Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ræven kom  (Læst 2934 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hønseglad

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Ræven kom
« Dato: 07 Juni , 2015, 21:24 »
og tog alle mine 7 høns- jeg kan se hvor han har gravet sig ned under hegnet og lapper det naturligvis der- men jeg har 120 m hegn så jeg kan ikke grave det hele 20-40 cm ned i jorden… jeg vil skyde ræven ( er jæger bare rolig) men kommer der så bare en ny til? jeg har haft høns i 7 år uden et eneste besøg af mikke til trods for at vi ligger ud til åbne marker. hvad er jeres erfaring ?
mand, barn, høns og hund.. :-) selvforsyning og jæger… MEN nu skal jeg have løbeænder!

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Ræven kom
« Svar #1 Dato: 08 Juni , 2015, 08:15 »
Når den bliver skudt så er reviret jo ledigt og dermed kommer der nok en ny, men om den lige opdager din hønsegård kommer nok an på hvor du ligger i reviret - med 7 års rævefri ligger du nok godt og kan med lidt held have 7 år mere uden ræv :)

Vi nåede 4 års ubemærkethed, men desværre finder de nye ræve os hurtigere nu - har dog også fået flere dyr i løbet af årene ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Ræven kom
« Svar #2 Dato: 08 Juni , 2015, 09:42 »
Både i by og på land er ræven en trussel. På landet er det lettere at skyde den. Jeg havde selv ræven på besøg idag. Igen! Jeg kunne følge ham fra vinduet >:(  Mine nye tiltag med indhegning (efter sidste besøg) blev gået efter. Heldigvis bestod indhegningen rævens kontrol. Men han vil nok komme igen for at lede efter svage punkter, derfor bliver der nu opsat en rævefælde.
En sådan fælde skulle måske være standardudstyr for flere som vil beskytte deres høns?
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Ræven kom
« Svar #3 Dato: 08 Juni , 2015, 11:16 »
Der kan jo være mange grunde til at ræven er gået udenom dine høns tidligere, men grundlæggende, mener jeg det er din opgave at sikre dine høns, og ikke ræven der er galt på den..
jeg har hønsehunden, og to gårdhunde til at pisse terrietorie af, og jeg har lige nu ikke en hønsegård, men lukker mine høns ud direkte på matriklen, men jeg ved at når ræven har unger, jager den også om dagen, og de store hvalpe kommer med på rov... De skal jo også leve, og jeg ser at Mikkel tjekker her, hver nat, men kan ikke komme ind i stalden hvor hønsene bor.
Jeg har tre skrukker liggende inde hvor mine heste bor, og her står døren åben, så jeg bærer dem troligt ind i hønseriet hver aften, så ræven ikke får chancen for at tage dem.

Jeg har haft strøm om min gamle hønsegård, og det virker, og før i tiden havde jeg kørefliser hele vejen rundt om gården, det virker også, da ræven ikke graver sig 80 cm under før den er inde... så strøm på eller fliser, og net over.. så er det muligt at holde ræven ude, og så kan alle være her.  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Ræven kom
« Svar #4 Dato: 08 Juni , 2015, 11:41 »
Ræven hører hjemme i naturen og har bestemt sin plads der. For folk med hobbyhøns i en villahave hvor der ikke kan reguleres med jagt finder jeg det i høj grad legitimt at søge antallet af både mår og ræv begrænset. Ellers blev udendørs hønsehold på frie arealer også næsten umuliggjort.
Hvis en ræv en gang har haft succes med havehøns, så kan det blive svært at fortsætte et hønsehold uden modforholdsregler.
Mvh.
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.