Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Øko kontra ikke øko foder  (Læst 20030 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #30 Dato: 12 Juni , 2014, 23:25 »
hvem tror med hønden på hjertet at der findes ikke gmo soya, jeg har ikk meget tillid til kontrolorganer i de lande det kommer fra



Nej, det kan der være noget om.. Men jeg tror nu alligevel, at der er nogen, der trodser de store producenter og dyrker disse afgrøder økologisk og uden gmo, som de også påstår.. Der er trods alt stadig nogle af os, der tror på, at naturens vej eller metoder, er de rigtige :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #31 Dato: 13 Juni , 2014, 07:32 »
Det viker også meget bagvendt at GMO afgrøder er forbudte at dyrke i Danmark, men ikke forbudte at indføre i store mængder. Men sådan er der jo så mange ting.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #32 Dato: 10 Februar , 2015, 12:01 »
Er der nogen der har flere erfaringer, evt. med øko foder, som ikke er fra Land&Fritid?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #33 Dato: 10 Februar , 2015, 17:06 »
Jeg har fodret økologisk i mange år, ellers synes jeg ikke eget hønsehold giver den store mening, for mit vedkommende. Og har jeg overskud af æg, aftager vegetaren i omgangskredsen med glæde til "butikstakst".

Jeg har aldrig haft skadedyr i det, men det står også tørt indenfor.

Her er indholdsliste af mit hønsefoder, indkøbt hos DLG Gadstrup (land og fritid, tilsyneladende) Jeg giver omkring kr. 200,- så vidt jeg husker. Mine høns spiser det .... når der ikke er andet  ::) Æglæggere lægger jo æg hver dag, så de skal have noget fornuftigt indenbords. Mine Isa'er har lagt æg nærmest uafbrudt i 2,5 år. En har fældet lidt for en måned siden, hvor det så var lidt småt med æggene og den anden holder pause nu. De får altså også mange gode rester (kød og ost) 
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #34 Dato: 10 Februar , 2015, 23:14 »
"Sjovt" du skriver at egne høns ikke giver mening at have, hvis man ikke fodre økologisk.

Jeg synes heller ikke at egne høns giver mening hvis det skal være industri hybrider som sprøjter ud med æg. ;) ;D men sådan er vi jo så forskellige.

Alt andet lige, så har jeg hørt godt om Loggi Goggi, jeg troede bare ikke at det også kunne købes hos DLG ( Land&Fritid), da det er et Danish Agro produkt.

@ Jette, 1000 tak for varedeklarationen på det.  /o /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #35 Dato: 12 Februar , 2015, 15:36 »
Haha, Lene, tænkte nok mine hybrider skulle have et lille ord med på vejen. I den ideelle verden boede jeg naturskønt og havde høns, får, bier, et par sortbrogede grise og kaniner (og forhåbentlig ville gemalen med) Meen, det er ikke alle, som har de muligheder. (i hvert fald ikke på Sjælland og med vores pengepung)

Jeg anskaffede mig 4 Isa'er her på Parcelhusvej, tildels for at teste de lokale ræves evne til at bryde ind (jeg HAR fodret nok ræve med store hvide Sussex, det forrige sted vi boede)   Når jeg så skriver at de stadig lægger æg efter 2,5 år, er det ikke for at reklamere for typen, men så ringe et "brug-og-smid-væk-produkt" er de heller ikke. Jeg synes de er fine her i deres nye fjerdragt. (de ser tit noget skravlede og forvirrede ud, når man køber dem, men de falder til ro og tager på, så de kommer til at ligne "rigtige" høns.

Jeg ville gerne anskaffe mig nogen Sussex-høner, men jeg ved ikke hvor jeg skal få dem fra. Der findes nu Sussex-hybrider ... ::) skriver Finn ... øh, så er jeg jo lige vidt. De behøver ikke være de fineste udstillingshøns. Og i den blå avis er jo både godt og skidt ...  Så måske bliver det Isa'er igen. De har i hvert fald det herligste hønseliv et parcelhus-kvarter kan byde på.

Sorry, jeg forkludrer din tråd. Det er ikke for at starte en /debat krig om hybrider eller ej ;)  (og derfor opretter jeg heller ikke en ny tråd, for principielt er vi jo enige) Vi har forskellige indgangsvinkler og muligheder, men er hønseglade mennesker og det er jo skønt at der er plads til alle på dette forum  *f *b
 
« Senest Redigeret: 12 Februar , 2015, 15:45 Fra Jette Jensen »
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #36 Dato: 12 Februar , 2015, 16:12 »
Sussex er da heldigvis en race, som er til at finde (også de rigtige) så det skulle nu ikke være så svært endda. (Hvis man vil)  ;)
« Senest Redigeret: 12 Februar , 2015, 18:40 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub