Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse  (Læst 12543 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #15 Dato: 11 ſeptember , 2012, 09:50 »
er det derres hønsegård /o /o /o

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #16 Dato: 11 ſeptember , 2012, 10:00 »
De ser fine ud.

15 kg. foder på 14 dage er helt fint til 7 høns af svær race, de skal jo vokse og blive til ordentlige høns og haner.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #17 Dato: 11 ſeptember , 2012, 10:09 »
Og så skal lige huskes på, at det er fint at finde noget foder der er billig. Dog er det ofte sådan at billig foder = noget skod foder. Man plejer at få hvad man betaler for.
Derfor er det en god øvelse lige at se på foderværdi, ses på indholds-sedlen.
Hvis ikke der beregnet en FE pr. kg. foder, kan man jo lige selv lave beregningen ud fra indholds-sedlen.
Ved billig foder skal der ofte 1,2 til 1,3 kg. foder til en FE (foderenhed) og noget dyre kvalitetsfoder skal der måske 1/4 kg. til 0,3 kg. mindre foder til en FE.
Pludselig har jeg set/lavet beregninger der viser at det "billige" foder er voldsom meget dyrer end kvalitetsfoderet til en højere pris.

Jeg ved godt hvad jeg altid køber. Kunne ikke drømme om at prøve på at bilde mig selv ind at jeg sparer noget, og så reelt betaler kassen.

Igen man får oftest hvad man betaler for.

Offline Honningsvesken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 66
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #18 Dato: 11 ſeptember , 2012, 10:15 »
Rudy. Schæferholm: Hvad giver du dine høns? Du lader til at have gjort dig nogle tanker, som jeg slet ikke har overvejet, så det kunne være interessant at høre :)
0,2 gule Sussex
0,3 guldrandede Wyandotter
0,02 blåtegnede Araucana
0,01 4-årig menneskedreng

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #19 Dato: 11 ſeptember , 2012, 10:17 »
så rudy på den igen /o det var jo ham der inspirerede mig til at gå igang

Offline Honningsvesken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 66
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #20 Dato: 11 ſeptember , 2012, 10:23 »
kristiank: Nej her er deres hønsegård. Her finder de tilbage ly i regn, blæst og på en varm sommerdag og de trisser selv op i seng kl. 19  ;D
0,2 gule Sussex
0,3 guldrandede Wyandotter
0,02 blåtegnede Araucana
0,01 4-årig menneskedreng

Offline Honningsvesken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 66
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #21 Dato: 11 ſeptember , 2012, 10:25 »
kristiank: ...og her løber de så rundt 12 timer om dagen. Mine staudebede er godt flade og Sussex'erne elsker at hoppe op i højbedene og tage en lur mellem jordbærplanter og purløg  ;D
0,2 gule Sussex
0,3 guldrandede Wyandotter
0,02 blåtegnede Araucana
0,01 4-årig menneskedreng

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #22 Dato: 11 ſeptember , 2012, 10:34 »
ja må jo indrømme din lukkede hønsegård i mine øjne ser lidt beton komunistisk ud, men udenfor hegnet+++

Offline Honningsvesken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 66
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #23 Dato: 11 ſeptember , 2012, 10:43 »
Det er skam kun for at give dem en ræve- og rottefri nattesøvn  ;)
0,2 gule Sussex
0,3 guldrandede Wyandotter
0,02 blåtegnede Araucana
0,01 4-årig menneskedreng

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #24 Dato: 11 ſeptember , 2012, 10:45 »
Rudy. Schæferholm: Hvad giver du dine høns? Du lader til at have gjort dig nogle tanker, som jeg slet ikke har overvejet, så det kunne være interessant at høre :)

Mine kyllinger får selvfølgelig "købe startfoder" + tilsat 50% hel hvede. Men straks de har en god størrelse, og de ikke behøver startfoder mere, så ser jeg på indholdssedlen på enten vokse- eller voksenfoder hvad det indeholder.
Her kan man stort set selv bruge de samme ting og selv blande til en langt billigere pris. Og noget som Grønmel og/eller Lucernemel kan jo helt undlades, da jeg selv tildeler alt de fin afklippede grønt som hønsene kan æde.
Det var en af måderne, nemlig selv at blande. Det er nok det der giver den største besparelse.
En anden måde, er som jeg skrev om længere oppe, at sammenligne foderværdi i forskellige fabrikater/blandinger. Her kan spares lidt, ikke så meget som hvis man blander selv.

Offline bobbe

  • Bruger
  • Indlæg: 38
  • Ny i hønseverden
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #25 Dato: 11 ſeptember , 2012, 22:06 »
Ugh.. :o :o Gad vide om mine høns bare er kræsne, eller hvad sker der for dem????
De, 4 høner, er ca. 22 uger, har voksefoder ad lib. der går ca 2 L. om ugen, for spirret hvede (ca 2dl) 2 gange om ugen, opblødt kattemad m ris/kartoffel (ca 2dl) ca 2 gange om ugen.. De gider ikke meget grønt, hverken salat eller kål eller lign dog kan majs og det bløde i midten af agurk lige gå... Det er næsten kun kartoffel/ris  og pasta, af køkkenrester, at de vil spise..
Meeen der er jo ingenting ved side af hvad i skriver.. ???
Kan de virkelig finde SÅ meget selv, de har en temlig stor indhegning ca 600 kvm, hvor en del er gammel granskov, et stort "bart" område hvor der har ligget brænde, og et stort stykke (høj) græsplæne (som kun bliver slået hver anden uge). De går ude fra ca 7 til ca.19.30-20.30, alt efter vejr, hvornår de går ind..
Burde jeg give dem hvede, når de ikke gider "sunde" ting?? Jeg er NYBEGYNDER, men de føles altså ikke tynde (heller ikke fede)...
Nybegynder, med små tegn på "hønsefeber" :)

0,4 Maran (G/K)
0,1 Hund (Schæfer, genbrugs)
2,1 Kat (neu. / internat)
0,1 Chincilla (G/S)
0,2 Nymfeparakit (Grå og hvid)

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #26 Dato: 11 ſeptember , 2012, 22:32 »
bobbe jeg tror du kan nøjes med byg i fodderautomaten, måske med ærter i om vinteren, dejligt nogen tænker som dig

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #27 Dato: 11 ſeptember , 2012, 22:40 »
Det er næsten kun kartoffel/ris  og pasta, af køkkenrester, at de vil spise..

Hvis jeg havde adgang til alt hvad jeg kunne spise hele dagen, og ellers ikke havde meget andet at lave end at spise, ville jeg nok også gå direkte til deserten, når der blev serveret.

Med den adgang til frie arealer, og dertil hørende insekter og grønt, mangler dine høns ikke noget på denne årstid, og det forklarer hvis de ikke gider dine 'kedelige' voksepiller. Du skal nok snart overgå til lidt æglægningspiller i stedet, for at fremme æglægning. Dem gider de så nok heller ikke æde, da de sikkert er lige så kedelige som voksepillerne, ift hvad de selv kan finde udendørs.

Mvh
Erik Andersen

Offline bobbe

  • Bruger
  • Indlæg: 38
  • Ny i hønseverden
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #28 Dato: 11 ſeptember , 2012, 22:48 »
@Kristian
Tror du at ca 3 dl/dag vokse foder til 4 høns er for meget??? Er det mon derfor at de er "kræsne" ??? Hvorfor vil mine ikke have det sunde/grønne?? jeg har prøvet at hakke det i små stykker, men så skraber de bare lidt i det og går igen..
@Erik
Når jeg læser resten af denne tråd, spiser mine ingenting!!! :o :o
Og det "grønne område" er græs, mælkebøtter og lidt skvaderkål, er det nok "sundt" foder????
Nybegynder, med små tegn på "hønsefeber" :)

0,4 Maran (G/K)
0,1 Hund (Schæfer, genbrugs)
2,1 Kat (neu. / internat)
0,1 Chincilla (G/S)
0,2 Nymfeparakit (Grå og hvid)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #29 Dato: 11 ſeptember , 2012, 22:57 »
Laila

Jeg tror at dine høns får så rigeligt at spise i løbet af dagen.

De æder både græs og mælkebøtter. Og desuden er der ikke mange insekter der kan føle sig sikre indenfor hønsenes rækkevidde. Jeg tror at grunden til at dine høns virker 'kræsne' er at de har fantastiske betingelser med ad libitum grønt og insekter. Mange høns vil misunde dine høns' forhold.
Mvh
Erik Andersen