Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rede med 30 æg uden rugning  (Læst 4506 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nanna K.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
    • Nanna og Pers hjemmeside
Rede med 30 æg uden rugning
« Dato: 26 April , 2014, 11:01 »
Hjælp! Hvad søren gør vi! Har løbeænder, 2 ænder og en andrik. Går frit i haven, lukkes dog ind i en voliere til aften og ud igen til kl. 8. (Dette fordi ræven var på besøg for 1½ mdr siden og rendte med 2 ænder og tømte 1 rede.)

I volieren står et par  plasttønder, der er lavet en reder i begge og lagt æg i dem indtil der lå ca 9-10 æg i hver. Siden har de lagt æg i den samme rede, hvor der nu ligger omkring 30 - såvidt jeg kan tælle! Der ruges ikke!

Der fodres og vandes i volieren der er tilgængelig hele dagen!

Men altså - vi har mest lyst til at fjerne denne store rede med de mange æg. Jeg har nogen morgener lagt hånden på æggene og i den ene side føles de lidt lune - måske er det blot solen? I den anden side er de kolde!
Hvad gør vi? Reden er mere end 1 mdr. gammel.
Silkehøns i dværg. En kat, en mops og to shih tzu.  Voliere med marsvin, sangparakitter og et par banardi. To Testudo Marginata (Bredrandet landskildpadde).

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: Rede med 30 æg uden rugning
« Svar #1 Dato: 26 April , 2014, 11:08 »
Løbeænder ruger meget sjældent, jeg har haft dem i flere år og de har aldrig ruget her. Det er en race som er fremavlet til æglægning, hvilket de også gør godt ca. 1 æg hver dag det meste af året, dog minus december, januar og feb, hvor der næsten ikke lægges æg.

Jeg bruger en anden anderace som gerne ruger, nemlig en moskusand, til udrugningen af løbeandeæggene. Alternativt kan du ruge æggene ud i en rugemaskine, eller spise dem, de smager skønt... ;)
« Senest Redigeret: 26 April , 2014, 11:25 Fra Trines »
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Nanna K.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
    • Nanna og Pers hjemmeside
Sv: Rede med 30 æg uden rugning
« Svar #2 Dato: 26 April , 2014, 14:46 »
Den ene af ænderne er 3 år gammel, og har sidste år ruget et hold ællinger ud, - heriblandt den anden and. Det gik helt u-problematisk - vi vidste heller ikke at der kunne være problemer med løbeænder og udrugning!  ;)

Og ja - vi spiser selv med stor fornøjelse disse lækre æg. Det er absolut heller ikke et must at ruge æg ud, men når de nu ligefrem bygger en rede!

Vil der være fornuft i, at fjerne den store og overfyldte rede og æg. Og så lade dem starter forfra og se og der vil komme en mere behersket redebygning med æg som der så måske ruges på. Det er denne overdådighed som måske også har taget pippet fra dem selv, vi er i tvivl om!
Silkehøns i dværg. En kat, en mops og to shih tzu.  Voliere med marsvin, sangparakitter og et par banardi. To Testudo Marginata (Bredrandet landskildpadde).

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Rede med 30 æg uden rugning
« Svar #3 Dato: 27 April , 2014, 07:11 »
hvis du er til naturmetoden , så mærk evt ægene med en blyant, hvornår rugede hun sidste år og på hvor mange æg

Offline Nanna K.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
    • Nanna og Pers hjemmeside
Sv: Rede med 30 æg uden rugning
« Svar #4 Dato: 27 April , 2014, 09:17 »
Ja - god ide med mærkning.

Hun udrugede første æg d.7 juni. Havde da 4 ænder og en andrik. Kan huske at æggene i starten var "smidt" omkring deres vandbassing, indtil denne ene and lavede sig en rede i et lille hundehus ( hundene var svært utilfredse)!

Der blev lagt ca. 10 æg, hvoraf der kom 5 ællinger der alle overlevede.
Silkehøns i dværg. En kat, en mops og to shih tzu.  Voliere med marsvin, sangparakitter og et par banardi. To Testudo Marginata (Bredrandet landskildpadde).

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Rede med 30 æg uden rugning
« Svar #5 Dato: 27 April , 2014, 15:22 »
så er det jo noget tideliger i år , står hunde huset der stasdig, og ligger ægene i det

Offline Nanna K.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
    • Nanna og Pers hjemmeside
Sv: Rede med 30 æg uden rugning
« Svar #6 Dato: 27 April , 2014, 16:07 »
Jeps! Bortset fra at hundehuset er i volieren nu!
Silkehøns i dværg. En kat, en mops og to shih tzu.  Voliere med marsvin, sangparakitter og et par banardi. To Testudo Marginata (Bredrandet landskildpadde).

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Rede med 30 æg uden rugning
« Svar #7 Dato: 27 April , 2014, 16:34 »
så prøv at genskabe de forhold de havde, da hun rugede sidst, da det tilsyneladende er lidtsvært

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Rede med 30 æg uden rugning
« Svar #8 Dato: 27 April , 2014, 22:32 »
Jeg ville også sige, at ca 1 md gamle æg...tja.. Måske kommer der noget ud af dem, måske er de for gamle!? Jeg tror jeg ville rydde reden og lade dem starte forfra. Hvis du har pladsen osv, så kunne du smide æggene i rugemaskinen, men jeg ville aldrig spise så gamle æg, der har ligget i en rede!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Rede med 30 æg uden rugning
« Svar #9 Dato: 28 April , 2014, 12:12 »
Æg og vist især andeæg kan jo holde sig meget længe, og jeg ville nu spise dem. Godt nok har de ikke ligget på køl, men det er jo koldt om natten, så mon ikke gennemsnitstemperaturen har været tilpas.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.