Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Øv altså, død kylling  (Læst 2069 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SanneL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Øv altså, død kylling
« Dato: 22 Maj , 2011, 21:59 »
Har været på weekend, og da jeg kom hjem her til aften skulle jeg lige kigge til hønemor og kyllingerne, der nu er 4 uger gamle - alle fine og livskraftige.   

Men øv, foran hønemor lå en død kylling :'( 

Min mand har passet dem efter alle kunstens regler og iflg. ham har de været friske her i dag, men han har godt nok ikke talt dem.  Det virkede dog som om at den var død kort forinden jeg fandt den, måske da de gik ind i huset?  Den lå stendød, med næbet åbent - gør de det, eller er det et tegn på noget??  Den var ellers fin og var ikke skadet eller havde dårlig mave. Måske havde den lidt brunligt slim i halsen, men dog ikke voldsomt meget.

Nu frygter jeg jo at de har fået noget sygdom, så de andre også begynder at dø for mig :(

De får startfoder ad libitum, men spiser helst korn, grønt, madrester og regnorme, som de får fra de græstørv jeg går og graver op rundt i haven. De går i hønsehuset, og har ikke været ude endnu.

Det er vores første år med høns, og første hold kyllinger, så vi er ikke så hærdede endnu.

Nogen gode råd....er der noget jeg kan gøre, eller skal jeg bare vente og se hvad der sker. 

Hilsen
Sanne

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Øv altså, død kylling
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2011, 22:06 »
Jeg tror ikke du kan gøre meget andet end vente og se tiden. Er der ikke ydre tegn på sygdom, er det jo som at lede efter en nål i en høstak.
Mvh
Erik Andersen

frida

  • Gæst
Sv: Øv altså, død kylling
« Svar #2 Dato: 22 Maj , 2011, 22:10 »
Nogle høner kan komme til at lægge sig så uheldigt, at en kylling kan være kommet under benene på den, og er blevet mast. Det behøver jo bestemt ikke at ske igen, så nyd resten af kyllingerne, og hold øje med om alle ellers virker friske og tilpasse :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Øv altså, død kylling
« Svar #3 Dato: 22 Maj , 2011, 22:20 »
Det er vel sjælden en høne kommer til at 'mase' en 4 uger gammel kylling. Det er noget der kan ske med helt små kyllinger.
Mvh
Erik Andersen

frida

  • Gæst
Sv: Øv altså, død kylling
« Svar #4 Dato: 22 Maj , 2011, 22:26 »
Jo, min høne var lidt sjælden ;) (blandet med lidt af hvert, og STOR :o) Hun gik med dværgsilker, og hun kom til at lægge en ihjel. Men som sagt var størrelsesforholdet heller ikke optimalt ::)

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: Øv altså, død kylling
« Svar #5 Dato: 22 Maj , 2011, 22:28 »
 *t. Hvor trist med din kylling. Hvad der er årsag er jo svært at sige. Den kan jo have haft en medfødt skavank som har gjort det. Men tag en dag af gangen, det behøver ikke ramme de andre.

Jeg har selv kyllinger på nogenlunde samme alder. Vil lige fortælle dig, at mine har gået ude i hønsegården, fra de var 2-3 dage gamle. Så du kan sagtens lukke dem ud i den friske luft, som helt sikkert er et bedre miljø end at gå indedøre i det skønne vejr. Så ud med dem :D
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline SanneL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Øv altså, død kylling
« Svar #6 Dato: 22 Maj , 2011, 22:37 »

Jeg vrøvlede lige lidt. Det var hønsegården jeg mente at de går i, og ikke hønsehuset...det ville være synd. 
Det er selve haven de ikke har været ude i endnu (jeg er sk... bange for at vores katte eller andre "bæster" snupper dem - selvom hønemor selvfølgelig passer godt på dem).

Jeg tror ikke den er klemt ihjel under hønemor. Den lå foran hende, lige ved indgangen, men hun kan selvfølgelig måske have mast den i døren  ???

Nå, jeg må slå koldt vand i blodet og tjekke de andre grundigt i morgen.

/Sanne

Offline SanneL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Øv altså, død kylling
« Svar #7 Dato: 23 Maj , 2011, 22:05 »
Alle de resterende kyllinger har det godt  :) så jeg håber på at det bare var et enkeltstående tilfælde.

/Sanne