Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Stakkels hane  (Læst 10409 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Stakkels hane
« Dato: 24 Januar , 2019, 22:54 »
I går undrede jeg mig over hvor min lille dværgavlshane var. I dag fandt jeg ham - han havde fået tæsk af sin søn. For pokker hvor havde han fået tæsk. Han gik rædselsslagen langt væk fra de andre ude i hønsegården og turde end ikke gå ind for natten.
Nu sidder han i en kattetransportkasse i badekaret (uden vand i karet) og kommer forhåbentlig til hægterne igen.

Det er da forskrækkeligt som de haner kan tæske hinanden. Han var smurt ind i blod i hovedet og fjerene på samme. Da jeg vaskede hans hoved - rystede han det, så blodklatter fløj omkring ham. Den stakkel.

Gav han noget vand med en sprøjte i næbet og ligeledes nogle hvedekorn. Det tog han til sig, men han er godt nok ikke meget værd. Sidder bare sammenkrøbet i høet.

Er spændt på hvordan han har det i morgen. Forhåbentlig hjælper varmen og vandet ham til hægterne igen. Har også smurt øjne og kam med et midel mod betændels jeg fik til min kat i december sidste år.


I morgen bliver sønnen til "høns i asparges".

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Stakkels hane
« Svar #1 Dato: 25 Januar , 2019, 06:14 »
God bedring lille stakkel. Sårene på psyken er nok de sværeste at komme over - dog hjælper det helt sikkert, hvis sønniken ikke længere går der ude og flasher sin sejr.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Stakkels hane
« Svar #2 Dato: 25 Januar , 2019, 10:02 »
hvordan går det så i dag med den stakkel. Sådan en bandit af sønneke og banke sin far. Bare han nu bliver en god hane ovenpå det her.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Stakkels hane
« Svar #3 Dato: 25 Januar , 2019, 21:07 »
Her til morgen syntes jeg det gik forholdsvis godt, Han havde spist - eller i hvert fald væltet koppen med korn. Efter at havde slagtet sønneke, tog jeg så og satte ham ud til flokken. Han krogede sig og talte pænt til sine fruer. Gik lidt rundt og gik ombord i et æble. Så langt så godt.

Men, men her til aften, da alle var gået på pind, fandt jeg ham liggende på gulvet. Tog ham op og puttede ham ind mellem de store madammer, men det er som om han ikke kan holde balancen. Han tog ikke om siddepinden, så...…….nu må vi se hvad morgendagen bringer. Jeg tog ham ikke med ind, for han har vel bedst af at være i sin flok.....jeg ved ikke rigtigt . . . . . 

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Stakkels hane
« Svar #4 Dato: 26 Januar , 2019, 22:02 »
noget nyt om din hane. Jeg kan ikke få tankerne væk fra det. Håber den har det meget bedre i dag.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Stakkels hane
« Svar #5 Dato: 26 Januar , 2019, 22:57 »
Hvor er det pænt af dig, at bekymre dig om Herluf /det heder mine haner/.
Her til morgen gik han rundt - heldigvis - i hønsehuset, men han er ikke helt på toppen endnu. Han går på en mærkelig måde, hans krop er ligesom vældet fremover og halsen derfor tæt på gulvet og tilbagetrukket. så han ser noget underlig ud. Han skal rejse sig op - men det kommer forhåbentligt.
Han kikker også lidt forstyrret fra side til side, som om han kunne være blind på det ene øje, men når jeg tager ham op, ser øjnene normale ud.

Om det er de mange bank kan har fået, der gør det med at han ser underlig ud - fører sin krop underligt - eller hvad, det ved jeg ikke. Men det er godt han lever, så jeg har en tro på, at han nok skal komme sig. Høns regenerere sig normalt hurtigt.

Min samvittighed er MEGET dårlig, for jeg burde have set bedre efter, når jeg lukker hønsene inde i hus og hønsegård (60 - 70 m2) for at lære de unge høns, hvor man aflevere æg.
De var nemlig begyndt æglægningen, men ikke i rederne i hønsehuset. Det gjorde, at han ikke kunne undgå at komme i kamp. Men jeg opdagede det først da han var ilde tilredt.  /d

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Stakkels hane
« Svar #6 Dato: 27 Januar , 2019, 07:38 »
så håber vi det går fremad med Herluf. Her hedder hanen Sofie, ja det var barnebarnet der ville have den skulle hedde det. Og sådan blev det så. Og lad nu være med at have dårlig samvittighed, det kan du alligevel ikke bruge til noget. Det kunne vel også ske for alle vi andre. Du har jo efterfølgende handlet på det og det synes jeg er flot.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Stakkels hane
« Svar #7 Dato: 27 Januar , 2019, 09:49 »
Godt at høre, at det går bedre. Jeg har også gået og tænkt på din stakkels hane.

Offline momik

  • Bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Stakkels hane
« Svar #8 Dato: 27 Januar , 2019, 11:26 »
Fortsat rigtig god bedring med ham, vi er flere, der følger med (og lærer noget):) hilsen bente

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Stakkels hane
« Svar #9 Dato: 27 Januar , 2019, 22:49 »
Tak for Jeres tanker omkring min handling.
Her I dag er det ikke blevet bedre, men heller ikke værre.
Da jeg kikkede over til hønsene hen under aften og alle var gået på pind, Kunne jeg se han puttede sig i halmen oppe i et hjørne og jeg lod ham sove der i nat. varmen fra halmen håber jeg kan gøre ham godt.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Stakkels hane
« Svar #10 Dato: 28 Januar , 2019, 10:05 »
Jeg skal ikke gøre mig klog, men igår aftes da jeg så din update, tænkte jeg, at han måske ville være glad for en varmelampe?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Stakkels hane
« Svar #11 Dato: 28 Januar , 2019, 18:23 »
@Marie1 - tror du har ret, men han går jo rundt hele tiden - så.....

I dag gik han ud i hønsegården og jeg så ham pludre med hønerne og da en solsort kom om hjørnet udsendte han en advarsel, så det går fremad.

Men da det blev mørkt - næsten - var han ene i gården og kunne ikke finde ind. Da jeg ville fange ham, blev han siddende men virrede helt ukontrollabelt med hoved - det virkede meget mærkeligt. Jeg satte ham ind i hønsehuset på pinden mellem hønerne. Denne gang faldt han ikke ned, men blev siddende. Nu håber jeg så damerne varmer ham i nat  ::)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Stakkels hane
« Svar #12 Dato: 30 Januar , 2019, 20:44 »
lige en opdatering. Nu går han ud i hønsegården og IND igen  /o. Han kan stadig ikke komme op på pinden til de andre.
Mon han har fået en hjernerystelse ifm kampen med sønnen  <A og det er den der gør, at han fortsat virer med hovedet ??

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Stakkels hane
« Svar #13 Dato: 30 Januar , 2019, 21:37 »
det kunne jeg godt tro, men godt den går ind og ud nu. Så håber vi resten kommer og til den vil blive en god hane. pøj pøj med den
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Stakkels hane
« Svar #14 Dato: 31 Januar , 2019, 09:36 »
Tak for opdateringen  /o
Håber hovedet falder på plads og til ro.