Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: mængden af foder?  (Læst 22341 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: mængden af foder?
« Svar #30 Dato: 19 November , 2011, 16:07 »
tak jeg vil prøve dit råd..skal alligevel efter foder i næste uge....
desværre har jeg ikke fået æg i nu to dage igen :-\... så begynder at overvejer at hænge en fodre automat op og så kan de selv vælge hvor meget mad de vil have...er det en god ide?

0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: mængden af foder?
« Svar #31 Dato: 19 November , 2011, 16:36 »
En foderautomat fyldt med foder er ikke en god idé når du har Orpington. De ville æde det alt sammen, og blive tykke og så far du 100 % ikke æg.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: mængden af foder?
« Svar #32 Dato: 19 November , 2011, 17:03 »
jeg slagter mine 4 orpington nu her sammen med hanen :-(

0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: mængden af foder?
« Svar #33 Dato: 19 November , 2011, 19:20 »
Har du lys i dit hønseri ?
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: mængden af foder?
« Svar #34 Dato: 19 November , 2011, 21:25 »
ja lyset tænder kl 4.00 mener jeg og slukker kl. 8.30 tænder så igen kl 16.30 og slukker kl 20.. hvis jeg husker rigtig min mand har sat timer på :-)

jeg overvejer om jeg skal flytte alle høns ind i stalden her i vinter men synes også det er synd de ikke kan komme ud hver dag...
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: mængden af foder?
« Svar #35 Dato: 19 November , 2011, 21:37 »
Prøv evt. i en overgang at lade lyset være tændt hele dage.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: mængden af foder?
« Svar #36 Dato: 19 November , 2011, 21:38 »
En foderautomat fyldt med foder er ikke en god idé når du har Orpington. De ville æde det alt sammen, og blive tykke og så far du 100 % ikke æg.

Mine Orpingtoner har altid fri adgang til foder og jeg får æg det meste af året  /o  - også lige nu af både de "gamle" avlshøner og de unge fra april/maj 2011.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: mængden af foder?
« Svar #37 Dato: 19 November , 2011, 22:12 »
En foderautomat fyldt med foder er ikke en god idé når du har Orpington. De ville æde det alt sammen, og blive tykke og så far du 100 % ikke æg.

Dette er jeg megetuenig i. Orpington, synes jeg ikke, er værre til at tage for sig af foder, når det gives Ad libitum, end andre racer. Så vidt jeg kan læse af Rudy's indlæg lige her under har han samme erfaringer. Jeg har nu haft Orpington siden du var 8 år Martin. Og jeg tror Rudy har haft disse høns endnu længere.

Så farm-svendsen - ingen grund til at tage livet af dine Orpington for nu.
Mvh
Erik Andersen

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: mængden af foder?
« Svar #38 Dato: 19 November , 2011, 22:31 »
Jeg må undskylde så. Jeg synes nu dog det står meget klart på Orpington.dk.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: mængden af foder?
« Svar #39 Dato: 19 November , 2011, 22:35 »
Martin.

Du behøver ikke undskylde. Jeg er sikker på at du havde gode grunde til at skrive som du gjorde. Jeg pointerer blot at ihvertfald jeg ikke er enig. Jeg har ikke læst på orpington.dk, men taler kun ud fra egne erfaringer.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: mængden af foder?
« Svar #40 Dato: 19 November , 2011, 23:53 »
Fedme hos høns er ganske rigtigt en årsag til manglende æglægning, men det gælder for alle racer.
Jeg har haft orpington i mange år, og her nøjes jeg med at begrænse mængden af hvede, så er der ikke noget problem i et fyldt fodertårn, men man bestemmer jo selv om man vil fodre på den ene eller anden måde, bare man finder den metode der passer en bedst.

Orpington er jo ikke verdens hurtigste eller omkringfarende race, så motion er jo en sag, og her hos mig kan de gå på friland hver dag, og det betyder jo motion, så måske er det derfor at jeg ikke oplever at de bliver fede, kun sidste år da de var sneet inde i længere periode, blev de fede og var længe om at komme i gang med ægene.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: mængden af foder?
« Svar #41 Dato: 20 November , 2011, 06:59 »
tak for de gode råd... jeg sætter foderautomaten op i dag :-) men mine orpingtoner ligger ikke så mange æg heller ikke om sommeren... de holder pause 2-3 dage i ugen og derfor har vi endlig bestemt at de skal slagtes (samt vi har fået yngre høns der skal afløse dem )
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: mængden af foder?
« Svar #42 Dato: 20 November , 2011, 10:29 »
Det er helt korrekt at man skal ikke give hvede som eneste foder, og også fri adgang til 100% hvede. Mine får æglæg./hvede/byg i forhold 1/3-del af hver.
Men det der mange gange går galt med Orpington, er mere at - selvom der står mange steder at racen ikke kræver megen plads -, så er det netop det der går galt, tror jeg. Det duer ikke at have Orpington i mindre gårde.
Mine har meget plads i gårdene. Det suverent bedste er selvfølgelig frit udløb.

Martin: jeg kender godt Orpington.dk (er selv på opdrætter-listen), men der er altså flere ting, der i samspil, gør Orpington fede udover fri adgang til foder.
Jeg har opdrættet racefjerkræ i over 45 år, og aldrig haft fede høns. Tror det er noget med at de holdes beskæftigede/får motion i massevis, + alt det finklippede grønt som de kan æde. Det æder de nemlig før de tager fra foderautomat  ;)  - jeg giver frisk afklippet grønt 3x daglig i sæsonen. Om vinteren grønkål.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: mængden af foder?
« Svar #43 Dato: 24 November , 2011, 11:18 »
lige en opdate:

mine høns har nu fri afgang til foderet æglægningspiller blandet med ligt hvede :-)
jeg får fast hver dag et æg :-) /o

jeg er kommet af med min hane (heldigvis til levebrug) så er meget spædt på om der er flere høns der begynder at ligge æg igen om en uges tid :-)

deres afføring er blevet meget bedre efter de har fri foder /o

0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: mængden af foder?
« Svar #44 Dato: 24 November , 2011, 11:40 »
Lyder rigtigt, rigtigt godt /o Dejligt at høre at du gav dem en chance mere. Mange gange er det så lidt der skal til for at "vende skuden".
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn