Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Endnu et par spørgsmål om moskus :-)  (Læst 3857 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Moni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Endnu et par spørgsmål om moskus :-)
« Dato: 29 ſeptember , 2011, 01:14 »
Ku ikke lige hitte svar på mine spørgsmål i de andre tråde, selvom jeg så alle 40 sider igennem  :-\ 
-Så nu prøver jeg lige her :P


1)Mine 3 ænder spiser ikke særlig meget. Deres tørfoder (griseblanding som de er vant til) rører de næsten ikke, til gengæld er de helt vilde når jeg giver dem en smule brød eller havregryn. De går i haven hele dagen og spiser en masse græs, ukrudt, fluer, snegle m.m. Men det kan de vel ikke klare sig på, skal de ikke have noget "korn-foder" også?

2)Jeg vil gerne over på at give dem korn; byg og hvede, evt majs., men kan ikke finde nogle billige steder at købe det, og syntes måske evt. Land & Fritid er lidt dyr... Jeg bor i midtjylland, og har ikke kunnet finde nogle landmænd som jeg lige ku købe lidt ved. Nogle gode steder?  :P

3)Når nu de går frit i haven og snadrer i jord osv., er der vel ikke nogen grund til at de skal have yderligere til kråsen eller hvordan?

Tak for hjælpen indtil videre /o

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Endnu et par spørgsmål om moskus :-)
« Svar #1 Dato: 29 ſeptember , 2011, 06:13 »
Jeg har ikke forstand på ænder, men forsøger alligevel med nogle svar.
Hvis dine ænder var sultne, ville de vel spise den tørfoder, som de er vant til, så lige nu finder de åbenbart nok selv.
Gode steder, hæhæ, giv mig lige et praj, når du finder det.
De får helt sikkert nok kråsemateriale, når de går frit.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Endnu et par spørgsmål om moskus :-)
« Svar #2 Dato: 29 ſeptember , 2011, 12:00 »
Ja, jeg ville sige som Marianne. Men har de aldrig spist ret meget af det grisefoder? Hvis de har, skal de nok vende tilbage til det, når der ikke længere er så meget grønt og levende at finde i løbet af efteråret.

Men ellers skulle du måske prøve at skifte til hønsefoder i stedet. Mine moskusænder fik det samme som hønsene - dvs. enten vokse- eller æglægningsfoder blandet med hvede, og så serveret i en balje med vand, så de kunne snadre i det. Det spiste de altid op før alt andet.

Har aldrig givet ekstra kråsemateriale.
Mvh Marianne

Offline Moni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Endnu et par spørgsmål om moskus :-)
« Svar #3 Dato: 29 ſeptember , 2011, 12:42 »
Tak for svarene :)

Jeg har ikke haft ænderne så lang tid så jeg kan sige noget om deres spisevaner. Grisefoderet fik jeg med hvor jeg købte dem, og det er de vokset op på..

Tror jeg køber byg og hvede, og så fodrer med det   -tilbud i Land og Fritid :-)

Kan jeg bruge halv/halv af det?  -og så får de jo husholdningsaffald :)

Offline Bennetzen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 85
  • //Blessed are the cheesemakers
Sv: Endnu et par spørgsmål om moskus :-)
« Svar #4 Dato: 29 ſeptember , 2011, 13:04 »
Ku ikke lige hitte svar på mine spørgsmål i de andre tråde, selvom jeg så alle 40 sider igennem  :-\ 
-Så nu prøver jeg lige her :P


1)Mine 3 ænder spiser ikke særlig meget. Deres tørfoder (griseblanding som de er vant til) rører de næsten ikke, til gengæld er de helt vilde når jeg giver dem en smule brød eller havregryn. De går i haven hele dagen og spiser en masse græs, ukrudt, fluer, snegle m.m. Men det kan de vel ikke klare sig på, skal de ikke have noget "korn-foder" også?
Med det de henter rundt om i haven, så tror jeg ikke behovet er stort, og tro mig, de skal nok sørge for at hale indenbords hvis de trænger. Bare du sørger for, at der er lidt til dem og friskt vand i rigelige mængder..

2)Jeg vil gerne over på at give dem korn; byg og hvede, evt majs., men kan ikke finde nogle billige steder at købe det, og syntes måske evt. Land & Fritid er lidt dyr... Jeg bor i midtjylland, og har ikke kunnet finde nogle landmænd som jeg lige ku købe lidt ved. Nogle gode steder?  :P
Kender desværre kun min egen lokale kornpusher som pt. tager 1.40 pr. kilo hvede.
Har så været så heldig at ramme en kyllingeavler der har lidt for meget fuldfoder, også til 1.40 kiloet, og både høns og ænder elsker det - i modsætning til det jeg har hentet på de 3 forskellige møller/foderstoffer jeg pt. har prøvet..


3)Når nu de går frit i haven og snadrer i jord osv., er der vel ikke nogen grund til at de skal have yderligere til kråsen eller hvordan?

Tak for hjælpen indtil videre /o

Med det de henter rundt om i haven, er de også på dette punkt dækket godt ind :)

Og selv tak :)

Mvh

Jesper B

350 l selskabsakvarie m. guppier, sværddragere, maller, neonfisk samt 1 stk. Ildhale Labeo, 1 hustru, 0.1 Yorkshire terrier, 0.1 Schæfer og 2,1 børn

Offline Echo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
Sv: Endnu et par spørgsmål om moskus :-)
« Svar #5 Dato: 29 ſeptember , 2011, 19:29 »
Mine moskuser er frittgående hele dagen. De spiser halvparten med hønsefor og 1/4 med hvete og 1/4 med havre, det ser ut til å fungere helt fint.

Offline Moni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Endnu et par spørgsmål om moskus :-)
« Svar #6 Dato: 29 ſeptember , 2011, 19:33 »
Vand får de masser af hver dag, og ja, de æder vel hvis de bliver sultne nok :-)


Kom lige i tanke om et andet spørgsmål jeg slet ikke har overvejet før; hvordan er det med indavl ved ænder? Jeg har ingen anelse om om mine er fra samme kuld, men det er de nok... kan det gå??

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Endnu et par spørgsmål om moskus :-)
« Svar #7 Dato: 29 ſeptember , 2011, 22:04 »
hej
du skal ikke bekymre dig om foder, er de sultne skal de nok hente det du giver dem...
byg og hvede fungerer fint hos os, men haved periode hvor de "fiskede" efter byg frem for hvede
indavl - har aldig haft problemer med  ænder og andrikker fra samme kuld, ingen bekymringer.
kornpriser - det jeg nu har fundet er landmand via gul og gratis der sælger korn til 1.5 kr per kg det er vel ok.(jeg kunne ikke finde en lokal hellere)
held og lykke med moskusser
høns, ænder, hunde, katte...

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Endnu et par spørgsmål om moskus :-)
« Svar #8 Dato: 30 ſeptember , 2011, 18:02 »
jeg vil sige det samme som de andre, med foder.

angående indavl, så ville jeg nok finde en anden andrik om et par år. så det ikke bliver et problem. det bliver jo hurtigt efter nogle år rigtig meget indavl.
men jeg ved så ikke om der vil ske noget ved det.


jeg syntes købere til mine ænder har gået meget op i om de er beslægtede eller ej, og det ville jeg også selv. især hvis de er hel søskende og ikke andet blod i den ene.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.