Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Øv altså, kalkben!  (Læst 13319 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Øv altså, kalkben!
« Svar #15 Dato: 12 Juli , 2013, 09:01 »
Hej igen.

Jeg er lidt ved at give op på det her kalkbensvæsen.
I 1½ måned nu har jeg 1 gang om ugen smurt alle hønseben ind i enten madolie eller vaseline og lige lidt hjælper det!
Jo, det skal siges, min faverolles hane som lagde ud med små åbne sår på benene, de er væk. Det er rigtig godt!
Men hos alle andre faverolles høns er situationen status quo. Hverken værre eller bedre end da jeg startede.
Og nu ser mine faverolles kyllinger så også ud til at være let angrebet! Øv.

Mine la bresse kyllinger og øvrige voksne høns uden fodbefjering er ikke angrebet. Men de har fået samme behandling alligevel forebyggende.

Så hvad gør jeg nu??
Skal jeg forsøge med svovlpulver/brun sæbe/vaseline eller hvad ville I gøre?
Æggene skal fortsat kunne spises og nogle af kyllingerne skal slagtes om en måned.


Hilsen Pia

Pia, Jeg kan da godt blive lidt bekymret over at du siger du har behandlet i 1.5 måned, hver uge ... Det er sejlivet med de kalkmider.

Jeg tænker at problemet er større ved fodbefjerede racer, fordi de levende organismer kan komme i skjul ved fjererne.
Jeg husker de første gange jeg hørte om kalkben, at der blev vasket med brun sæbevand og tandbørste,, og derefter smøres  som du plejer, men om det hjælper dig ved jeg ikke, brun sæbe eller spåner, er jo lidt hårde ved huden, og der skal nok skyldes godt og tørres inden det smøres...

Hvis det var mig der havde den sejlivede art, som dine høns til syneladende er plaget af, så var det nu jeg ville købe noget Niks creme på apoteket, og få det udraderet.
Måske du kunne lave dem om til barløbshøns i en periode, eller i det mindste forsøge med en enkelt.
hvad angår Diatome'jord, så tager hønsene ikke skade af det,,, det er ultratørrende, og da kalkmiderne er til fugt, så kan de umuligt trives i det tørre miljø,, det er godt at blande op i hønsenes grus/jordbad, da de helt automatisk skovler det op under fjererne, og på benene,,,, altså ingen utøj, og måske ingen kalkmider...
Er dit sand i bunden tørt, så drys TØS ovenpå, så hønsene får det opad benene, når de går rundt derinde...
Jeg er næsten sikker på at kalkmider ikke er i omgivelserne, men opstår pga. fugtigt miljø,,, jeg oplevede for første gang problemet denne vinter hvor mine høns der sover på gulvet, havde halm på bunden.. alle der sidder oppe på pind eller hegn har ikke noget problem.

Bare nogle forslag til løsning af dit noget massive problem :)
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Pimu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Øv altså, kalkben!
« Svar #16 Dato: 12 Juli , 2013, 12:10 »
Tak for svar, Ina.

Ja, det er godt nok en lidt sejlivet omgang!

Faverolles kyllingerne på 9 uger tror jeg er blevet smittet, som du nævner, fordi de har sover på gulvet. Jeg har lagt halm på deres sovested, som jeg har skiftet hver dag. Men det er alligevel temmelig fugtigt, når de ligger oven i hinandens afføring en hel nat.
Heldigvis er de netop i gang med at lære at sove på pind!

Jo, sandet i hønsestalden er tørt. Så prøver jeg dit forslag med at strø hemexciden ovenpå sandet samt i deres sandbade rundt i haven.

Det kan godt være, at jeg er nødt til at prøve med nix-creme. Egentlig bryder jeg mig ikke om det, men omvendt vil jeg også gerne det her problem til livs. Det er også synd for dyrene. Nogle af kyllingerne ser ud til at have bidt fodfjer af sig selv. Det er ikke rart at se på og det skal der gøres noget ved.

Jeg prøver at klippe fodbefjeringen af et par af hønsene, som eksperiment, for at se, om helingen går hurtigere her! :)

Tak for rådene!
Gæs, moskusænder og høns

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Øv altså, kalkben!
« Svar #17 Dato: 12 Juli , 2013, 18:25 »
Tag en tandbørste og smør niks godt ind i belægningerne, så det virkelig kommer ind, når nu det skal være,,,
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Pimu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Øv altså, kalkben!
« Svar #18 Dato: 12 Juli , 2013, 20:34 »
235 kr. for en tube nix, ville apoteket have!! :o
Der blev jeg altså akut ramt af nærighed og nøjedes med een tube. Selvom jeg nu godt kan se, at det rækker som en skrædder i helvede... ;D

Kan jeg evt blande cremen op med vaseline for at få den til at række lidt længere?
Ellers skal jeg nøjes med at smøre nix på de synligt angrebne områder og så vaseline på resten.
Eller kommer jeg ikke langt med nærighed her og gør klogest i at købe en tube eller to mere?

Tandbørsten er en god idé, Ina! Det prøver jeg.
Gæs, moskusænder og høns

Offline Tjørnemosegård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Øv altså, kalkben!
« Svar #19 Dato: 12 Juli , 2013, 22:24 »
Hvis jeg var i din hønsegård, så ville jeg vælge een behandlingsstrategi og følge den konsekvent. Altså. Bruger du Nix på dyrene, så hold dig til det, og brug det rigtigt. Det vil sige. Alle dyr (hele husstanden) behandles samtidig 2 gange med 1 uges mellemrum. I mellemtiden gør du rent i hønsehuset, igen, igen. Desinficer med kalk og sprøjt eventuelt med et permetrinholdigt middel. Staldchock eller noget myrespray. Tørsug er sikkert udemærket som forebyggelse. Men jeg tvivler på du kan fjerne problemet ved at hælde et desinficerede middel oven på.
Du nævner, at hønsene har sår. Lad være med at smøre alskens olie og hovcreme i sårene. Lad det tørre og få frisk luft og sol. Hold dig til Nix, hvis det er det du vælger. Hvis du smører eller vasker, reduceres Nix'ens virkning.
Nu får jeg sikkert Foreningen til Kopattesalvens Fremme og Vaselineforbundet på nakken, men det får være.
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Øv altså, kalkben!
« Svar #20 Dato: 13 Juli , 2013, 00:00 »
Hvis man har nogle ganske få dyr, er Nix sikkert en udmærket måde at klare kalkbensmideproblemer på, men har man en større flok dyr bliver det hurtigt en meget bekostelig affære.

Madolie kan normalt klare problemet, og er uden gift/kemikalier.
Men det er vigtigt at behandlingen i så fald foretages regelmæssigt og korrekt, til man er problemet kvit.
Regelmæssigt:
Det kan, ved svære tilfælde, være nødvendigt, i starten af behandlingen, at smøre bentøjet et par gange om ugen. Når man kan konstatere bedring, kan man så reducere til en enkelt gang om ugen.
Korrekt:
'Fodtøjet' som så er hele løbet op til over 'knæet' skal 'vaskes' rigtigt godt ind i madolien. Det er ikke nok blot at dyppe benet i madolie.

Jeg bruger selv madoliemetoden. Jeg har en 5 liters spand stående med 2-4 liter madolie i. Jeg holder et hønseben ned i spanden med den ene hånd, og gnider/masserer så olien ind på h*nens ben med den anden hånd i 1-2 minutter. Hønsene stritter imod indtil de opdager hvad der sker. Herefter slapper de normalt helt af og ser ud til at nyde behandlingen.

Diatomejord (Hemexcide/TØS) er primært forebyggende, selvom det sikkert også kan tage livet af enkelte allerede etablerede mider. Men alene klarer det ikke problemet. Og selv om det skulle være i stand til at 'kvæle' alle miderne, så reparerer det jo i hvert fald ikke de beskadigede ben. De strittende skæl på hønsenes ben, vil stadig stritte (dvs åbent hus for nye beboere), så de skal under alle omstændigheder have en blødgørende behandling, som fjerner kalkdannelserne og får skællene til at lægge sig pænt ned igen.

Mvh
Erik Andersen

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Øv altså, kalkben!
« Svar #21 Dato: 13 Juli , 2013, 11:40 »
Jeg har ikke haft et eneste kalkens-angreb siden jeg er begyndt at bruge TØS og sand som strøelse ;) 7-9-13 ;)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Pimu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Øv altså, kalkben!
« Svar #22 Dato: 13 Juli , 2013, 22:18 »
Så, nu har alle høns fået benene smurt ind i nix-creme og stalden er blevet rengjort, kalket og strøet med hemexcide! /o

Spændende om jeg vil kunne se en virkning af det :)


Tak for alle inputs!
Gæs, moskusænder og høns

Offline Pimu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Øv altså, kalkben!
« Svar #23 Dato: 05 August , 2013, 09:45 »
Opdatering!

NU ser det endelig ud til at recepten er begyndt at virke på mine mange stakkels plagede hønseben! /o Næsten alle hårde og rejste skæl er væk hos alle dyr. Jubii!! Tilbage er let rejste lyserøde underskæl, som jeg fortsat behandler hver tredje dag med enten indsmøring i vaseline eller 2 minutter nedsænket/masseret i madolie.
På et tidspunkt var jeg lige ved at miste modet, da jeg ikke kunne se nogen fremskridt. Men nix-cremen tog altså lige toppen af ondet, så jeg kunne fortsætte med vaseline/olie-indsmøringen, som så har klaret resten.

For et par uger siden talte jeg i anden forbindelse med en dyrlæge, som gav mig det råd udover at strø med Hemexide tillige at strø med Stalosan F eller Staldren(til udtørring og desinficering). Så det har jeg gjort et par gange.

Skønt når tingene lykkes! :D

Tusind tak for alle jeres mange gode og brugbare råd, samt opmuntrende ord( som er lige så vigtige :D).

Ps. til Ina: Jeg forsøgte med afklipning af fodbefjering på et par af hønerne, men har ikke kunnet se en hurtigere virkning her end hos de andre. Uanset er det også svært, for selve fjer-sækken, hvor probelmet tilsyneladende er, er der jo stadig. MEN man sparer sig selv og hønen for noget fedtstof i befjeringen, så det hele bliver mindre snasket :D

Mvh Pia
Gæs, moskusænder og høns

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Øv altså, kalkben!
« Svar #24 Dato: 05 August , 2013, 10:42 »
Hvor er det godt når det lykkes, og det med at klippe fodbefjeringen var jo også bare et skud i tågen, når nu det var så sejlivet, men super at det er ved at være overstået...
Stalosan, er jo bakteriehæmmende, og diatomejord, udtørrende, så det er nok en god kombi, selvom stalosan også har den udtørrende effekt, i hvert fald siger min smed at det kræver mere pleje af hestenes hove, når det bruges i deres boks.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn