Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Silkehøns, farve genetik  (Læst 4902 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Viben schliemann

  • Gæst
Silkehøns, farve genetik
« Dato: 26 Juni , 2009, 07:25 »
Jeg fandt denne side som jeg syntes at jeg ville dele med jer andre silkehønsefans.

http://www.ringneckdove.com/Wilmer's%20WebPage/SILKYCHI.htm

Lige nu virker den uoverskuelig, men mon ikke med fælles hjælp at den kan blive overskuelig  ;)

Mvh Viben

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Silkehøns, farve genetik
« Svar #1 Dato: 26 Juni , 2009, 07:27 »
GOD DAMN !!!! I min verden kan den model mest anvendes som vinkelmåler *GH*
Fatter nada  ;D
Med venlig hilsen Søs

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Silkehøns, farve genetik
« Svar #2 Dato: 26 Juni , 2009, 10:56 »
Den ligner faktisk en vinkelmåler.  :D
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Silkehøns, farve genetik
« Svar #3 Dato: 26 Juni , 2009, 10:57 »
Jeg kan heller ikke påstå, at jeg føler mig særlig begavet, når jeg ser på den :D
Det kommer vist til at tage lidt tid og en studiekreds, før jeg kan bruge den til andet end.. vinkelmåler *g

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Silkehøns, farve genetik
« Svar #4 Dato: 26 Juni , 2009, 20:46 »
Jeg står også af her :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Silkehøns, farve genetik
« Svar #5 Dato: 26 Juni , 2009, 21:05 »
Inderst i halvcirkelen har vi den "Røde" Junglehøne, Gallus gallus, og samtlige af dens (monofaktorielle) egenskaber (som den forøvrigt deler med Dansk Landhøne og Brun Italiener) regnes for "oprindelige."
"Vinkelmåleren" indeholder nogle forskellige afvigelser fra denne "ur-form," som alle sammen nødvendigvis må stamme fra en en mutation. F. eks. genet "B" (nederst til venstre), som koder for kønsbunden tværstribning.

De sorte streger viser nogle genkombinationer, som giver en bestemt farve, men for at kunne bruge det til noget, skal man nok kende de farver, der snakkes om.
Jeg vil tro, det er en lidt gammel model, for jeg har andre steder læst, at den autosomale tværstribning ("Ab") næppe er ét enkelt gen.

Pointen med det hele er, at Silkehønen har syv forskellige afvigelser fra urformen, samt at den er opstået for længe siden. Det er helt uoverskueligt at renavle alle syv egenskaber i samme fugl, så Silkehønens opståen virker umiddelbart umulig.

Jeg vil tro det er det, der står...  :)
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Silkehøns, farve genetik
« Svar #6 Dato: 26 Juni , 2009, 21:39 »
Du er da kommet længere med tydningen end nogen af os andre ;D

At silkehønens opståen umiddelbart er umulig lyder meget troligt. Når jeg kigger på de to, der tosler rundt ude i hønsegården, så ligner de umiddelbart heller ikke noget, der kan findes ;D
men det gør de jo!

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Silkehøns, farve genetik
« Svar #7 Dato: 27 Juni , 2009, 07:05 »
Tak for god forklaring, Magnus.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk