Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: øv syge høns med vejrtrækningsproblemer.  (Læst 1449 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
øv syge høns med vejrtrækningsproblemer.
« Dato: 05 Januar , 2014, 11:21 »
da jeg siden 2 juledag startede med at få en sløj ny hane er det bare gået ned ad bakke.

jeg har læst alt der kan læses om det hele aftenen i går da der pludselig kom en forværring, og har bare brug for at fortælle lidt om det.

jeg ved ikke hvad der startede det, men opdagede at min nye hane 2 dage efter jeg fik ham begyndte at stå og gispe efter vejret med rallende lyd og et betændt øje til følge. der gik få dage og det blev bedre. øjenbetændelsen forsvandt.

samtidig begyndte min anden hane at få øjenbetændelse. han havde lidt problemer med vejrtrækningen, men ikke så meget.
der gik igen få dage og hans øje var normalt igen. så er der gået et par dage hvor de alle så bedre ud, men her i forgårs kunne jeg se at en hane  (en anden hane) havde fået lidt problemer med vejrtrækningen og i går var det meget slemt med ham, plus 3-4 høner havde samme symptomer, dog ikke i helt så slem grad. men alle gisper med åben mund efter vejret og man kan tydeligt høre en rallende lyd.
der er ingen bedring i dag andet end at den ene høne havde betændelse i øjet i går, men er helt fint i dag. hun har ikke problemer med vejrtrækningen.

den værst ramte hane har hostet/nyst slim op som ser blodigt ud. han har store problemer med vejrtrækningen. 3 høner og en hane er slet ikke ramt. den nye hane går sammen med 3 høner som ikke har været ramt, men syntes jeg kunne høre lidt rallen i dag da jeg var ude ved dem.

jeg læste alle gamle tråde om emnet og kom frem til det kan være alt fra en slem forkølelse til ILT.
og overvejer nu om jeg skal have fat i den berømte fjerkrædyrlæge om jeg kan få noget til dem der kan hjælpe, uden det koster en bondegård.

det der undrer mig lidt er den hurtige forbedring af især den ene hane som nu er fuldstændig uden symptomer. den nye hane gisper indimellem stadig lidt efter vejret , så han er ikke blevet helt frisk endnu. men går rundt og spiser, sandbader og opfører sig ellers forholdsvis frisk.


nu ved jeg jo fra mig selv at en forkølelse/virus godt kan tage noget tid at komme over, men hvor længe kan man sige før det kan sætte sig til noget andet og de skal have noget antibiotikum?
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.