Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sikring mod rotter og ræve  (Læst 8013 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tine Lind

  • Bruger
  • Indlæg: 18
Sikring mod rotter og ræve
« Dato: 30 April , 2015, 11:20 »
Jeg er ny herinde og har allerede fået en masse inspiration, så jeg ser frem til at nørde den med jer  ;)

Min mand og jeg er i gang med det store byggeprojekt, da vi gerne vil have 3 høner. Vi vil gerne have, at hønsene altid har adgang fra hønsehus til voliere, og vi skal derfor lave en voliere, som er sikret mod rotter og ræve. Jeg synes, det er en jungle at finde ud af, hvordan man skal gøre  :-\, så jeg håber I kan hjælpe mig:

1. Skal der altid volieretråd i bunden ligegyldigt hvad? Jeg er begyndt at grave fliser lodret ned i 30-40 cm. dybde...måske nogle idéer til, hvordan jeg kan gå videre derfra, men jeg er også klar på at starte forfra, for det skal gøres ordentligt...
2. Når volieren er sikret, behøver vi så at sikre huset også? Vi vil hæve det fra jorden, så de kan hygge sig med støvbadning under det...

Jeg har læst og læst om rottesikring...måske for meget, for jeg er ganske forvirret nu. DER ER SÅ MANGE MULIGHEDER !

Med venlig hilsen
Tine

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Sikring mod rotter og ræve
« Svar #1 Dato: 30 April , 2015, 12:01 »
Du er allerede inde  det rigtige, volieretråd ned i 40 cm dybde. Da hønsehuset, gætter jeg på, ikke er helt omkranset af volierenettet, bør der også tænkes i anti-rotte tiltag her. Men her er det godt at du vil hæve konstruktionen, det kan rotterne typisk ikke lide. Hvis det er muligt så opbevar foder hvor det ikke lokker gnavere til. Bryggers muret udhus eller lign.
Hævede hønsehuse har det med at blive varme om sommeren og kolde om vinteren, så husk isolering, især af taget.
God fornøjelse /o
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Sikring mod rotter og ræve
« Svar #2 Dato: 30 April , 2015, 16:45 »
Jeg mener så ikke at isolering er nødvendig, hvis bare der er udluftning nok. Men spørgsmålet gik på sikring mod rotter og ræve.

Du behøver ikke volieretråd i bunden, hvis bare der er sikret godt nok i siderne. Det kan gøres ved tråd, fliser eller andet der går dybt nok ned.
Det kan også gøres ved hjælp af tråd, fliser eller andet vandret langs kanten. Blot der ikke er sprækker mellem det lodrette og det vandrette. Der er i hvert fald grænser for hvor langt en ræv kan og vil grave i løbet af en nat i nærheden af et hus. Hos mig vil de slet ikke grave. Hønsefræsere med volierenet har de aldrig gjort noget ved. Men de tyggede sig igennem en med hønsenet.

Hvis huset er helt inde i volieren, og denne er sikret over det hele, så behøver I ikke sikre huset. Det vil også betyde, at I slipper for alt arbejde med at lukke høns ud og ind.

Personligt synes jeg ikke, at man skal være alt for bange for rovdyr. Hønsene kommer nemt til at betale en pris, hvis de til gengæld for sikring skal spærres inde på lidt plads døgnet rundt. Men om natten bør de være i ret god sikkerhed. Men det kræver heller ikke så meget.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Tine Lind

  • Bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Sikring mod rotter og ræve
« Svar #3 Dato: 30 April , 2015, 19:55 »
Tusind tak for de gode input! Det sætter jeg stor pris på.
Så tænker vi at supplere de lodrette fliser med volieretråd.

1. Skal det være hele vejen ned, eller kan vi nøjes med måske 10 cm ned i jorden?
2. Kan vi nøjes med volieretråd op i en meter over jorden og så hønsenet for resten, eller kravler rotterne så bare op for oven og gnaver sig igennem?
3. Vil alt volieretråd kunne holde rotter ude, eller er der en max maskestørrelse, vi skal gå efter?

Du (Hanemikkel) skriver, at du ikke synes, man skal være så bange for rovdyr. Jeg tænker også, at vi ikke skal "skræmme" os selv og blive for hys. Vi sørger for at gøre et godt stykke arbejde, og desuden har vi en kat og bor i et rigtigt kattenabolag, så jeg tror ikke, at rotterne holder meget af vores have :-)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Sikring mod rotter og ræve
« Svar #4 Dato: 30 April , 2015, 20:14 »
Det er min erfaring, at man er rottefri, hvis man er omhyggelig med opbevaring af sit foder. I de år, jeg har haft høns, har jeg aldrig haft rotter, bortset fra en enkelt strejfer én gang.
Alt foder er i lukkede tønder, jeg er omhyggelig med, at der aldrig ligger foder til natten.
En af de nylige snevintre, var jeg nok lidt for flink med for rigeligt korn i hønsegården, da jeg var bange for, at mine høns ikke kunne nå at få nok kalorier på de korte dage. Vi havde besøg af rottemanden, som heldigvis kunne berolige med at det var en strejfer, gift blev lagt ud, og i løbet af nogle dage fandt vi rotten død. Siden har vi ikke haft uønsket besøg. Og jeg fik en reminder om ikke at overfodre.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Sikring mod rotter og ræve
« Svar #5 Dato: 01 Maj , 2015, 19:20 »
Det er svært at sikre sig helt mod rotter, men jeg vil anbefale dig altid at have et par giftdepoter stående, den vil blive besøgt af den første rotte der kommer forbi, og så dør den inde den får sig slået ned. Med hensyn til ræve sikring synes jeg at du skal montere to eller tre strøm tråde, den nederste 15 cm over jorden, næste 50 cm og den sidste på toppen af tråden, det er noget der virker, også mod katte.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜