Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse  (Læst 12544 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Honningsvesken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 66
Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Dato: 10 ſeptember , 2012, 20:58 »
Hej!

Jeg har 4 store Wyandotter og 3 store Buff Sussex rendende. Alle næsten 16 uger gamle.

Vi fodrer dem økologisk (eller rettere øko vokseblanding, det øko-grønt de kan finde i haven og så mere eller mindre økologiske husholdningsrester). Vi har været på ferie i 14 dage og i den tid har de 7 fortæret 15kg voksefoder og nabokonen har sluppet dem løs i haven 12 timer hver dag. De har spist mine rabarber, tømt jordbær- og purløgsbedet, så en del grønt er det da blevet til oveni hatten.

Det er li-godt-grov at de spiser så meget er det ikke?  :-\ De er nu også vokset en del. Læste et sted at en fuldvoksen høne skal have ca. 125g foder om dagen. Er det på tide at rationere? Indtil nu har de bare fået opfyldning efter behov.

Har i dag købt 15kg voksefoder til 106,- hos L&F, men kan man få billigere økofoder? Og æglægningsfoder skal jeg vel købe næste gang?

Kan jeg evt. blande hel øko-hvede eller andet billigere i foderet uden at de kommer til at mangle noget?
0,2 gule Sussex
0,3 guldrandede Wyandotter
0,02 blåtegnede Araucana
0,01 4-årig menneskedreng

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #1 Dato: 10 ſeptember , 2012, 21:01 »
det er høst ud til en økobonde, og køb byg ærteblanding og 20 % hvede det klarer mine sig på , sammen med en god stor hønsegård
« Senest Redigeret: 10 ſeptember , 2012, 23:17 Fra kristiank »

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #2 Dato: 10 ſeptember , 2012, 22:41 »
Du kan sagtens iblande korn. Men prøv om du kan fordele kornet på 50/50 hvede/byg, da du ellers nok får fede høns, med dårlig ægproduktion til følge.
Mvh
Erik Andersen

Offline todda

  • Bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #3 Dato: 10 ſeptember , 2012, 23:01 »
Det passer jo fint ,at dine kyllinger har  spist ca 125 gram pr dag.Vil tro at en kylling ,der skal vokse ,har brug for den kvote,særlig når de er så store :).Men ja, det er mange penge i længden. :(selv har jeg 7 voksne og 20stk  14 ugers kyllinger,der går rigtig meget foder,trods,at de går frit og græsser,så meget de har lyst til.
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline may-brit

  • Bruger
  • Indlæg: 110
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #4 Dato: 10 ſeptember , 2012, 23:41 »
hmm, jeg kan se, at priserne hos L&F er lidt bedre end dem, jeg betaler i min lokale foderstof, så jeg må vist helere besøge L&F næste gang.


I øvrigt; hvilket foder ville I erfarne vælge til denne hønseflok: Fem voksne høns, tre kyllinger på ca 10 uger og tre kyllinger på fire uger. De får voksefoder lige nu, men de spiser nu ikke særlig meget, da de får meget køkkenaffald og går ude
0.1 silke, 0.1 blomsterhøns, 0.1 araucana, 0.1 "blomster-cana", 0.2 "sorte dværghøns", 1.2 børn

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #5 Dato: 11 ſeptember , 2012, 05:59 »
kun min bygærte blanding, underforudsætning af at kyllingerne passes af en skruk,  ellers lidt undulatfrø under en kasse hvor kun de små kan komme husk at gi dem en bunke skaller enten i et hjørne eller som mig , jeg smidder en håndful i fodderet jvis jeg ikk kan se noget i æderennen

karina dj

  • Gæst
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #6 Dato: 11 ſeptember , 2012, 08:17 »
Jeg blander korn i mit voksefoder...man skal lige huske på at der er hvede i voksefoderet, så her hos mig får de aldrig hvede, men en blanding af havre og byg. Den blanding henter jeg hos min økobondenabo  /o
Grunden til at jeg er stoppet med hvede (har ellers brugt tritacale) er at de haner jeg slagtede var ultrafede og hønerne lagde ingen æg næsten. Efter skiftet til havrebyg er der mindre fedt på dyrene og masser af æg  ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #7 Dato: 11 ſeptember , 2012, 08:45 »
@ kristiank

Når du ikke bruger noget kraftfoder. Får du så mange æg og bliver dine dyr til noget ??

Jeg ved du har Brahma og de fordre en del foder for at blive til noget.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #8 Dato: 11 ſeptember , 2012, 08:50 »
de får ærterne fordi det er en nem og billig proteinkilde, og så har de masser af plads med græs, til biller og div, og om vinteren får de gullerøder og majskolber, sådan for at fordrive tiden når der er sne udenfor, når der er kød /slagteaffald får de oss det, pt hakker de i et grissehoved

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #9 Dato: 11 ſeptember , 2012, 08:57 »
syntes mine kyllinger vokser pænt de er fra ca 1/6 og har næsten overhalet de mindste høns, de går hos en skrukmor der passer dem godt og viser dem det gode,

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #10 Dato: 11 ſeptember , 2012, 08:59 »
@ kristiank

Hvis du er tilfreds med tilvæksten og æglægningen er alt jo godt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #11 Dato: 11 ſeptember , 2012, 09:23 »
jeg har fået af vide at en brahma ligger ca 2 æg om ugen, og jeg har vel i snit 4 pr høne, når de ikk er i fæld eller er skruk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #12 Dato: 11 ſeptember , 2012, 09:36 »
2 æg om ugen, det var dæleme ikke mange, godt mine Brahma ikke har hørt det.  ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #13 Dato: 11 ſeptember , 2012, 09:39 »
ja det vil jeg oss nødigt nøjes med dem jeg pt samler rugeæg fra ligger 2-3 om dagen - 3høns, passet af hane holger, og de har for lidt plads, og næsten ikk grønt i derres lille gård,

Offline Honningsvesken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 66
Sv: Øko voksefoder - en dyr fornøjelse
« Svar #14 Dato: 11 ſeptember , 2012, 09:47 »
Her er de under mit lille blommetræ. For mig virker de fuldt udvoksede, men er det ikke tidligt? Vil jo nødigt have fede slagte-haner og dårligt æg-høst.
« Senest Redigeret: 11 ſeptember , 2012, 09:52 Fra Honningsvesken »
0,2 gule Sussex
0,3 guldrandede Wyandotter
0,02 blåtegnede Araucana
0,01 4-årig menneskedreng