Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er i tvivl. Hvilke silkehane skal jeg holde  (Læst 3703 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lolland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 316
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
Er i tvivl. Hvilke silkehane skal jeg holde
« Dato: 14 August , 2011, 12:27 »
Jeg bor så jeg kun kan have max 2 haner.
Jeg har af høns 1 hvid med skæg, 2 blå, 2 (måske 3) gule.
Af haner har jeg røde, hvide og 1 hvid med grå hale, og grånistert i kropsfjer ( ham er jeg vild med) 2 blå og 1 sort.
Jeg holder sikkert 1 blå hane til de 2 blå høns.
Og jeg vil meget gerne holde ham den hvide med grå fjer, han er rigtig smuk syntes jeg.
MEN, hvis jeg vil lave helt hvide kyllinger, kan jeg så det med ham den hvide med gråt, på min hvide høne? Jeg er total ny ang høns, så aner intet om genatik.
Eller skal jeg holde en hvid hane for at få hvide kyllinger?
 I får lige et foto af ham jeg syntes er rigtig flot. Han har dog fået lidt mere gråt på vinger og krop nu.
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

pylle pylle

  • Gæst
Sv: Er i tvivl. Hvilke silkehane skal jeg holde
« Svar #1 Dato: 14 August , 2011, 12:55 »
hej hej.,. Jeg er ikke så meget inde i farvegenetik.. Jeg ville bare sige, at da du  alligevel har en farvelade af silker, så syntes jeg du skal beholde de dyr du syntes er smukkest..  Genetikken overlader jeg til eksperterne.. ;)

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Er i tvivl. Hvilke silkehane skal jeg holde
« Svar #2 Dato: 01 ſeptember , 2011, 11:47 »
Hej


Den han på billedet giver ikke hvide kyllinger, den er lidt colombia farvet, men den er ikke godkendt, men jeg ved der findes dyr i jylland som nok bliver vist i år på LU.

Hold så vid mulig farverne adskildt, blå og sort kan gå sammen, de andre skal holdes hvert for sig, hvid og vildfarvet kan gå sammen til avl.


Tommy 

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Er i tvivl. Hvilke silkehane skal jeg holde
« Svar #3 Dato: 01 ſeptember , 2011, 12:30 »
Hej Tommy :)

Blev lige lidt nysgerrig om hvad der kan gå sammen :)

hvid og vildtfarvet
Sort og blå

Så langt så godt :D
Hvad med sølv?

Og rød/Gul/spættet?
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Lolland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 316
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
Sv: Er i tvivl. Hvilke silkehane skal jeg holde
« Svar #4 Dato: 01 ſeptember , 2011, 14:47 »
Tommy.
Han er også røget afsted, som de andre haner. Venter på jeg finder en god hvid hane. Smiler. Han var flot, men vil så vidt det er muligt holde farverne rene ( hvide og blå) bliver dem, jeg satser på.
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Er i tvivl. Hvilke silkehane skal jeg holde
« Svar #5 Dato: 05 ſeptember , 2011, 16:55 »
@ laila

Hvid og vildfarvet, da nogle hvide stammer har gen for vildfarvet, der vil komme begge dele og jeg bruge den hvide til at forbedre vildfarvet.

Blå, sort og spættet går også sammen, alt andet vil give synlig guld og sølv gen i hanerne og skjult i hønene. man kan ikke blande hvid og sort inde for silkehøns og så forvente at få blå, det ville have været for let, jeg har ikke styr på hvor for, men den hvide er vist ikke "hvid".

Sølvvildfarvet til sølvvildfarvet eller vil hanerne få brunt på ryg og vingerne hvilket der er i de fleste sølvvildfarvet i dag, enkelte stammer er "rene" og giver ikke brunt hos hanerne, men det er meget få.

Gul og røde skal også helt ikke blanders selv om man kunne tro at så vile man få begge dele, men den røde farve på silkehønene er hentet hos RIR og er der for en tegnet rød, derfor får man sort i halen og i vingerne, det samme vil ske med de gule, her har man blandet så meget at der ikke finde ret mange "rene" gule silkehøns, nogle har brugt vildfarvet på gule og det bliver noget værre mix som hverken er det en eller andet. 

Tommy

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Er i tvivl. Hvilke silkehane skal jeg holde
« Svar #6 Dato: 06 ſeptember , 2011, 04:53 »
Hej Tommy :)

Tusind tak for forklaringen :)
Det er godt vi har noget erfaring at trække på herinde, for ja, jeg ville netop have tænkt rød/gul jeps jeps ;)
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand