Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dorking  (Læst 100208 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

frida

  • Gæst
Sv: Dorking
« Svar #165 Dato: 08 Februar , 2010, 20:24 »
@ Katja. Jeg har siddet her på sidelinien og fulgt jeres tråd, som du jo også har været i spidsen for. Da jeg startede op med høns, ville jeg gerne have haft Dorking, men de har været umulige at få fat på for os der kun kan have havehøns. Det kunne være så sejt, hvis det blev muligt efter nogle år med jeres avl, at vi "almindelige" hønseejere kunne få sådan en lille stamme. Jeg har bestemt ikke forstand på avl, som det store projekt I er igang med, men det må da bestemt være en stor fordel, at der er flere der er med i projektet. Tænker på sygdom, død og ulykker, som jo hurtigt ville kunne stoppe jeres store projekt, hvis alle dyr kun var hos èn eller to avlerne.
Jeg kender ikke årsagen til din beslutning, men jeg synes det er rigtigt ærgeligt. Tænk over om det ikke er muligt for dig at være med i et lille omfang. Er bange for at du vil fortryde, hvis du ikke giver projektet en chance *t

Offline randi nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 252
Sv: Dorking
« Svar #166 Dato: 08 Februar , 2010, 20:51 »
hvis de er så store, jeg har tænk på kæmpe jersey, men skal jeg avle ??? det tror jeg ikke jeg kan lære  ;) men hvad er prisen? jeg nener du bor i haderup, så har jeg ikke langt. randi

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Dorking
« Svar #167 Dato: 08 Februar , 2010, 20:57 »
Frida: Du har mange points med dit indlæg. Helt enig!

Randi: Jeg kan ikke fortælle hvad prisen kommer og blive. Det er så mange faktorer der spiller ind: Hvad koster transporten, befrugtnings procent og mange andre ting. Det er helt klart at det vil blive billigere og købe rugeæg/kyllinger fra de stammer vi nu importerer, til næste år.
I hvert fælde, så er du velkommen og besøge mig her til sommer og se hvordan de arter sig.

/Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Dorking
« Svar #168 Dato: 08 Februar , 2010, 21:02 »
Vil bare høre hvad I andre synes:

Skal vi spørge Finn Admin. hvis vi må lave en Dorking Specialklub under fanen Foreningsliv, ligesom Maran og Araucana Specialklub?

Dette for at denne tråd begynder blive så lang og til tider lidt uoverskuelig.

Hvad synes I?

/Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Dorking
« Svar #169 Dato: 08 Februar , 2010, 21:07 »
Ja jeg er også med. ;) prisen skræmmer ikke mig. (hvis ellers min rugemaskine bare arter sig).
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Dorking
« Svar #170 Dato: 08 Februar , 2010, 22:16 »
Jeg har tænkt meget på det Dorking projekt! Når nu man på denne side af Kanalen har sat vægtgrænsen ned, sikkert for at imødekomme udstillerne, hvad vil der så ske, når nu engang Psycho begynder at udstille store engelske Dorkings, vil de blive diskavlificeret for overstørrelse, eller vil man erkende at det evt. var forkert gjort???

VH Gunni.

Gunni, vægten er en minimumsvægt, altså, der er ikke nogen øvre grænse, bare vægten ikke fremkommer pga. fede dyr.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Dorking
« Svar #171 Dato: 08 Februar , 2010, 22:29 »
Ja jeg giver nok for hurtigt op, men jeg er bare til lidt hurtigere resultater, de vokser jo langsomt, og der er så meget indavl, mine er jo søskende, og det er Rixens også, og Dorking kan ikke tåle at blive indavlet.
Så det er jo perfekt at få nyt blod ind, men jeg vil nok hellere beholde 1 Dorking høne, og så sælge resten, og købe rugeæg næste år, så jeg er sikker på det er nyt blod, nu har jeg også 5 Dorking kyllinger, så det er ikke fordi jeg melder helt fra.
Vi skal have bygget nogle bedre huse, når hønsene skal ud igen, og min mand er ved at få grå hår, af alle mine projekter, derfor må jeg skære ned i noget, og lige nu bliver det Dorking, æv.
Den høne jeg beholder lægger 62g æg det er fint, og den kommer så ind til Maranerne, håber det kan give store kyllinger.
Jeg vil følge med i jeres bedrifter helt klart, og så kommer jeg nok igen.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Dorking
« Svar #172 Dato: 08 Februar , 2010, 22:49 »
Det er godt du ikke giver helt op Katja. Et år går hurtigere end man tror (det har jeg opdaget i min alder ;D).

Det er ikke sådan at en Dorking ikke kan tåle og blive ind/linieavlet. Den er bare mere følsom over for det, end mange andre racer. Det er særlig størrelsen, der påvirkes.
Det er nu ikke bare Dorking, der gør. Jeg har arbejdet med heste i mange år. For ca. 20 år siden, var det meget moderne (blandt de meget rige) at have en hest i størrelse af ca. 30 cm. i højden. De var godt indavlet vil jeg fortælle dig....

Håber du bliver ved med og gøre dig hørt her på tråden.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dorking
« Svar #173 Dato: 09 Februar , 2010, 06:30 »
Oplysning :

Så har "alle" vi som avler seriøst også VÆRET begyndere og vi bliver aldrig udlærte, kun dygtigere !!!

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Dorking
« Svar #174 Dato: 09 Februar , 2010, 10:18 »
Det er 1 år siden hønseriet rigtig slog mig, jeg var sikker på at Det var kobberfarvede Maran jeg ville have, og Araucana, men Araucanaerne er jo ret små, så jeg synes der er for lidt kød på, når de slagtes, det er ellers en fantastisk fugle den ser sjov ud og så lægger den de smukkeste æg overhovedet, men jeg vil ikke avle den vildt seriøst, da jeg godt kan li en go kyllingesteg, derfor ville jeg prøve en stor race, og det blev Dorking.
Men der er lige pt for lang vente tid, og jeg havde måske lige gabt over for store en høne.
Jeg følger dog med i hvad der rør sig, så nej i bliver ikke fri for mig.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Dorking
« Svar #175 Dato: 09 Februar , 2010, 10:40 »
@Katja - jeg håber bestemt at der kommer gang i Dorking-avlen. Det er den værd. Men jeg forstår ikke helt at du synes Araucana og Maran giver små slagtekyllinger???? Er det dværg-udgaven, du har? Her vejer begge racer i grydeklar udgave 1,5 kilo (3-5 måneder gamle). Maranhaner lidt mere. Bliver den meget større er kødet også noget grovere og kræet skal parteres inden nedfrysning da de færreste kan konsumere f.eks, en "kød-Plymouth Rock" på 6 kilo i et måltid. Det har vi haft og vi synes faktisk at kødet er FOR groft. Godt til nogle ting, men ikke lige til KYLLING. Kender dog ikke noget til Dorking-kød.
Men held og lykke med Dorking-opdrættet til alle deltagere i "projektet". Det skal da nok lykkes /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

  • Gæst
Sv: Dorking
« Svar #176 Dato: 09 Februar , 2010, 11:08 »
For ikke så længe siden spiste vi også en Araucaner unghane.

Jeg er vant til disse industrifiduser som man feder op og så får man minikalkuner som resultat. Forskellen var for mig den samme som Ankerine siger. Araucaneren havde det fineste kød med meget fine fibre, der var nemme at bide over og der var slet, slet ikke tale om at han var sej på nogen måde, blot saftig og mør.

Der var ikke lavet nogen fiksfakserier for at mørne den, den blev slagtet lå i køleskabet 1 døgn, slut prut.

Dorking er der jo ingen der ved rigtigt noget om endnu, men efter beskrivelsen skulle det jo være en fin spisefugl. Jeg kunne forestille mig, at jeg med tiden måske ville købe en overskudshane til at gå sammen med mine staldhøns når gamle Kaj ikke kan længere.

Mine englændere er lidt større end de haleløse og inden længe bliver der slagtet haner, skal lige sikre mig at den der bliver beholdt er fertil. Dem er jeg lidt spændt på, om de har den samme kvalitet som den anden araucaner. Har de det, er jeg tilfreds med mindre kød, men af bedre kvalitet.

VH Gunni.

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Dorking
« Svar #177 Dato: 09 Februar , 2010, 11:48 »
Vi har slagtet vidst 6 Araucana hanaer og ja de smager rigtig super godt, ingen tvivl om det, de vejede 900-1200g og var ca 5mdr. Det synes jeg er for lidt, jeg har ikke prøvet maraner endnu, men glæder mig, og så vil jeg prøve at lave nogle F1 med Maran de skulle i teorien vokse godt til.
Mine forventinger til mange ting, er måske lidt højere end hvad virkeligheden kan leve op til, det er jeg ved at indse: Uanset hvad elsker jeg både Araucanaer og Maraner de er prægtige dyr.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Dorking
« Svar #178 Dato: 09 Februar , 2010, 16:58 »
Ville bare fortælle at det mange steder er link til Dorking klub, Danmark.
Den findes dog ikke længere. Har været nedlagt i nogle år.

/Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dorking
« Svar #179 Dato: 09 Februar , 2010, 17:04 »
Det er jo det med hjemmesider, man skal selv oprette dem, vedligeholde og opdatere dem, samt slette dem når de ikke er mere. Nogle af disse ting falder meget svært for mange mennesker. Desværre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub