Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: rugning og æg  (Læst 3076 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Loan

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 133
rugning og æg
« Dato: 30 Maj , 2013, 09:51 »
Hey alle :)

Så modtog jeg igår mine æg, det var dog lidt en blandet oplevelse for desværre tror jeg Post L*** har spillet fodbold med kassen. Ud af 27 æg var status nemlig.
JK Blå 12 stks: 1 med revne/stjerne i skallen.
JK Sort 15 stks: 5 knuste, 1 med revne/stjerne i skallen.

Men dem som har slået en revne i siden, kan man ligge dem i rugemaskinen, eller vil det påvirke kyllingerne for meget deri, så jeg ligeså godt istedet kan smide dem ud nu?

Og så min rugemaskine. Har kun ruget ud en gang før, hvor jeg havde vand i hele tiden og en fugtighed på 55.
Nu har jeg så købt sådan en som de har ved holstebro gården (den gule i flamingokasse, 48 æg fuldautomatisk), som jeg fyldte med vand men fugtigheden gik op på 62, og jeg har derfor besluttet at prøve tørrugning, og har fjernet al vandet igen.
Den er gået ned på 37 i fugtighed men får lige lov at stå dagen ud så den kan ligge sig stabilt. Og så må jeg prøve at lyse for at se luftlommen hvordan den har det.
Temperaturen ligger fast på 38 grader, så den behøver jeg vidst ikke stille på.

Og så først hælde vand til på dag 18.

Men hvor langt skal fugtigheden ned til Jersey Kæmper? Er et sted mellem 20-30 okay?
Loan Sørensen

1.1 Huskatte, snart ingen.

Nu uden høns da vi flytter i lejlighed uden have :'(

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: rugning og æg
« Svar #1 Dato: 30 Maj , 2013, 09:55 »
Lyder ikke godt med den håndtering rugeæggene har fået. Når nogen er gået itu, så kan man jo kun frygte, at de øvrige sikkert har fået sig en ordentlig rystetur. Men bare ikke luftblæren er rystet løs, det kan du se ved lysning.

Mht. temperatur, så bør du stille den til 37,8 hvis det er en motorruger.

Jeg tørruger altid, indtil de første kyllinger er kommet ud, så tilsætter jeg vand.

Offline Loan

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 133
Sv: rugning og æg
« Svar #2 Dato: 30 Maj , 2013, 10:30 »
Hende som afleverede pakken, så helt forkert ud i hovedet da jeg sagde det var rugeæg, og undskyldte med at så skulle hun jo være forsigtig. Der havde jeg altså nær tabt kæben, troede altid man behandlede andre folks post med respekt. Håber dog bare æggene har klaret sig.

Forresten.. En af mine Sussex damer har lagt sig skruk for nogle dage siden på 5 æg, men frugtbarheden er ganske usikker, kan jeg når dem i rugemaskinen klækker, være heldig at kunne snige kyllingerne ind under hende?
De 11 blå som er hele, der er frugtbarheden også usikker, så hvor mange der kommer i alt ved jeg ikke med garanti, men det kommer jo an på hvor mange kyllinger hun kan klare. Der kommer jo til at være nogle dages forskel hvis dem under hende bliver til noget.
Loan Sørensen

1.1 Huskatte, snart ingen.

Nu uden høns da vi flytter i lejlighed uden have :'(

Offline kirill

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 39
Sv: rugning og æg
« Svar #3 Dato: 30 Maj , 2013, 21:42 »
Har desværre lige oplevet det samme.

Jeg købte 10 rugeæg, hende jeg købte dem af sendte dog 12.
For det første kom pakken ikke dagen efter, det tog en dag ekstra.
Æggene var pakket godt ind, men 5 æg var knust.

Nu er jeg spændt på at se hvordan det går med udrugningen, om de 7 tilbageblivende æg bliver til noget, eller om de har fået en alt for hård medfart.

Hilsen
Gert
Nu endelig med høns.

0.4 Faverolles
0.3 Lutter
1.2 Barnevelder
0.2 Orpington
0.5 Havehøns af blandede racer

Og derudover
1.0 fantastisk ægtefælle af arabisk herkomst.

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: rugning og æg
« Svar #4 Dato: 30 Maj , 2013, 21:58 »
For tre uger siden fik jeg 20 æg fra Belgien der var 12 hele men der kom kun en kylling /d

I fredags fik jeg 30 æg over fra Marita de var alle hele /o nu bliver det spændene at se hvordan rugningen går :)

så det ser ikke ud til at de bliver behandlet ens :)
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline mikkel andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
    • www.nfdb.dk
Sv: rugning og æg
« Svar #5 Dato: 30 Maj , 2013, 22:18 »

Se dette klip, ca. 3.45min inde i klippet så sender du ikke æg mere.
http://www.youtube.com/watch?v=rGS5aJ3438o

Vil se resultatet af min Avl, derfor kapflyver jeg mine brevduer den mest spændende måde at have dyr på.

At se en due lande som den første, en smuk morgen er livet.

Offline Loan

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 133
Sv: rugning og æg
« Svar #6 Dato: 30 Maj , 2013, 23:09 »
Kan ikke sige andet end det må bære eller briste. Har ikke så meget mulighed for at køre til Lolland for rugeæg, og kommer der så nogle kyller, jamen så jeg glad :)

Mine æg kom også med 1 dags forsinkelse, mærkeligt.. Men pyt, de har fået et døgn til at stå og hvile hvor jeg har vendt dem, så er der kun tilbage at krydse fingre :)

Fugtigheden er kommet ned på 24, og hvis den skal ligge mellem 20-30 så er det vel egentligt okay?
Loan Sørensen

1.1 Huskatte, snart ingen.

Nu uden høns da vi flytter i lejlighed uden have :'(

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: rugning og æg
« Svar #7 Dato: 30 Maj , 2013, 23:16 »
Jeg har snart sendt en del rugeæg i tidens løb, alle altid pakket på samme måde og de fleste af gangene har modtagerne meddelt tilbage at alle æg var hele ved ankomst. Og alle pakker er også kommet frem dagen efter afsendelse. Jeg tjekker nemlig forløbet på Track&Trace

Men, desværre har Post D været hårde ved disse to pakker æg. Gad vide om de har sparket fodbold med dem i den extra dag det tog æggene at komme frem ?. /d

Men der er desværre altid den risiko at tage, når 3. part skal indvolveres.

30-40 % fugt er ok.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Loan

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 133
Sv: rugning og æg
« Svar #8 Dato: 31 Maj , 2013, 09:57 »
Så må der lidt vand i, for uden vand i står den fast på en fugtighed på 24, men hvis man nu kun laver nogle meget små steder med vand er det vel muligt at holde fugtigheden nede, der skal bare hældes lidt ved, lidt oftere :) Må bare prøve mig frem hehe :)

Men hvordan med de 2 æg som har slået en revne?? Kan jeg komme dem i??
Loan Sørensen

1.1 Huskatte, snart ingen.

Nu uden høns da vi flytter i lejlighed uden have :'(