver(?), men ingen blå. De fordelte sig således:
1+2: Stribede over det hele, også i hovedet. Lyse og sorte/mørkegrå striber.
3: Som ovenstående, men ikke stribet i hovedet og med alderen er en del af stribningen gået af den.
4: Som 1+2 men hvid/blå stribet.

Jeg går ud fra at disse særprægede væsener er fejlfarver fra avl med blå?! Men jeg er kommet i tvivl om nr. 3 i virkeligheden er en spættet. Er der nogen der kan hjælpe med det? Se billede.
Og nr. 4 -kan den bruges til noget eller er den også bare forkert?? Også billede af den...

Jeg har naturligvis stillet samme spørgsmål til ham jeg købte æggene af, men har endnu ikke fået svar.
« Senest Redigeret: 26 Juli , 2010, 14:20 Fra Tanja S. Borch »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Fejlfarvede orpington
« Svar #1 Dato: 26 Juli , 2010, 14:18 »
Beklager at billederne ikke er større! Jeg havde kun kameraet i mobiltlf. ved hånden. Må se om jeg kan få uploadet billederne i en bedre opløsning...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Avl med blå og fejlfarvede orpington
« Svar #2 Dato: 26 Juli , 2010, 19:49 »
Ja, det er lidt svært at se ret meget, på de små billeder. Men der kommer ikke stribede dyr ud af rene blå eller rene sorte. Der er sandsynligvis krydset en tværstribet ind over på et tidspunkt. Eller også har han givet dig nogen "forkerte" æg med.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Avl med blå og fejlfarvede orpington
« Svar #3 Dato: 26 Juli , 2010, 20:00 »
Spættet australorp ser sådan ud


Ingen striber, men fesen hvid med enkelte sorte fjer...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Avl med blå og fejlfarvede orpington
« Svar #4 Dato: 26 Juli , 2010, 20:27 »
Hvis der er styr på farverne hos avlsdyrene, samt disses ophav, så er det jo ligegyldigt om stammen hedder ren blå / blå til sort / blå til spættet eller sort til spættet som kun giver blå kylling. Har selv kyllinger efter kombinationen blå til blå, og her fald %-fordelingen temmelig nøjagtig ift. det teoretiske udfald. Jeg fik nemlig 50% blå + 25% sorte samt 25% splash (spættede).
Altså med de farver jeg ser på ovenstående billeder (de små billeder - ikke Finn´s), er der altså noget helt galt med farverne hos forældrene.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Avl med blå og fejlfarvede orpington
« Svar #5 Dato: 27 Juli , 2010, 08:34 »
Tak for jeres svar! Ja, jeg havde godt på fornemmelsen at jeg ikke ville få fejlfarver hvis forældrene er rene... Her er nogle bedre billeder, taget igår aftes.
De to mest stribede (1+2) er røget videre til opfedning og senere slagt hos nogle andre og de to jeg nu har tilbage skal da også bare i gryden. Det der bekymrer mig mest nu, er om jeg kan få overraskelser ud af de sorte kyllinger. De ser rene og fine ud, men hvis de har noget af det her stribede i sig, så kan jeg vel risikere at få farvekludder senere? Med mindre det stribede gen er dominant og altid vil blive udtrykt...? Er der nogen der ved det?

Heldigvis kom mine æg fra mindst 4 forskellige stammer, så måske har den ene blot været et eksperiment (selvom jeg måske synes det havde været på sin plads at fortælle det ;))
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Avl med blå og fejlfarvede orpington
« Svar #6 Dato: 27 Juli , 2010, 13:42 »
Hvis vi snakker kønsbunden (tvær)stribning (hvilket vi gør, bedømt ud fra billederne), så er det dominant. Hos hønerne gør det dog ingen forskel, for de har kun én udgave af genet.
Pointen er, at hvis det er der, kan du se det.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Avl med blå og fejlfarvede orpington
« Svar #7 Dato: 27 Juli , 2010, 14:13 »
Tak Magnus, det var lige det svar jeg manglede /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk