Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvem blander selv deres hønsefoder ??  (Læst 36646 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Dato: 10 Juni , 2010, 23:50 »
Og hvad blander i og hvorfor gør i det??
Er det pengene, fornøjelsen, kontrollen med foderet eller noget helt andet

Grunden til at jeg spørger er selvfølgelig at jeg er meget meget tæt på selv at kaste mig ud i at blande foder til vores hønsebasser.



Det vil jeg gøre ud fra nedenstående "grund opskrift"

40 - 50% hel hvede
25% hel havre
10% hel byg
4% kridt og eller knuste muslingeskaller
1% salt.
10% ærter
Ca. 10% sojaskrå (toastet)

Jeg er lidt i tvivl med sojaskråen fordi næsten alt soja er Gen MOdificeret og det er jeg faktisk liidt reserveret overfor af forskellige årsager. Men det er lidt svært at få nok protein i på anden måde.
Men hvis der er nogen der har en god ide og det er til at skaffe, så er jeg frisk på nyt input.

Jeg regner ikke med at tilsætte vitaminer og lignende, vores høns går ude hele året, og selv i næsten 1 meter højt sne havde æggene mere gule blommer end dem fra brugsen. Det overbeviste mig endegyldigt om at den metode med at holde høns i små bure i lukkede stalde uden sol og vind er en ernæringsmæssig blindgyde. Nok om det  ;)

Men byd endelig ind med jeres erfaringer, de vil blive nærstuderet.  ;D
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #1 Dato: 27 Juni , 2010, 21:26 »
Nu er jeg ved at have samlet de ting ind jeg skal bruge, men jeg kunne ikke skaffe sojaskrå og ærter til en anstændig pris, så  istedet tilsætter jeg 10% rapskage med 29% tilgængelig protein.
Så er jeg nede på at hønsene mangler omkring 6% protein og dem får de så igennem køkkenaffald og hvad de selv finder.

Men jeg slår først i gang når jeg har lavet min foder silo, en 200 liters tønde, klar med tømme sluse og ben at stå på så den er løftet godt fra jorden og man kan sætte en spand under den  ;D
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #2 Dato: 27 Juni , 2010, 21:33 »
Raps kan være et problem ! Raps bruges i blandinger til fjerkræ i form af rapsskrå eller rapskager (restprodukter fra oliefremstillingen). Raps anvendes kun til høner, der lægger hvidskallede æg, da raps kan forårsage, at brunskallede æg kommer til at smage af fisk.
« Senest Redigeret: 27 Juni , 2010, 21:41 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #3 Dato: 27 Juni , 2010, 21:45 »
Ups!

For pokker da også.
Det vidste jeg ikke. Og jeg har bare 1 høne der ligger hvidskallede æg.
R.. & nøgler!

Jeg har en ordentlig flot brun ægland jeg regnede med skulle have det her. Jeg mener egentlig ikke de kommer til at mangle protein, da de går så frit. Men jeg ville alligevel foretrække at "lukke gabet" lidt imellem det jeg giver dem og det de har behov for.

EDIT: Ordentlig flok brun ægland....
SKULLE der have stået!
« Senest Redigeret: 27 Juni , 2010, 23:29 Fra Lyysa »
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #4 Dato: 27 Juni , 2010, 21:46 »
Jeg blander selv. Jeg har ikke procenter på, men blandingen består af følgende:

Hvedekerner
Tilskudsfoder
Knækkket majs
Havre
Grit

Mest hvede, så tilskudsfoder osv. Jeg blander selv ved en tilfældighed. Fandt rigtig billig hvede og havre via disse sider, og købte derefter det andet hos foderstoffen. Jeg blander en 10 l. spand en gang om ugen.

Ud over dette får de "hønseguf" i massevis.

« Senest Redigeret: 27 Juni , 2010, 22:22 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #5 Dato: 27 Juni , 2010, 21:55 »
@ Tanja

Hvorfor bruger du fuldfoder og ikke tilskudsfoder ??

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #6 Dato: 27 Juni , 2010, 22:23 »
@ Tanja
Hvorfor bruger du fuldfoder og ikke tilskudsfoder ??
Hej Lene

Ups! Der skulle have stået tilskudsfoder, for det er da det jeg bruger ;). Jeg har rettet det i mit første indlæg.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #7 Dato: 28 Juni , 2010, 00:04 »
@ Tanja             hvorfor blander du det istedet for at fodre det hver for sig.
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #8 Dato: 28 Juni , 2010, 01:34 »
Er der i øvrigt nogen der kender et sted på nettet hvor man kan se energi indholdet og fedt/kulhydrat/protein indholdet i de mest brugte foderemner som hvede, byg, havre, majs osv  osv??
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #9 Dato: 28 Juni , 2010, 07:25 »
@ Tanja             hvorfor blander du det istedet for at fodre det hver for sig.
Jeg blander og giver det samlet, så jeg kun behøver én fodersilo i hønsehuset. Derudover har de et lerfad hvor de får blødfoder i. Det er meningen at sætte en skål op til skaller, når det det sidste kyllingegrit snart er brugt op.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #10 Dato: 01 Juli , 2010, 02:39 »
@ Tanja
Husk at skaller ikke kan erstatte grit da skaller opløses i kråsen og ikke maler maden.

Og så kan jeg lige svare på mit eget spørgsmål længere oppe angående et sted at finde foder information.
Det kan man på denne hjemmeside. Faktisk så meget information at jeg blev lidt forskrækket over omfanget da jeg kikkede der først. Men man skal bare benhårdt spejde efter netop de informationer man sidder og mangler i vrimmelen af data, og så viser det sig at være til at arbejde med.

EDIT:

Der smuttede lige et link men her er den

http://www.infosvin.dk/Haandbog/Foder/Raavare/Raavarer_oversigt.html
« Senest Redigeret: 01 Juli , 2010, 13:25 Fra Lyysa »
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #11 Dato: 01 Juli , 2010, 07:34 »
Lyysa, formentlig på fødevaredatabanken på. www.altomkost.dk.

Går ud fra at fuldkornsmel, hel havre osv.. har nogenlunde samme ernærringsindhold, som var det blot et helt korn med kimen og det hele.

der kan du også se vitaminindhold m.m.
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #12 Dato: 01 Juli , 2010, 10:21 »
Se evt. denne tråd. Det første link virker desværre ikke mere. Det var ellers rigtig godt.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=1473.msg11361#msg11361

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #14 Dato: 01 Juli , 2010, 13:58 »
Jamen jeg har skam surfet alle de gamle tråde igennem inden jeg oprettede denne.
Men det er meget teoretisk det der er angivet i flere af trådene. For som privatmand kan jeg ikke købe fiskemel. Altså kan jeg ikke bruge opskrifterne.

Desuden skriver jeg også lidt længere oppe  at jeg ikke kunne finde hverken ærter eller sojaskrå til en anstændig pris, hvilket er et væsentlig parameter for mig. For jeg må indrømme at der er en del arbejde ved det, bare at opdrive, sammenligne og transportere hjem tager en del tid. Så skal der også være en økonomisk gevinst der er til at tage at føle på oveni den gevinst jeg vil kalde "tættere til naturen". Foder piller er bare ikke naturlige, og hvis man imod love og regler skulle komme til at smide lidt på jorden så går de i opløsning i en hønselort eller ved regn. Et helt korn derimod spirer og giver hønsene en lækkerbisken et par dage senere.

Men jeg arbejder stadig på sagerne, er lige blevet færdig med en fodersilo af en gammel 200 liters tønde. Nu mangler der bare en piedestal at sætte den op på så jeg kan holde en spand under.
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte