Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvem blander selv deres hønsefoder ??  (Læst 36650 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #15 Dato: 01 Juli , 2010, 14:16 »
Kan du ikke spørge en landmand, der har køer, f.eks., om han har soyaskrå, og om ikke du kan købe nogle kg. af ham ? Eller ved hvem der måske har det. De har det jo ofte liggende i store bunker.
Mvh Marianne

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #16 Dato: 01 Juli , 2010, 14:44 »
@ Marianne

Det er en god ide, og lige hvad jeg har gjort indtil nu, men dem jeg har spurgt har brugt rapskage fordi det er billigst lige pt og noget med at køernes maver har bedre af det/bedre kan udnytte det end sojaskrå.

Men nu tager jeg på foderstoffen og hører dem ad igen. Så kan vi også få en pris på hvad det vil koste når man får det hele som sækkevarer på foderstoffen. Det er jo nok det de fleste af os herinde vil gøre, vi kan jo ikke lige aftage et par ton ad gangen til lidt hobby høns.   :D (Man kunne godt ønske sig så store hønsegårde/huse ind imellem når man kigger billeder her på forum  ::) Uhh hvor kan fantasien få noget at arbejde med herinde  ;) )
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #17 Dato: 02 Juli , 2010, 01:03 »
Nu er jeg nået frem til følgende blandinger.
Men jeg er lidt i tvivl om noget.
Jeg tror (har ikke nogen faglig baggrund/kilde til at bakke mig op i det her) at det er bedre at lave en blanding med et for højt protein indhold end et for lavt.
Det tror jeg fordi det er den del af foderet der er sværest at finde for hønsene selv. Og fordi hvis de skulle få for meget vil de vel miste lysten til biller og fluer. Og så er protein mindre tilbøjelig til at fede, idet det skal nedbrydes til energi og den energi skal så gemmes som fedt, noget der koster meget af den energi der egentlig var for meget til at starte med.

Men har jeg ret.
Er det bedre og lave en blanding som den nedenstående på næsten 21% protein,

   
           % i blanding         
Hvede   40         
Havre    25         
Byg      10         
Sojaskrå toastet   25         
            
            
   Råprotein   Træstof/%   Fedt   Kulhydrat
            
   20,35   6,92   3,34   78,87
                     
eller får jeg et bedre resultat af at sætte det ned til foreksempel 18% som i min almindelige fuldfoder blanding? Se nedenstående blandingsforslag.

   % i blanding         
Hvede   45         
Havre   25         
Byg   10         
Sojaskrå toastet   20         
            
            
   Råprotein   Træstof/%   Fedt   Kulhydrat
            
   18,47   6,71   3,32   79,13
Er som sagt kommet lidt i tvivl, så ideer og forslag er alle velkomne.
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #18 Dato: 02 Juli , 2010, 01:53 »
Efter lidt fintænkning kom jeg i tanke om følgende ændringer:
Mindre protein er okay, jeg har store hønsegårde med få høns, de får madrester osv => slap af med det protein, de finder det selv.

Mindre havre da vejledende foderplaner siger maks 20% havre
Mindre Byg da vejledende foderplaner siger maks 20% byg

Fyld hvede i for resten, det er billigt.

Kom så til at tænke på at hvis jeg blander 200 kilo ad gangen kan jeg med fordel bruge hele sække af soya og havre for at undgå rester i små spande der står og venter på næste gang man blander.

Men da det ikke helt går op bliver der en rest af havre imellem hver gang jeg blander, for soyaen vil jeg virkelig gerne have tømt på grund af dens pulverform.

Derfor ser mit sidste udkast således ud.


Hvede   47,5         
Havre   20         
Byg   20         
Sojaskrå toastet   12,5         
            
            
   Råprotein   Træstof/%   Fedt   Kulhydrat
            
   15,73   6,15   3,19   79,79


Nu tror jeg ikke engang jeg selv har flere indvendinger  *k. Tak fordi i deltog i min debat med mig selv  *f og kom endelig med flere input
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #19 Dato: 02 Juli , 2010, 08:18 »
Det er helt sikkert billigere at blande selv, hvis man kan købe al kornet privat.

Det kan også godt være at de færdige piller ikke er naturligt for hønsene, men de har den ene fordel at der i hver enkelt piller er ALT hvad de skal have.

Jeg kunne også godt tænker mig at blande mit foder selv, for jeg bruger en del.

Jeg tror at der i en flok høns, måske er nogen som ALTID KUN vil spise hveden og måske ALDRIG får noget af det andet, dette kan ikke kontrolleres.
Og kan måske blive et problem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #20 Dato: 02 Juli , 2010, 08:30 »
Ja, Lene, det tænker jeg også. Mine høns spiser nogle gange forsvindende lidt af tilskudsfoderet, de foretrækker klart kornfoderet.

Men med et fuldfoder - som jo virker rigtigt kedeligt - ville jeg være mere sikker på at de får hvad de skal have.

Jeg vil dog fortsætte med tilskudsfoder, hvede + andet korn + rester + grønt, fordi det ser ud til at hønsene trives med det, og det giver dem noget at lave, så f.eks. fjerpilleri og andre unoder ser jeg aldrig.
Mvh Marianne

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #21 Dato: 02 Juli , 2010, 17:10 »
Jeg tror simpelthen ikke på at det er et problem, pelleteret foder er mindre end 100 år gammelt.
Før det fik de kun korn.

Kom til at snakke med en ældre mand i dag, og fortalte om mine planer med at blande selv.
Han sagde at han altid fodrede med hvede, gammelt brød og madrester. Ikke andet. Resten finder de selv.
Og han har omkring 10 høns i en gård på omkring 3*5 meter hvor alt er ørken. Så jeg tror jeg vil tage den med ro.
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #22 Dato: 02 Juli , 2010, 17:27 »
Hvis man læser i helt gamle bøger, så står der også beskrevet at i gamle dage, der fik hønsene kun korn - men der står tillige også at ægproduktionen var derefter....

Jeg kendte engang en mand som udelukkende fodrede med hvede og madrester, han fik ikke mange æg og det var på trods af at han havde hybrid høns.
Tilgengæld var der uhyggeligt meget fedt indvendigt i dem, da de blev slagtet.

Det lidt sjove her på forum er at man vil have høns som sprøjter ud med æg hver evig eneste dag - men at det samtidigt ikke må koste noget at holde dem.

Jeg tror på at hvis man vil have høns til at yde, så  skal de have hvad de skal have.

Enten med tilskudsæglægnings piller og korn eller for det lille hønsehold et fuldfoder hvor alt er i.

Vi mennesker har det med at fodre med øjnene, det skal se lækkert ud for at være godt nok.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #23 Dato: 02 Juli , 2010, 21:37 »
Jeg har købt hvede og havre privat til 1,50 kr. pr. kg. Det var billigt synes jeg, og så blander jeg det selv op. Majs og tilskudsfoder har jeg givet 120 kr. for pr. 25 kg sæk.

Ud over det fodrer jeg med blødfoder, som jeg laver af det der nu engang er i køleskabet. Jeg er så heldig at have en mand der er kok, og som kan tage lækre (og helt friske) madrester med hjem hver dag, som jeg blender og giver hønsene. Vi spøger tit med, at hønsene får finere mad end os ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #24 Dato: 03 Juli , 2010, 01:15 »
Det jeg mener med at det ikke er et problem er bare at hvis man kigger på det sidste forslag jeg postede så er proteinindholdet allerede på over 15,7 %. I mit fuldfoder til læggende høns er det på 16,5.

I samme fuldfoder ser inholdsfortegnelsen således ud til at starte med.
51,5% hvede
18% Soya skrå
9% byg

osv.

Så det jeg giver dem er ikke så langt fra.
Og da alle mine høns alligevel har adgang til store arealer mener jeg bestemt at jeg giver dem det de behøver.
Men vi får se. For jeg holder selvfølgelig øje med hvordan det går med æg og trivsel i de næste måneder.

Og så vil jeg til sidst lige afklare noget.
Jeg gør det her for at spare nogle penge, ja. Men også for at spare nogle ressourcer til at lave pelleteret foder. De skal både til og fra fabrikker og ud til lokale  lagre osv osv.
Og så fordi jeg ikke er meget for at støtte store foretagender der presser bønderne på råvarepriserne når de skal købe ved dem, presser bønderne på færdigfoderpriserne når de skal sælge til dem igen, og tager overpriser fra alle andre ind imellem bare for at nogle aktionærer kan fede den. Jeg giver gerne 20 - 30 kroner over dagsprisen når jeg henter hos lokale bønder. Ikke fordi jeg er filantrop, men fordi kornet aldrig har været billigere end det er nu, og de får efter min mening ikke en ordentlig løn for deres arbejde. Og så kan grovvareselskabets aktionærer rende mig!
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Klausen

  • Bruger
  • Indlæg: 224
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #25 Dato: 03 Juli , 2010, 08:14 »
Sidst jeg havde høns blandede jeg selv foderet, købte det hele hos de lokale landmænd, da jeg som Lyysa mener at landmændene tjener for lidt og der er andre der skummer fløden.

Brugte min gamle blandemaskine(betonblander) til det,og det var let at blande en stor portion.

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #26 Dato: 04 Juli , 2010, 22:29 »
Hej Grønning.

Tak for tippet, det havde jeg overvejet men var vist egentlig gået væk fra det igen, troede det var for bøvlet.
Men det var det slet ikke.
Har blandet omtrent 180 liter foder i dag, eller omtrent 120 kilo.

Slutprisen blev som herunder:

90 kroner for 100 kilo hvede fra landmand
50 kroner for 50 kilo byg fra landmand
112,5 kroner for 50 kilo havre fra foderstof
213,75 kroner for 50 kilo soyaskrå, afskallet, toastet, fra foderstof

I alt 466,25 kroner for hvad der færdigblandet er 250 kilo foder.
En færdigpris på 1,87 pr. kilo.
Det svarer til at en 25 kilos sæk skulle koste 46,75.
Jeg plejer at give lidt over 90 kroner.

Det store spørgsmål er så om det kan svare sig?
Ved at købe stort ind og sikre mig opbevaringsplads der er muse og rottefrit, samt arbejde hvad der kommer til at svare til et par timer, vil jeg have sparet i alt 434 kroner.

Det er ikke imponerende, og min vurdering er at for den brede masse af hobby hønseholderne kan det aldrig gå. Jeg ville ikke selv have kastet mig ud i det hvis ikke det var fordi vores økonomi er lidt stram og så fordi jeg i det store hele mener at jeg nemt kan gå hen og give hønsene noget bedre foder ved at gøre sådan her. Men det vil jeg jo så finde ud af over de næste par måneder om det passer, samt om forbrug af skaller og salt og knust kul stiger. Nu får vi at se.   ???
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #27 Dato: 04 Juli , 2010, 22:35 »
Meeen nu skal vi jo ikke have timeløn - og hvis vi skulle så skulle vores høns vist nok koste en hel del mere......................
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #28 Dato: 04 Juli , 2010, 22:56 »


Brugte min gamle blandemaskine(betonblander) til det,og det var let at blande en stor portion.

Se det var sq da smart fundet på..... skal da se om jeg kan hitte sådan en maskine... jeg står altid med et pælebor og skruer ned og trækker op..... men helt jævnt bliver det jo aldrig og besværligt er det da :)

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #29 Dato: 05 Juli , 2010, 10:36 »
Under mit arbejde med at foreberede blandingen er jeg i øvrigt stødt på denne interessante artikel der nærmest er en synopsis for et ph.d. projekt.

http://www.foejo.dk/nyhedsmail/december_2006/fouragering.html

Deri konkluderes der blandt andet at
Citér
Det synes at være muligt at nedsætte mængden af vigtige næringsstoffer i tilskudsfoderet, såfremt rigelig føde er tilgængelig i udearealet og at systemet i øvrigt understøtter god velfærd.

Det tror jeg nu at vi alle vidste, men alligevel  /o
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte