Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: foder problem  (Læst 23109 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: foder problem
« Svar #15 Dato: 13 ſeptember , 2013, 16:37 »
@ janinna

Fandt du sten i kråsen på den. ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline janinna

  • Bruger
  • Indlæg: 93
Sv: foder problem
« Svar #16 Dato: 13 ſeptember , 2013, 17:12 »
fandt en enkelt lille sten,

vi er begyndt at smide grus (06 grus) ind til dem, men ved ikke om det er godt nok?

hvad skal jeg ellers give dem?

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: foder problem
« Svar #17 Dato: 13 ſeptember , 2013, 22:03 »
06 grus - er de 06 at forstå som kornstørrelse 0,6 mm?

Hvis dette er tilfældet, har de behov for noget grovere materiale i tillæg. Småsten i størrelse 1 og 2 mm vil være fint. Og de 'vælger' så selv hvor meget grus og hvor mange sten de vil have i hønsekværnen (kråsen).

Og lige omkring blodmiderne. Dem skal du ikke lede efter på dyrene, men i hønsehuset. De sidder under siddepinde, ved samlinger af træ og andre steder hvor de kan gemme sig, i dagtimerne. Når hønsene går til ro for natten, bevæger miderne sig fra deres skjul og over på hønsene for at suge blod. Ved endt (blod)måltid forlader de hønsene igen. 
Mvh
Erik Andersen

Offline janinna

  • Bruger
  • Indlæg: 93
Sv: foder problem
« Svar #18 Dato: 14 ſeptember , 2013, 07:54 »
ok, ang mider , så blev jeg så meget klogere

hvordan ser de ud?

skal have fat i nogen andet grus/ sten til dem,

kan jeg høre, hvad skal det være for noget?

Offline janinna

  • Bruger
  • Indlæg: 93
Sv: foder problem
« Svar #19 Dato: 14 ſeptember , 2013, 08:14 »
og glemte lige at sige, at hønsgården er lavet i kanten af en skov, derfor er der ikke mange sten, så det er sikkert det der er problemet.

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: foder problem
« Svar #20 Dato: 14 ſeptember , 2013, 08:32 »
har nu prøvet at købe møllers fuldfoder, og vil prøve, næsten kun at give dem det.

Virkede det ?
Jeg har høns, der burde lægge æg, men ikke gør det.  Jeg søger efter en løsning til dette. 
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline janinna

  • Bruger
  • Indlæg: 93
Sv: foder problem
« Svar #21 Dato: 14 ſeptember , 2013, 08:52 »
ved ikke, købte det først i går:-)

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Sv: foder problem
« Svar #22 Dato: 14 ſeptember , 2013, 09:16 »
fandt en enkelt lille sten,

vi er begyndt at smide grus (06 grus) ind til dem, men ved ikke om det er godt nok?


06 grus plejer at være en betegnelse for grus med kornstørrelse mellem 0 og 6 mm. Og det er helt fint til hønsene.
Rasmus

Offline janinna

  • Bruger
  • Indlæg: 93
Sv: foder problem
« Svar #23 Dato: 14 ſeptember , 2013, 09:54 »
ok har også givet dem vasket grus i dag, har lidt større korn,

ang vi har købt møllerens foder til dem,

snakkede med ender har haft høns i en menneske alder, han har aldrig givet sine høns andet end korn

og madrester, og de har altid lagt masser af æg?

så nu ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal tror på:-)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: foder problem
« Svar #24 Dato: 14 ſeptember , 2013, 22:12 »
snakkede med ender har haft høns i en menneske alder, han har aldrig givet sine høns andet end korn

og madrester, og de har altid lagt masser af æg?

Høns kan helt sikkert leve på korn og madrester alene. Det er blot ikke optimalt. Og sammensætningen af korntyper er også væsentlig.

At ham du har talt med, har høns der 'altid har lagt masser af æg' er et meget lidt specifikt udsagn. Har han 100 høns der giver 20 æg om dagen, vil jeg sige at han får meget få æg, selvom han formentlig får flere æg end han selv kan bruge. Har han derimod 25 høns der giver 20 æg om dagen vil jeg sige at han får 'masser af æg'. 
Mvh
Erik Andersen

Offline janinna

  • Bruger
  • Indlæg: 93
Sv: foder problem
« Svar #25 Dato: 09 Oktober , 2013, 19:31 »
hej igen, ok vi har også fortsat med at give dem tilskudsfoder:-)

de har taget lidt på, men syntes det går meget langsomt, med at tage på,

syntes der er gået mange uger, og de har kun taget lidt på:-(

er det meget normalt?

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: foder problem
« Svar #26 Dato: 09 Oktober , 2013, 21:22 »
Hvis ikke der var problemer af anden slags burde de være begyndt at tage ordentligt på.

Er du begyndt at få æg nu?

Fik du tjekket for blodmider?

ok har også givet dem vasket grus i dag, har lidt større korn,

Med denne bemærkning bliver jeg lidt usikker på hvad du egentlig giver hønsene adgang til af kråsemateriale. Jeg er enig med Fisker i at grus med kornstørrelse op til 6 mm er egnet, men når du skriver vasket grus med større korn forvirres jeg lidt. Hvis der er emner i det du giver dem der er større end 6 mm ville jeg nok ikke kalde det 'korn', men snarere småsten. Så fortæl lige hvor store korn vi taler om. Er det noget der er på størrelse med ærter? Større? Eller mindre? Beskriv størrelsen i forhold til noget andet som vi alle kender. Dette blot for at sikre at vi ikke taler forbi hinanden.
Mvh
Erik Andersen

Offline janinna

  • Bruger
  • Indlæg: 93
Sv: foder problem
« Svar #27 Dato: 09 Oktober , 2013, 21:47 »
vi har stadig ikke fået et eneste æg:-(

købte først afretningsgrus i silvan, men da jeg smed det ud, så kornene meget store ud,

 så de har fået 0,6 grus, og vasket grus fra grusgrav,

har prøvet med en hvid klud, der kom lidt på den, men var meget svært at se, om det var lidt skidt, eller blod,

er det meget tydligt at se, om det er blod?

hvordan kan jeg ellers tjekke det?

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: foder problem
« Svar #28 Dato: 09 Oktober , 2013, 22:10 »
Hvis du kører en lys klud eller et stykke køkkenrulle langs undersiden af siddepindene, så vil du, hvis der er blodmider, kunne se nogle røde/rødbrune striber på klud/køkkenrulle hvis du har ramt blodfyldte mider. Du skal lægge et let tryk på emnet du bruger når du tjekker, for at sikre at eventuelle mider bliver trykket i stykker.

Jeg ved ikke hvad afretningsgrus fra Silvan er. Det var lettere hvis du prøvede at sammenligne de største emner i materialet med et eller andet som alle kender. Når jeg slagter er det ikke unormalt at finde småsten i kråsen der er så store som ærter/majskorn, men der er også småsten af mindre størrelser. Det skulle give dig en fornemmelse af hvad høns har behov for.
Mvh
Erik Andersen

Offline janinna

  • Bruger
  • Indlæg: 93
Sv: foder problem
« Svar #29 Dato: 10 Oktober , 2013, 07:41 »
ok, har fået at vide andre steder fra, at det grus jeg giver dem er godt,

og vægt mæssigt, så har  de har også taget lidt på, men syntes det går meget langsom, så overvejer  bare at slagte dem alle, og så slut med høns:-((

for er lidt træt af det.