Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tilladelse til høns???  (Læst 16184 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MiniMona

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 48
Tilladelse til høns???
« Dato: 20 Juni , 2011, 19:41 »
Hej..

Vi får små kyllinger i morgen, og da jeg fortæller det til en bekendt spørge han om jeg har husket at søge tilladelse til det?? Tænker Hmmmm...

Har jeg da aldrig hørt om, troede da "bare" man kunne anskaffe sig de små hyggetrolde..
Det er jo ikke nogen jeg skal bruge til udstilling eller salg osv..
Det er ren hygge/hobby plan...

Kan det passe jeg skal søge om det?

Vi bor på et lille nedlagt landbrug, og der er ca. 400meter ned til nærmeste nabo..


karina dj

  • Gæst
Sv: Tilladelse til høns???
« Svar #1 Dato: 20 Juni , 2011, 19:44 »
Han har da taget gas på dig hva'?  ;)

Offline Tommy L Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
Sv: Tilladelse til høns???
« Svar #2 Dato: 20 Juni , 2011, 19:46 »
hvis man skal så skriv mig på listen over lov brydere  ;D
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Tilladelse til høns???
« Svar #3 Dato: 20 Juni , 2011, 19:49 »
Hvis du bor i landzone kan du anskaffe dig høns som det passer dig. Hvis du derimod bor i byzone kan der være nogle regler som skal overholdes.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline MiniMona

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 48
Sv: Tilladelse til høns???
« Svar #4 Dato: 20 Juni , 2011, 20:01 »
SUPER...

Han var skam ganske alvorlig... Noget med en bekendt var stoppet med hønsehold da der blev for meget bøvl med det pga. de nye regler...
Men havde heller ikke hørt om det, synes det lød meget underligt..

Men dejligt lige at få det på plads... Så skal jeg ikke gå og være nervøs for at blive opdaget..  ;)

karina dj

  • Gæst
Sv: Tilladelse til høns???
« Svar #5 Dato: 20 Juni , 2011, 20:39 »
Måske det var dengang der var fugleinfluenza farezone... der kom en masse regler om overdækning osv, men ikke forbud mod hønsehold dog  ;)

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Tilladelse til høns???
« Svar #6 Dato: 20 Juni , 2011, 20:43 »
Nu kan man ikke bare anskaffe sig alle de høns man lyster, skønt man bor på en gård og dermed i landzone.
Kommer man over grænsen/antal hvor det bliver betragtet som erhvervsmæssig dyrehold, som det hedder hos Plantedirektoratet, så skal man selvfølgelig registreres og udarbejde gødningsplan (som skal indsendes rettidig til Plantedirektoratet) som alle andre landmænd.

At grænsen så er latterlig lav. Nemlig kun 30 stk. høns. Derover er det erhvervsmæssig dyrehold.

Jeg tror imidlertid mange med selv et halvt hundrede høns IKKE er registreret. Men selv denne lille mængde gødning burde kunne anvendes i egen køkkenhave. Der behøves vist ikke gødning-aftale  /o
En gødnings-aftale er en underskrevet erklæring, som skal sendes til Plantedirektoratet, og som godtgør at der er en aftager der har plads til X-antal kg. N i sin gødningsplan som også skal medsendes.

Sådan gøres det korrekt  /o

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tilladelse til høns???
« Svar #7 Dato: 20 Juni , 2011, 20:50 »
Er du sikker på det, Rudy?
Jeg mindes, at Tina Holmberg skrev noget om antal dyr og landzone, og det var noget med et antal dyreenheder, så hun måtte have en helt utrolig mængde dyr.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9157.msg89162#msg89162
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=7408.msg71437#msg71437
Men det kan være, det drejer sig om noget helt andet her?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Tilladelse til høns???
« Svar #8 Dato: 20 Juni , 2011, 21:01 »
Jeps, over 30 høns = Erhvervsmæssig dyrehold som igen udløser udarbejdelse af Gødnings-regnskab.
Det er er tilgengæld er noget større antal mht. reg. i CHR sådan som jeg lige husker.

Har forøvrigt Plantedirektoratet løbende tidlig og sen her på Schæferholm, så det er bare med at kunne reglerne på fingerspidserne, for den mindste overtrædelse, så er der fradrag i EU-subsideierne. Der er ikke sjovt. En tanketorsk koster let 25 - 50 tus. kr.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Tilladelse til høns???
« Svar #9 Dato: 20 Juni , 2011, 22:28 »
tror den du mener marianne er udregningen af dyreenheder i forhold til hvor meget jord du har.(gødningsplan) og der var der noget med at en dureenhed svarede til 167høns(mener jeg). Men det er jo så en del af den forklaring som rudy jo osse giver.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tilladelse til høns???
« Svar #10 Dato: 20 Juni , 2011, 22:32 »
Jeg kan i hvert fald se, at man nemt kan komme til at gøre noget forkert ved et uheld, for der er godt nok mange forskellige måder at opgøre antal dyr i forhold til diverse andre forhold.
Nu er jeg helt sikkert forvirret på et højere niveau end før *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tilladelse til høns???
« Svar #11 Dato: 20 Juni , 2011, 23:24 »
Åhh, alle disse regler.
De er til at blive snot forvirret over (Finn kommer snart ind over  :D).

Jeg er heldigvis ikke så god til at tælle. 1, 2, mange. Og 30 er rigtig mange, så så langt ville jeg aldrig kunne tælle.  :D :D :D
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tilladelse til høns???
« Svar #12 Dato: 21 Juni , 2011, 06:04 »
Så den vordende kone på landet sidder og regner.
Et regnestykke hedder:
Landzone udløser 3 dyreenheder á 167 uanset om man har dem som hobbyhøns eller erhverv. Så skal arealet af ens grund regnes ind - landzone kan jo være en almindelig grund på omkring 1000m2 i en landsby eller et nedlagt landbrug med måske 20 ha.
Et andet regnestykke hedder:
Over 30 dyr, så betragtes det som erhverv, og der skal udarbejdes gødningsplaner, der skal indsendes, så nogen kan få løn for at holde styr på det.
Hmm, gad vide hvor lønsomt et hønsehold på 31 høns er?
Hvornår tæller dyrene, for mange har jo en del kyllinger lige nu, men når vi så kommer lidt længere hen, er de solgt eller ligger i fryseren.
Pt. består vores jord af 4 matrikler i byzonen, så må jeg vel have 120 dyr, hvis bare de hører til med 30 dyr pr matrikel.
Jeg kunne lave en udvidet afgangsprøve i matematik for 10. årgang og stadig ikke have svar på, hvor mange høns man må have under hvilke omstændigheder.
Jeg synes, der er mange regler og love, der er meget forskellige, men som lapper ind over hinanden. Det virker noget uoverskueligt, når man har høns for sjov og hygge. De fleste af os vil jo gerne følge love og regler, men for hulan da, hvor kan man let komme til at lave noget forkert, også selv om man ikke får EU-støtte til sit havehønsehold med en enkelt lille udstilling eller to. /f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Tilladelse til høns???
« Svar #13 Dato: 21 Juni , 2011, 06:09 »
man har tit en fornemmelse af at reglerne er lavet så de der lavede dem ikke har noget i klemme med deres eget. ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Tilladelse til høns???
« Svar #14 Dato: 21 Juni , 2011, 08:21 »
Det gør det skam ikke bedre at myndighederne efterhånden helt har mistet overblikket over alle de regler selv.

I forordning om afgift på 108 kr, er grænsen 10 stk. af samme art
Grænsen for erhvervsmæssigt hønsehold er 30 høns (+- et ukendt antal kyllinger). Den "normale" grænse er 3 dyre-enheder, som svarer til 3*167 høns..
Grænsen for krav om blodprøver ved salg er 100 stk. fjerkræ (inkl. kylllinger)

Forvirret, så følg med i føljetonen.

(men jeg har indtil nu ikke hørt om nogen i landzone som er blevet holdt op på at have mere end 30 høns)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi