Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvad nu?? familieopdeling?  (Læst 11277 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pylle pylle

  • Gæst
hvad nu?? familieopdeling?
« Dato: 07 Maj , 2009, 22:53 »
jeg syntes jeg begynder at kører lidt fast i det hele nu, så vil lige høre om der er nogen som kan give et råd. først lidt historie.
jeg har hanemand, høne 1, som er overhøne, høne 2, og høne 3, som er nederst i herakiet.
påskelørdag ruger høne 2 kuld 1 ud. hønen og kyllingerne får deres eget hus og gård. der går de 10 dage, indtil høne 3 ruger kuld 2 ud. jeg rykker høne 2 samt kyl over i alm. hønsegård, hvor de så går delvist med de andre. delvist fordi at jeg har sat tråd mellem dem, da høne 1 dræbte en kylling første dag de var sammen. da kuld 2 kommer til verden, får de den seperate hønsegård. da kuld 1 var 3 1/2 uge gamle, syntes jeg de er store nok til at komme sammen med høne 1. så de kommer sammen og går sammen 2 dage. høne 1, giver kuld 1 lidt bank, og jeg beslutter mig for at sætte begge høner med kyllinger sammen i den alm. hønsegård, og så sætte høne 1 i kyllingegården, til stuearrest, og med det henblik, at det er nemmere at have dem allesammen, altså familierne, indtil de bliver større, til de ihvertfald kan klare sig over for høne 1.
og nu kommer første dilemma så!
jeg kommer ned i hønsegården her til aften, og hønsene er gået i seng. på pinden sætter høne 2 sammen med hanen. jeg bliver lidt bange, for hvor er hendes kyllinger? de ligger sammen med kuld 1 under høne 3. jeg tænker, nå, hun har nok hugget hendes kyllinger?? det var da lidt synd, da de jo kun fylder 4 uger på lørdag! men så ser jeg, at der ligger et æg i reden! hvem har så lagt det??? høne 2?? jeg vil da umiddelbart tro at hun er blevet træt af sine kyllinger tideligt? når hun lægger æg nu allerede?skal jeg sætte hende alene med hendes kyllinger? for hvad nu hvis høne 3 bliver træt af dem for tidligt? og jager dem alle væk? så er kuld 2 jo 10 dage yngre?

mit andet dilemma! jørgen liljensøe, skriver i sin bog, at når kyllingerne er 8 uger, skal de tages fra, hvorefter man igen kan indfører hønikerne ved en 4 mdr? skal ikke bruge flere haner, så de skal væk med tiden. men skal jeg, om 4 uger så tage kuld 1 fra, sætte høne 1 tilbage, og så vente en 10 dage mere, tage kuld 2 fra?? vente yderligere 2 mdr, og så sætte de høner tilbage som jeg selv ønsker?

jeg håber det er til at finde ud af. det hele er lidt uoverskueligt, det ved jeg, det er jo også derfor jeg spørger nu.. så hjælp!! tak!!

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: hvad nu?? familieopdeling?
« Svar #1 Dato: 07 Maj , 2009, 23:20 »
Jeg tabte tråden i det lange indlæg, men kan da give mit besyv med på det sidste. Min skruk gik også i skrukebur til at starte med, da kyllerne var ca 2-3 uger begyndte jeg at åbne skrukburet så de kunne gå frit ude sammen med deres mor, de andre høns går også frit, så de hilste af og til på hinanden, uden de store problemer. Så en dag da de vel har været ca 5 uger, så besluttede hønemoir at nu havde de boet der i det bur længe nok, og hun tog dem med over i hønsehuset, og der har de været siden. Så jeg har ingen problemer haft overhovedet på den konto, og skrukkemor gider dem mindre og mindre nu, faktisk går kyllingerne meget alene sammen, men om natten går de pænt ind sammen med de voksne.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hvad nu?? familieopdeling?
« Svar #2 Dato: 08 Maj , 2009, 07:41 »
Jeg har ligr nu et lille hold kylllinger på seks stk. de er ruget ud af i alt tre mødre og klækket samtidig. De har under hele forløbet været i hønsehuset sammen med de andre høns og hanen. Jeg prøvede det samme sidste år, og det gik også fint. I år har der dog været den forandring, at de to af skrukkerne begyndte at gå sådan lidt til og fra mht. at passe kyllinger, og da kyllingerne var godt tre uger begyndte disse to også at lægge æg igen. på nuværende tidspunkt er det kun den ene af skrukkerne, der passer kyllngerne, som i øvrigt er vildt selvstændige. Det er araucanakyllinger, jeg ved ikke om de bliver før selvstændige end andre kyllinger.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

  • Gæst
Sv: hvad nu?? familieopdeling?
« Svar #3 Dato: 08 Maj , 2009, 08:08 »
Jeg havde en silkehøne, der sidste jul rugede to kyllinger ud. Hun havde dem blandt alle de andre inde i det samme lille hønsehus.

Men jeg oplevede også, at hun ret tidligt begyndte at hoppe op på pinden, og så lå de to små og trykkede sig sammen nede på gulvet i et hjørne. Den første aften det skete, fandt jeg varmelampen frem, men pæren var åbenbart sprunget. Så løftede jeg moren ned og puttede hende ned over de to kyllinger, skyndt mig at slukke lyset og gå.

Jeg gjorde det samme nogle aftener i træk, men det virkede ikke rigtigt. Jeg "lurede" nemlig, og hun sad lisså tit bare ved siden af kyllingerne nede på gulvet.

Kyllingerne overlevede altså fint alligevel - selv om det nu var i februar og ret koldt.

Du har da heldigvis en reservemor til dine. Jeg ved ikke hvad det er for en slags du har - og måske gør det heller ikke den store forskel!

Hvis jeg var dig, ville jeg bare vente og se om de ikke finder ud af det selv. Måske går det fint for den anden høne at adoptere de ekstra kyllinger.

Og mht at ta' kyllinger fra når de er otte uger: Jeg har aldrig taget kyllinger fra. (Det gir lidt sig selv når man kun har et hønsehus med et rum  :D )

De finder selv ud af at trappe ned på omsorgen - det har aldrig været noget problem.

Håber du finder ud af det - og det er rigtigt, det kan føles lidt som om det hele er gået i hårdknude og bekymringerne kommer til at fylde alt for meget.

Jeg har haft høns i fire år nu, og min erfaring er, sådan lidt "det går nok, det hele" - agtig. I hverfald har hønsene de fleste gange været meget bedre til at løse problemerne uden min hjælp end jeg havde regnet med.

Glæder mig til at høre hvordan det går med kuld to!

Held og lykke!

pylle pylle

  • Gæst
Sv: hvad nu?? familieopdeling?
« Svar #4 Dato: 08 Maj , 2009, 09:38 »
tak for jeres svar. Ja, jeg ved godt det var langt, og tror måske ikke jeg kan gøre det mere overskueligt.
Nu har jeg været nede og observere dem her til morges. og nu er der altså sket det, at høne 3, støder kuld 1 fra sig. altså de store kyllinger. de kan fint løbe hen til deres mor, men hun virker ret ligeglad! de går også mest for sig selv, og hygger sig vist fint med det.
mine høns er dværg silker. jeg forstår slet ikke hvorfor de er så " nærmest agressive. høne 3 flyver lige i snotten på alle, også mig hele tiden, så jeg gider ikke lade hende få kyllinger igen. høne 2 har været så stille og rolig, og der har bare ikke været noget der. andet end hun ikke gider passe sine kyllinger mere. høne 1 har ikke haft andet i hovedet end af slagte kyllingerne!! nej hvor er det besværligt!! hvis jeg så bare kunne køns forskelle dem, så kunne jeg begynde at finde nye hjem til de store.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: hvad nu?? familieopdeling?
« Svar #5 Dato: 08 Maj , 2009, 15:15 »
De store kyllinger skal nok klare sig nu, de behøver jo ikke den store varme fra deres mor længere, så lad dem roligt være sammen med de andre.

Jeg kan slet ikke forstå hvorfor det skal være nødvendigt at tage kyllingerne fra og sætte dem sammen igen. Det giver ingen mening, men bare en masse uro i flokken. Lad dem gå sammen som de gør nu og tag dem fra når det passer og du ved hvilke der er haner og hvilke hønekyllinger du ikke vil beholde.

Den der høne nr 1. lader til at være et arrigt spektakel, så væk med hende og behold de 2 høner, som kan finde ud af at gå sammen med kyllingerne.

Du kan evt. prøve at tage nogle billeder og lægge ind, så kan du få bud på om det er haner eller høner. Hoved og ben er det bedste at fotografere til kønsbestemmelse
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

pylle pylle

  • Gæst
Sv: hvad nu?? familieopdeling?
« Svar #6 Dato: 08 Maj , 2009, 16:19 »
tusind tak. det var noget jeg kan bruge. syntes ham der jørgen liljenhof er klog på mange ting, men forstår heller ikke helt hvorfor man skal tage dem fra.. det er vist noget med at hanen allerede nu begynder at jage hanekyllingerne>?? ved det ikke.. men det går supergodt med hele familien idag, så gør bare det at jeg lader dem gå. når kuld 2 er blevet lidt større, så sætte jeg høne 1(som i øvrigt er opkaldt efter Birthe Rønn Hornbæk) tilbage igen. med hensyn til kønsbestemmelse, så gør jeg da lige det!! så må vi se hvad i siger!

endnu engang, mange tak!! <O

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: hvad nu?? familieopdeling?
« Svar #7 Dato: 08 Maj , 2009, 22:24 »
Jeg tabte tråden i det lange indlæg, men kan da give mit besyv med på det sidste.
Det er meget muligt at indlægget var langt, men jeg synes nu alligevel næsten dit og Mariannes var sværere. Pylle Pylle's var arrangeret nogenlunde i afsnit, jeres var bare én køre.

Jeg har selv afprøvet det lille eksperiment det er at have dem sammen, og min konklusion er, at succes'en kommer an på fire ting:
1) Hvor gode de andre høns er til kyllinger. Vores ene flok var strålende til det, vores anden elendig. Det var ellers samme race, og ovenikøbet samme varietet.
2) Hvor højt i hierakiet hønemoderen ligger. Hvis de andre er nogle tumper, kan en alfahøne jage dem væk.
3) Hvor gode kyllingfaciliteter der er i hønsegården (dvs. ingen små udveje hvor de kan komme ud og fare vild, ingen revner de kan falde ned i, ingen dyb vandskål de kan drukne i, og helst et lille aflukke til deres foder).
4) Hvor meget umage man gør sig. Det er mere risikabelt at have dem hos de andre. Vi mistede et helt kuld på ti fordi de ikke kunne finde vandtruget, så man skal ikke sløse med noget.

Når det derimod kommer til at flytte kyllingerne væk, siger jeg tværtimod: de bør sættes sammen med flokken så tidligt som muligt hvis der er plads, og ellers helst gå i en hønsegård ved siden af. De får simpelthen en sundere adfærd på den måde, hvis altså de gamle har det. Min nuværende hane har gået på den måde hele sit liv, og han er simpelthen eminent.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

pylle pylle

  • Gæst
Sv: hvad nu?? familieopdeling?
« Svar #8 Dato: 09 Maj , 2009, 10:00 »
meget interessant det du skriver. og jeg er helt sikker på at du har fat i flere af tingene når det kommer til mine høns. for som sagt, er/var høne 1 overhønen. og hun var hele tiden i hønsegården, også da jeg satte familie 1 tilbage. de gik som sagt adskilt af tråd i 2 dage, hvorefter jeg satte dem helt sammen. og jeg gjorde kun dette fordi jeg var hjemme en hel uge. jeg rendet i pendulfart for at se hvad der skete, men bare 4 1/2minut var altså nok til at der skete et kyllingedrab. så skilte jeg dem igen, og tænkte, at hvis jeg nu ventede bare lige en uges tid, så kunne jeg sætte de 2 mødre sammen, der kunne jeg ikke se der skulle blive problemer. så jeg flyttede overhønen til kylligehuset, og rokerede hele molevitten en gang, så familie 1 kom ud i den store gård og familie 2 kom ved siden af i aflukket. det gik fint 1 dag, hvorefter jeg så fjernede aflukket. men familehøne 2  gik så amok på familie høne 1, men heldigvis beskyttede hanen hende, og gav høne 2 nogen på lampen. så alt ialt, så går det faktisk fint nu. høne 2 skal holde sig lidt på afstand godt nok, men der er fint med plads, og muligheder for at gå lidt væk, så det går. mine planer for fremtiden er nu:

høne 1, må godt prøve at få et kuld, hvis hun en dag får lyst.
høne 2 er en fremragende rugehøne og mor.
høne 3 bliver psyko-chicken af kyllinger, og får altså ikke lov til at gå med kyllinger igen.
hanen er fantastisk god i hele det her. han hjælper og beskytter, så han beholder hovedet i mange år!!

det er sjovt som hirakiet har rykket rundt, men selvfølgelig, så har de 2 skrukker været væk mens de rugede, og overhønen har hele tiden gået i gården med hanen. så.. det har nok været svært for dem.

spørgsmålet er så bare nu, hvornår kan jeg sætte høne 1 (som har et mord på samvittigheden) tilbage i gården? Jeg skal vel egentlig gøre det om natten, men de er jo oppe allerede ved en 4 tiden, og så kan der jo blive ballade? jeg kan jo selvfølgelig også sætte hende i aflukket, til jeg jeg har set hvad de siger til hinanden? eller skal jeg bare lade gå et par uger?
« Senest Redigeret: 09 Maj , 2009, 10:05 Fra pylle pylle »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hvad nu?? familieopdeling?
« Svar #9 Dato: 09 Maj , 2009, 10:21 »
Jamen Magnus, hvis der er noget du gerne vil have forklaret én gang til, skal du endelig sige, præcist hvad, så skal jeg da gøre mit bedste for at forklare det, så du kan forstå det.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: hvad nu?? familieopdeling?
« Svar #10 Dato: 10 Maj , 2009, 09:48 »
Jeg sagde ikke, at jeg ikke forstod det. Jeg sagde bare, at det var svært. :)

Af hensyn til aflukket, så er jeg ikke sikker på, at det er en fordel. Udrugningen af seneste kuld gik så godt at jeg fik lyst til alligevel at lade hønemor blive hvor hun var (ude u hønsegården hos de andre, altså), hvilket egentlig ikke var planen. På den anden side var det jo meget risikabelt, og sæt nu hønemor gik op ad trinene ind i huset uden sine kyllinger. Så jeg flyttede min lille flytbare løbegård ind i gården og lod dem gå i den de første par uger.

Her i går tænkte jeg, at nu var tiden til at lukke dem sammen med de voksne. Og hvis jeg gjorde det mens de alle sammen var ude i haven, var de vel distraheret nok til at tage det nogenlunde pænt.

Det gik godt på to fronter, men en smule dårligt på den tredje.
Hanen var meget forstående overfor, at en hønemor med kyllinger ikke er til at parre sig med, og både hanen og de to høner sagde ikke det fjerneste til kyllingerne.
Imidlertid kom hønemor og den stærkeste af de tilbageværende noget så grufuldt op at slås, og selvom hanefar prøvede at få dem til at holde op, blev de ved i noget lignende fem minutter, altimens kyllingerne stod mutters alene et stykke derfra og kaldte forskræmt på deres mor. Det var en hård prøvelse at lade dem være, men jeg håbede stadig det ville ordne sig.  :-[

Til sidst vandt hønemor, og den anden trak sig væk. Altså alligevel succes, men ikke helt så rosenrød som jeg havde håbet.

Min pointe med det er, at hønemor og den anden har gået op og ned ad hinanden i næsten to uger imellem sig, så man kunne jo tro, at de kendte hinanden fint stadigvæk. Men de har stået på hver deres side af trådnettet og lignet et par stridslystne haner, og da de endelig kom ind til hinanden, gik det ikke spor fredeligt til.  :-\
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hvad nu?? familieopdeling?
« Svar #11 Dato: 10 Maj , 2009, 11:20 »
Som jeg skrev har jeg to gange haft skrukker, der rugede i hønsehuset. Det eneste jeg skulle være opmærksom på var, at mærke rugeæg, så jeg kunne fjerne de frisklagte, som jo tit blev lagt hos en af skrukkerne, og når kyllingerne klækkede var skrukkerne så dominerende, at der gik ged i æglægningen for de andre, de fik simpelthen ikke lov til at komme ind og lægge æg, og lagde dem under hønsehuset og lignende steder.
Jeg kæmper stadig med mine to araucana'er, den ene lægger æg forskellige steder i haven, den anden er lige begyndt her de to sidste dage at lægge dem i bunden af hønsehuset.
Jeg har en skruk, der ligger nu, og der har jeg valgt at give hende et skrukkehus, fordi jeg håber at mine araucana'er er på vej til at lægge æg i hønsehuset igen, og så gider jeg altså ikke skulle starte forfra, når kyllingerne klækker.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

pylle pylle

  • Gæst
Sv: hvad nu?? familieopdeling?
« Svar #12 Dato: 10 Maj , 2009, 21:56 »
ópdatering: høne2, fik så mange gok i nødden af høne 3., at jeg tænkte, måske det var på tide, at få den barnløse høne tilbage i gården. jeg tænkte at jeg ikke ville lave aflukke, som nogen foreslog. jeg gik ned og tog hanen ud af gården. så gik vi sammen op i den anden ende af haven, og hentede den barnløse sure Birthe Rønn. hun var så glad for at se ham, så de røg ind i den nærmeste busk, og så.. ja.. lad mig bare sige, at den ikke fik for lidt.  <C så langt så godt!! så gik vi alle 3 ned mod hønsegården. ind gemmen lågen, og så skulle birte ellers sandbade, alt andet var fuldstændigt ligegyldigt! der gik ca. 20 minutter, så fik den sure hønemor, altså høne 3 øje på hende. Hun fløj lige i hovedet på Birthe, som gav hende sådan en tilbage, og så var det slut. hønemoren trak sig, og har íkke engang sagt et pip til hende siden! så nu går Birthe rundt med et fjæs og en holdning som er så overlegent i forhold til de andre! tilgængæld, så får stakkels høne 2 bank af høne 3. og det er så fjerene flyver til alle sider! hun gemmer sig så vidt det er muligt bag ved hanen.. men der ligger en del dun.. hun har dog ingen bare pletter.. så jeg lade dem gå, men selvfølgelig holde godt øje??

Susanne

  • Gæst
Sv: hvad nu?? familieopdeling?
« Svar #13 Dato: 10 Maj , 2009, 23:49 »
Pyh - det lyder godtnok lidt dramatisk i din hønsebestand!

Jeg håber, det hele snart falder til ro - ellers blir du vel nødt til at gøre noget! (gøre noget = økse)  >:(

pylle pylle

  • Gæst
Sv: hvad nu?? familieopdeling?
« Svar #14 Dato: 11 Maj , 2009, 10:23 »
jeg fatter heller ikke hvad deres problem er!! og mig som gik i den tro, at silker var så stille og rolige?? ikke mine ihvertfald.. men det er også kun efter der er kommet kyllinger det hele er gået galt!! jeg tør næsten ikke få kyllinger igen!!

noget helt andet, er det kun hanekyllinger som øver sig i at slås?? eller gør høner det også??