Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Araucanere og deres gener  (Læst 54230 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #15 Dato: 19 Juni , 2009, 14:38 »
Tak for svarene! Måske skulle jeg prøve at låne fjerkræ standarden.

I virkeligheden skal man jo så bare have en hane med ørefjer, i første generation? Så vil halvdelen af afkommet få ørefjer. Så vidt jeg forstår er genet for ørefjer dominant, så det kan ikke bæres skjult. Altså skal man have visuel bærrer. Tror det du tænker på Marianne, er at ørefjerene kan være meget små, men så er de der vel stadig?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #16 Dato: 19 Juni , 2009, 17:02 »
Så enkelt kan det ikke gøres op. I år er der hane(r) med ørefjer i den ene stamme, og alligevel bliver kun ca 25% af kyllingerne i den stamme med ørefjer. Jeg har prøvet at have ørefjer på både hane og høner, og der døde ikke ekstra mange kyllinger før klækning end ved andre racer/rugninger, og jeg vil anslå, at 1/4 af afkommet var med ørefjer, 3/4 uden. Min teori er, at der er flere gener, der styrer ørefjer, og at kun et af dem er letalt/dødeligt i dobbelt udgave.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #17 Dato: 19 Juni , 2009, 17:14 »
Ah spændende viden Lone! Et er jo hvad man læser noget andet er praksis.
Så der er både et letalt og et ikke letalt måske ikke dominant gen der spiller ind? Har du iøvrigt lidt kyllinger til salg eller regner med at få det hen over efteråret?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #18 Dato: 20 Juni , 2009, 01:04 »
Ja, hvis der er for meget skæg, må du jo igang med barbermaskinen, *ggg

Men det lyder da som en spændende race, efter alle de indlæg der har været på det seneste, og populariteten er jo bare himlet lige nu.

Jeg kikkede lidt på nogle af de engelske (Øhh, de var altså Amerikanske), og der er godt nok nogle flotte farver imellem.
Fandt disse her i USA, hvor der er både rumpless (haleløse) og langhalede imellem. Især Golden Duckwing synes jeg er helt fantastisk
http://www.araucanasonline.com/page2.html

Her stod der også en del om genetikken, bla. at tufterne har variabel penetrans, hvilket betyder, at tufterne ikke altid kommer til udtryk, og når de gør, ikke altid i ens størrelse, men som avlsbasis betyder dette ikke noget, de er bærer af genet for tufter.
« Senest Redigeret: 20 Juni , 2009, 01:36 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #19 Dato: 20 Juni , 2009, 06:16 »
Ja, det er en god side, der har jeg også hentet mange oplysninger.
Der er nu heller ingen tvivl om at dem, der står for siden også er faldet for golden duck wing, er det ikke den vi kalder orange sortbåndet på dansk?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #20 Dato: 20 Juni , 2009, 13:11 »
Ja, Golden Duckwing er meget smuk. Min mand var lige ved at tage over og hente nogle da han så billederne. Meeeen mon ikke der er nogle tættere på Danmark? Jeg er lidt i tvivl, om jeg skulle forsøge at kontakte kamphønseforeningen. Jeg kan stadig ikke forlige mig med at mine elskelige høns er i samme gruppe som kamphøns. Især hanen, der ufortrødent kalder kyllinger til sig for at give dem lækkerbidder - også Patricias lyse Sussex... Og pænt siger Undskyld, hvis man kommer til at skubbe til ham... Ja, han er måske lidt dum, men KAMPhane - nej! Nå, men er der Araucanaejere (også de kommende), der ved hvor man kan henvende sig for at få rådgivning om avlsarbejdet? Mine tyske kyllinger er meget forskellige og jeg aner ikke, hvad der er hvad - bare at de er møgkælne :-*.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #21 Dato: 20 Juni , 2009, 13:52 »
Ja når jeg har fået mine lavendler(har fundet en opdrætter i UK der vil sende hvis nogen er interesseret) så må det næste skridt helt klart være at lave en lavendel duckwing ;D

Ankerine hvis din mand nu har så meget lyst til at hente nogen så synes jeg da det vil være synd ikke at lade ham gøre det ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #22 Dato: 20 Juni , 2009, 15:15 »
Citér
Ja, han er måske lidt dum, men KAMPhane - nej!
Han er ganske enkelt for klog til at bruge tiden på noget så dumt, som at slås. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #23 Dato: 20 Juni , 2009, 18:43 »
- eller har en medfødt evne til konflikthåndtering: hvis en af hanekyllingerne (lys Sussex) spiller op, tilbyder han dem en lille godbid eller lader som om han har fundet lidt lækkert. Glemt er alle uoverensstemmelser ;). Men så har han jo også understreget at de stadig er kyllinger!
Desværre har han en helt forkert kam, sååååååh......
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Viben schliemann

  • Gæst
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #24 Dato: 21 Juni , 2009, 08:16 »
Ja når jeg har fået mine lavendler(har fundet en opdrætter i UK der vil sende hvis nogen er interesseret) så må det næste skridt helt klart være at lave en lavendel duckwing ;D

Ankerine hvis din mand nu har så meget lyst til at hente nogen så synes jeg da det vil være synd ikke at lade ham gøre det ;)

Den adresse må du gerne sende til mig  :)

Mvh Viben

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #25 Dato: 21 Juni , 2009, 09:55 »
Ja lad os da endelig få nogle kontakter, der vil sende æg!
Angående min mand og at hente fjerkræ i USA: jeg kan jo ikke undvære ham så længe. Han er livstidsansat som handyman hos mig! Mit livs bedste kontrakt, den vielsesatttest ;D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #26 Dato: 21 Juni , 2009, 11:04 »
Ja, jeg må godt nok også sige, at hvis der bliver kontakt til en der vil sende æg, hvor der er mulighed for golden duckwing, så er jeg da også gerne med.
Jeg har ikke fundet links i EU, hvor de har denne farve, kun Amerikanske.
Det ville jo være rart, at det var i EU, vist nok noget nemmere at få igennem så.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #27 Dato: 21 Juni , 2009, 12:09 »
Lugovets, når du nu er "på", kunne du så ikke lige genfortælle Herr Klaus-Peter Vagts fortælling om de to kamformer hos Araucanaerne? Er ikke sikker på at jeg fattede det hele...... ;)
Kunne i øvrigt godt snart bruge et konsulentbesøg udi hønsefarver ang. mine tyske kyllinger - når du har tid.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #28 Dato: 21 Juni , 2009, 12:13 »
Børge der var vist nogen i England der har silver duckwing- men hvordan man laver sådan nogle til golden duckwing, det aner jeg ikke.

Hjemmesiden hedder pippineggs.co.uk men husk på at der er tale om araucanerer med hale.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #29 Dato: 21 Juni , 2009, 12:15 »
Så enkelt kan det ikke gøres op. I år er der hane(r) med ørefjer i den ene stamme, og alligevel bliver kun ca 25% af kyllingerne i den stamme med ørefjer. Jeg har prøvet at have ørefjer på både hane og høner, og der døde ikke ekstra mange kyllinger før klækning end ved andre racer/rugninger, og jeg vil anslå, at 1/4 af afkommet var med ørefjer, 3/4 uden. Min teori er, at der er flere gener, der styrer ørefjer, og at kun et af dem er letalt/dødeligt i dobbelt udgave.
Ifølge kilder er der tale om et "ufuldstændig dominant" gen med "ufuldstændig gennemslagskraft," hvilket vil sige, at det i halv dosis virker mindre stærkt end i hel dosis (således at de stadig kan klække.  ;D), samt at det undertiden slet ikke virker.
Det er faktisk præcis som du siger: der er nogle ukendte gener, der styrer genet for ørekvaster, så visse tilfældige genkombinationer helt kan undertrykke ørekvaste-genet.
Jeg vil tro, det er det Børge mener med "variabel peneterans."
Jeg har sågar læst, at der er en der har ment, at han havde en hane, der var homozygot (renavlet) for ørekvasterne, men alligevel levede i bedste velgående.

I øvrigt vil jeg tro, at "Silver Duckwing" betyder sølvhalset. Man kunne så tro, at "gold duckwing" var guldhalset, men det lader til, at amerikanernes gyldne fjer ville være orange herhjemme.
Så orangehalset.
Undertiden betyder Silver Duckwing dog sølvtegnet, men sådan ser Araucana'erne på billederne ikke ud.

PS: Jeg sidder med Skandinavisk Fjerkræ Standard, jeg har slået op på Araucana, og jeg ser med al tydelighed, at det kun er den haleløse med ørekvaster, der står om i standarden.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.