Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hurtig hjælp ved klækning  (Læst 1542 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mommark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Hurtig hjælp ved klækning
« Dato: 09 April , 2012, 15:54 »
Moin,
jeg har den første gang udruget i min rugemaskine. Det er gået rigtigt godt. Ind til nu er der 11 kyllinger kommet ud. Det klarede de fint og de er nu kommet over under varmelampen. De sidste 2 er stadig i maskinen , fordi at de ikke var så langt men også fordi at der stadig er et æg, som ikke er færdigt.  Jeg håber lidt på at de "kalder" på hinanden. Der er faldet skal af. Men jeg tror mere, at det var fordi at de andre hoppede rundt på det. Nu kan jeg se, at den hvide hinde er indtørret og jeg kan også se, at kyllingen lever. Men skal jeg på en eller anden måde holde den hvide hinde fugtig? eller kan den også klare det når den er tør. Det virker ikke helt som med de andre.  Der gik det for det meste hurtigt når et godt stykke af skallen var af.
Over et hurtigt svar vil jeg være super glad.
Mvh Laila

Høns i haven

  • Gæst
Sv: Hurtig hjælp ved klækning
« Svar #1 Dato: 09 April , 2012, 16:36 »
Har før været nød til at putte lunken vand på hinden så de kunne komme ud af den til sidst. Men er det først kommet der til. Plejer det at gå galt. Så er det sjældent at man kan redde dem.

Offline mommark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Hurtig hjælp ved klækning
« Svar #2 Dato: 09 April , 2012, 19:13 »
Tak for rådet,
jeg dryppede lidt lunkent vand på og fjernede det tørre med en pincet. Og så gfik den lidt fødselshjælp. Til sidst kom den ud. Den ser fin ud og er næsten tør. Benene er også ok. Så det gik godt denne gang, heldigvis. Nu er alle 12 ude. Det  var godt nok noget af en oplevelse. Vi rendte frem og tilbage til maskinen i de sidste 24 timer som om at det var den store sensation, og det var det jo egentlig også for os.
En god start på ugen til alle.
Mvh Laila

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hurtig hjælp ved klækning
« Svar #3 Dato: 09 April , 2012, 20:24 »
Tillykke med dem, Laila <I
Jeg ville også have hjulpet på det stade.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Hurtig hjælp ved klækning
« Svar #4 Dato: 09 April , 2012, 20:32 »
Tillykke Laila :)
Jeg ville gøre det samme.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand