Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fodre i vildfuglene og med hvad ?  (Læst 20261 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Fodre i vildfuglene og med hvad ?
« Svar #15 Dato: 07 Januar , 2011, 17:45 »
Hold da op - modige små pipper eller bare sultne ;D

Ved godt at det er en del af fødekæden, men det lader bare ikke til at de små pippere synes det er sjovt at blive nedstirret af kattene under middagen. Jeg synes i hvert fald ikke der er nær så mange småfugle her mere. Synes der var flere da vi flyttede hertil sidste år inden kattene kom og ja de tager da en enkelt i gang i mellem, men synes egentlig det er mere mus, mosegrise og muldvarper de kommer med.

Men problemet kan jo også ligge i foderet...

Har svært ved at finde den optimale foderplads.
Da vi flyttede hertil for et år siden startede jeg med at fodre som jeg havde gjort i vores tidligere hus: Absolut INTET resultat. Mejseboldene og nødderne hængte bare der og hængte. Jeg fodrede i et lavt birketræ nær ved huset. Da vinteren kom, prøvede jeg med et par automater i et mirabelletræ der står som solitairetræ midt i hestefolden, og langt fra huset. Dét virkede, og siden da er det blevet det faste fodersted. Nu er fuglene også kommet til birketræet, og også helt ind under halvtaget på terrassen, så jeg nu kan nyde synet af fugle der forsyner sig 20 cm fra mit vindue :D.

Jeg elsker at se på de vilde fugle, og det bedste er når jeg fodrer og derefter står helt stille ved fodringspladsen.
Efter et kort øjeblik suser fuglene rundt om ørene på mig, og lander mindre end 50 cm fra mig for at æde. Det er et helt fantastisk syn. *p
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Fodre i vildfuglene og med hvad ?
« Svar #16 Dato: 07 Januar , 2011, 18:37 »
Det foderbrædt som Kim lavede til mig i julegave, er kommet til at stå på gårdspladsen. Der var ikke mange fugle til at starte med, men langsomt kommer der flere og de er lige uden for døren.....
Så kan Kim se fuglene, når vi sidder i køkkenet!!
Her hos os er det vist hunden der jager fuglene væk, for det kunne jo være at nogle af "fedtkrusene" faldt ned, så hun kunne løbe med dem!!
Ellers bliver der fodret i kanten af en overdækket terrasse med en foderautomat og "fuglekrus",  her er kattenes lem,  men ingen problemer med det!! Og her er det mig der kan se fuglene fra køkkenet!!
Derudover fodre vi i vores store træer i forhaven og på et foderbrædt også!!
Vi har enormt mange gråspurve, solsorte, dompap, musvit, fyrremejse, blåmejse og sidst men ikke mindst en spætte der sætter sig i "fedtkrusene" og kæmper en kamp for at blive hængende!!
Det er bare så dejligt!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Fodre i vildfuglene og med hvad ?
« Svar #17 Dato: 07 Januar , 2011, 18:52 »
@ Berit
Jeg vil altså rigtig gerne se et billede af dit XL fuglebræt, det tror jeg godt jeg kunne tænke mig i min nye have.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Fodre i vildfuglene og med hvad ?
« Svar #18 Dato: 08 Januar , 2011, 15:43 »
Sikken en masse fine svar  ;D Men jeg kunne da også godt tænke mig at se jeres foder- huse/brætter ! Gerne det i xl. jeg har svært ved at holde sne og krager/skader ude ! Ikke at de ikke må få mad, men de tager jo selv fra hønsehuset  ::) og de små fugle kan ikke lide deres besøg. Nogen løsninger på det ?

Jeg var så heldig at få besøg af halemejsen i går ! Så nu må jeg have levende melorme.

Offline Stjerne8

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Fodre i vildfuglene og med hvad ?
« Svar #19 Dato: 09 December , 2012, 20:58 »
Sikken en masse fine svar  ;D Men jeg kunne da også godt tænke mig at se jeres foder- huse/brætter ! Gerne det i xl. jeg har svært ved at holde sne og krager/skader ude ! Ikke at de ikke må få mad, men de tager jo selv fra hønsehuset  ::) og de små fugle kan ikke lide deres besøg. Nogen løsninger på det ?

Jeg var så heldig at få besøg af halemejsen i går ! Så nu må jeg have levende melorme.

Hej Malena

Måske skulle du anskaffe dig et lille foderhus, som er for småt, til at de store fugle kan komme til, eller finder interresse i det. Hvis du gerne vil fodre fuglene meget, kunne du evt få to små fuglefoder huse. 

Til alle. Er det ikke godt nok at give af en madrester, da fugle jo er omnivorer? Ofte smider folk så meget mad ud, som de sagtens kunne have givet til fuglene istedet.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Fodre i vildfuglene og med hvad ?
« Svar #20 Dato: 10 December , 2012, 06:25 »
Hej Malena

Måske skulle du anskaffe dig et lille foderhus, som er for småt, til at de store fugle kan komme til, eller finder interresse i det. Hvis du gerne vil fodre fuglene meget, kunne du evt få to små fuglefoder huse. 

Til alle. Er det ikke godt nok at give af en madrester, da fugle jo er omnivorer? Ofte smider folk så meget mad ud, som de sagtens kunne have givet til fuglene istedet.
Man kan også købe beskyttede foderautomater der kun tillader de mindre fugle at komme til fadet. :) http://vivara.dk/product/id=635/automatbeskytter_adventurer_ekskl_automat.html

Madrester kan godt lægges ud, men kan også tiltrække uønskede arter som fx måge, krage og skade. Rotter, vildkatte og ræve kan også godt lide madaffald /d. Jeg giver derfor hønsene madresterne, mens de vilde fugle af og til får lidt revet ost, som især hjælper rødhalsen og gærdesmutten når det er rigtig koldt :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Fodre i vildfuglene og med hvad ?
« Svar #21 Dato: 10 December , 2012, 06:42 »
Tak for oste-tippet Tanja /o - det skal min køkkenvindue rødhals have til morgen. Dens specialfoder er desværre udsolgt for tiden :'(
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Stjerne8

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Fodre i vildfuglene og med hvad ?
« Svar #22 Dato: 10 December , 2012, 12:45 »
Det er nok også et spørgsmål om at sætte fuglehuset på en måde, så uønskede arter, har sværere ved at få adgang, til foderhuset. Min mor har et fuglehus, som er ophængt i et træ. Det gør det sværere for dyr at kravle op af stolpen, og spise af maden, Og man kan hænge huset på en tynd, men stærk gren, som en kat eller ræv, har svært ved at balancere, og kravle i.  Endvidere hænge i så lang og tynd snor, som musen ikke kan holde på, så musen vilde falde pladask hvis den prøvede at nå fuglehuset fra en gren.

Man kan sagtens lægge kødrester ud, som er skåret i stykker, også leverpostej, og spegepølse. Det er ligegyldig hvilken slags kød (råt kød, er også egnet) det er. Fugle har godt af fede fødevarer, om vinteren, for at holde sig varme. Også kogte kartofler, og grønt. Ikke mindst frugt.
Men, nu er jeg veganer, så jeg prøver med nogle havregryn, i et syltetøjsglas med solsikke olie. Jeg bruger de glas som fuglene kan nå ned i, også de større som stære. Så de skal heldst være lidt brede, og lave. Hvis man lægger maden i glas er der sikkert mindre risiko, for at uønskede arter kommer på besøg. Da de vil have sværere ved at nå ned i glassene.
« Senest Redigeret: 10 December , 2012, 13:11 Fra Stjerne8 »

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Fodre i vildfuglene og med hvad ?
« Svar #23 Dato: 10 December , 2012, 13:37 »
Da vi flyttede hertil for et år siden startede jeg med at fodre som jeg havde gjort i vores tidligere hus: Absolut INTET resultat. Mejseboldene og nødderne hængte bare der og hængte. Jeg fodrede i et lavt birketræ nær ved huset. Da vinteren kom, prøvede jeg med et par automater i et mirabelletræ der står som solitairetræ midt i hestefolden, og langt fra huset. Dét virkede, og siden da er det blevet det faste fodersted. Nu er fuglene også kommet til birketræet, og også helt ind under halvtaget på terrassen, så jeg nu kan nyde synet af fugle der forsyner sig 20 cm fra mit vindue :D.


Ja, man skal ikke give op! Da vi flyttede hertil gik der nogle dage, hvor jeg tænkte: her mangler noget. Jeg vidste bare ikke hvad. Pludselig gik det op for mig, at det var de små fugle der mangede... Grunden var før udlagt udelukkende til hestefold, og have var her nærmest ikke noget af. Samtidigt er vi omgivet af 'golde' marker. Efter vi er kommet til har det hjulpet gevaldigt. Vi har blomster- og køkkenhave, fuglekasser, frugttræer og -buske, kompost og grenbunke m.m., og så fodrer vi om vinteren. Nu er her fugle hele året, og det nyder vi :) Man kan altså gøre meget selv for dyrelivet i haven.

Det næste jeg har tænkt på (lidt off-topic, jeg ved det, men det vil også gavne fuglelivet...) er at bygge et insekt hotel - se inspiration her: http://www.inspirationgreen.com/insect-habitats.html
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Fodre i vildfuglene og med hvad ?
« Svar #24 Dato: 10 December , 2012, 13:47 »

så en dag stod der et foderbrædt næsten på størrelse med vores bord og bænk sæt i haven.... Men hold da op hvor jeg da er glad for den

Den er fyldt med fasaner og skovduer... + alle de små mejser og spurve som hopper rundt mellem benene på de store... en sand fryd at kikke på mens formiddagskaffen nydes...


Det skal vi da vist lige se et billede af :) :)
Mvh Marianne

Susanne

  • Gæst
Sv: Fodre i vildfuglene og med hvad ?
« Svar #25 Dato: 10 December , 2012, 14:19 »
Jeg blander et kg havregion af billigste slags med 1/3 l solsikkeolie. Det er fugledes grundfoder sammen med solsikkekerner, som jeg køber i en 25 kg sæk.

Og for proteinets skyld blander jeg kyllingestartfoder i havregrynene inden de drysses ud i foderhuset.

Derudover alm rester fra køkkenet.

Fuglene i haven er en af de største fornøjelser ved årstiden :)