Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor meget mad???  (Læst 14310 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #15 Dato: 26 Januar , 2009, 20:48 »
Øv, så er jeg jo lige vidt.... ::)
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #16 Dato: 31 Januar , 2009, 05:50 »
Vores har/havde altid æglægningspiller stående til fri afbenyttelse. De plejede at tømme truget på et døgns tid. De fik foder efter hvornår den var tom, eller ved at være det. Der ud over kom der rester fra både køkken og grønt og hvad der ellers sådan lige er at finde fter årstiden. Vores har altid lagt rigeligt med æg (syntes jeg selv) Selv i vinter og efterårs perioden har de lagt godt til. Har sjældent selv spist hønsene, men min bedstefar koger gode supper på dem, og han siger at de er rigtig gode, men at de bare skal koge meget. Det hænger nok sammen med at de fleste der ryger derud er pensionister, eller hane kyllinger ;)...

Tror også jeg skal prøve at veje maden af til de nye :) ::)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

mbilenberg

  • Gæst
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #17 Dato: 24 April , 2009, 12:05 »
Jeg giver en gang dagligt 1,2 - 1,4 kg korn (bestående af ca. ½ byg og hvede, dog tilsat en anelse majs) til mine 20 høns, svarende til ca. 60-70 gram pr. dyr pr. dag. Derudover kan de frit æde alle de æglægningspiller de vil. Derudover får de grønt, om vinteren navnlig grønkål og evt. de sidste rosenkål fra haven. Om sommeren, ukrudt samt lidt sammenrevet græs fra græsplænen, diverse haveaffald, nedfaldsfrugt, blommer, æbler mv. derudover er der udlagt græs i hønsegården på ca. 150 m2. Derudover har jeg en mindre hønsegård, som der udelukkende bruges om vinteren for ikke at ødelægge græsset. Denne hønsegård bruges ligeledes indimellem om sommeren for ikke at belaste græsset for meget.

Og så sørger jeg for, at der konstant er adgang til skaller, samt friskt rent vand.

mbilenberg

  • Gæst
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #18 Dato: 24 April , 2009, 12:59 »
Iøvrigt giver jeg tilskudslys fra ca. 15. - 20. oktober om frem til ca. 1. - 15. april, hvor for sikre mindst 9-10 timers dagslys til hønsene vinteren igennem. Lyset tændes automatisk om morgenen via et ur, og så slukker jeg for lyset opad formiddagen, når jeg kommer ud for at samle æg og fodre m.v.

Offline marina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #19 Dato: 19 Maj , 2009, 14:38 »
jeg er forvirret...... æglægningspiller? er det det samme som "guldkorn" fra foderstof-butikken? og trug? jeg strør al mad ud til de i gården. prøver også at strø lidt under de grene som ligger der inde. på den måde er de jo beskæftiget. om de får brød, sidder jeg trofast og smuldrer det også til de. og fordeler det i gården. om det regner, strør jeg selvfølgelig kun under taget, ikke i den åbne side. (er fast tag over halve gården, og net over resten) vand har de også kun udenfor. mine har så mulighed til selv at gå ind og ud som de vil. men de er jo kun inde for at sove på natten.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #20 Dato: 19 Maj , 2009, 14:54 »
Det er forbudt at fodre udenfor. At mange gør det er så en anden sag :)
Men grunden til at jeg ikke smider foder i gården er at de jo også skider overalt i gården. Så skal de gå og søge efter deres mad i deres l**t. Det synes jeg ikke er så lækkert. Hvis jeg smider noget til mine høns i hønsegården er det f.eks. appelsiner som de kun spiser kødet af og ikke skallen. Når de får hønseguf er det på en stor bradepande.
Desuden finder de vel ikke altid alt foderet og så ligger det i alt slags vejr og vupti et par dage senere finder en høne sådan en godbid...med masser af baktusser...
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline marina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #21 Dato: 19 Maj , 2009, 15:01 »
forbudt????? men det er jo inde i gården..... mange mærkelige love i dk man skal sæt sig ind i ;)
men det med baktussene giver da mening. tror jeg..... men loven skal man jo følge. også de man ikke helt forstår pointet i. så ved da min bedre halvdel hvad han skal i eftermiddag. han får så æren af at svejse et trug til Jyden med harem.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #22 Dato: 19 Maj , 2009, 15:54 »
Den del af gården, hvor der er tag over, der må du gerne fodre. Det er for ikke at lokke vilde fugle til, derfor har myndighederne i deres "visdom" fundet på at der ikke må fodres medmindre der er overdækket.

Her er de vigtigste regler
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Fugleinfluenza/Hobbyfjerkrae/forside.htm
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #23 Dato: 19 Maj , 2009, 16:52 »
Ja mente selvfølgelig at det er forbudt medmindre det er overdækket. Sorry - nogen gange bliver det lidt for indforstået :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline marina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #24 Dato: 19 Maj , 2009, 16:56 »
hmmm.... og hvad bliver defineret som tag? jeg har plastplader over halve gården, og noget gammelt fårehegn lagt dobbelt over halve.

men det vil så sige at jeg kan blive ved med at fodre udenfor. bare ikke strø pga baktusserne?

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #25 Dato: 19 Maj , 2009, 16:59 »
Jeg forstår det som om at det bare skal holde vilde fugle ude. Så et net er også ok. Og det vil jeg mene dine plastplader også er.  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline marina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #26 Dato: 19 Maj , 2009, 17:02 »
takker og bukker for gode svar  :-*

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #27 Dato: 19 Maj , 2009, 18:31 »
Den del af gården, hvor der er tag over, der må du gerne fodre. Det er for ikke at lokke vilde fugle til, derfor har myndighederne i deres "visdom" fundet på at der ikke må fodres medmindre der er overdækket.

Her er de vigtigste regler
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Fugleinfluenza/Hobbyfjerkrae/forside.htm

Det er jo lidt vagt med "fast tag" eller der der en fast definition på det ?   Hvis man lavede en lille "pavillion/staklade" med tag af klare plastplade, og som så var åben i alle sider - ville det så være godt nok ?    Eller skal siderne være dækket med tråd ?
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #28 Dato: 19 Maj , 2009, 18:53 »
Ja, et lille skur med fast overdækning/plade (ikke net)er ok. FVST havde engang en pjece, som nu er forældet og derfor ikke længere på deres hjemmeside. At den er forældet skyldes at dengang kørte man med faste datoer for risikonivaue, det gør man ikke længere

Reglerne om fodring i lav-risikoperioden er ikke lavet om, og i pjecen er netop vist en skur/pavillion/staklade, med tag hvor foder og vand står under. Der er tråd på den ene side og åben på den anden. Så siderne skal ikke være dækket af tråd
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #29 Dato: 19 Maj , 2009, 20:17 »
OK - det er da til at overkomme !     
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk