Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mareks Sygdom?  (Læst 13313 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Mareks Sygdom?
« Svar #15 Dato: 02 November , 2008, 17:16 »
Det var godt Marianne, vi krydser fingre for det lille pjok :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mareks Sygdom?
« Svar #16 Dato: 02 November , 2008, 22:13 »
Hun havde det stadig godt her til aften, ingen tegn på forkølelse, stadig lidt vaklende ben, men følger fint med de andre. Løber fint, men halter lidt ind i mellem.
Martin, tror du hun får det rigtige mad? hun går jo frit i haven, desuden får de hønseguf daglig, ropa-b i vandet, hampe/hirsefrø som hånd-guf, æglægningsfoder, og en blanding af forskellige knækkede korn, som jeg køber hos Meldgård, og også lidt rester fra køkkenet, selvfølgelig også skaller samt nogle knuste sepia, jeg har fundet ved stranden.
Hvis det var en mangelsygdom ville de andre vel også have det?
Alle - store og små - er fine i fjerene, blanke og stramme. De æg, der lægges er fine og har gode skaller, de vejer 38-42 g, hvilket vist nok er fint for dværg wyandotter.
Hvis der er nogen, der mener, der mangler noget i deres kost, må I endelig sige til.
Og tusind tak for al den hjælp og opbakning.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

MartinJ

  • Gæst
Sv: Mareks Sygdom?
« Svar #17 Dato: 03 November , 2008, 18:27 »
Marianne:
Hvis foderet mangler noget i mindre grad, vil ku få ha synligetegn.
Og - det var kun et bud på hvad det kunne være, jeg syntes der var flere tegn der lignede riboflavinmangel.
Foderet er meget fint! Hvis jeg var fjerkræ, kunne jeg ikke klage!
Problemet med vitaminer i nyt korn er velkendt, og opstår hvert år. Der er altid mindre vitaminer i nyt korn end i gammelt. Lidt underligt, men sån er det :)

Niu ser det ud til at kylle er ved at komme sig, og det er dejligt at høre, og rart at du holder os opdaterede.

Hvis du skulle supplere med noget, er en vitaminblanding med B2 og evt. D3 godt. Hvis du skal gøre noget andet er alle mælkeprodukter rige på B2. Letmælk eller A38 er sikre valg til at hjælpe på b2-vitmangel.


Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mareks Sygdom?
« Svar #18 Dato: 03 November , 2008, 20:27 »
Jamen så tror jeg at jeg vil have gang i nogle vitaminer også. Kornblandingen har ikke været ny, for jeg har lige brugt det sidste af den sæk jeg købte før sommerferien, og først startet på det nye, som måske er nyt korn d. 26. oktober, og så hurtigt kan hun vel ikke have fået vitaminmangel?
Der jo lidt A38 i mit hønseguf, men selvfølgelig ikke så meget.
Jeg har nok været lidt naiv og troet, at når de var fritgående, fik der hvad de skulle ha'.
Tak for hjælpen  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mareks Sygdom?
« Svar #19 Dato: 04 November , 2008, 19:48 »
Øv, her sidst på eftermiddagen, da jeg var ved at tjekke på hønsene var alle gået ind i huset, undtagen den lille hvide kylling, som sad alene udenfor hønsegården. Jeg har ellers holdt øje med hende hele dagen, og hun har set ud til at have det ok. Men nu her ved 16-tiden syntes jeg faktisk hendes ene vinge hang lidt. Jeg har sat hende ind i hønsehuset og tændt varmelampen, men jeg er blevet ret bekymret for om hun klarer sig. Hun har ellers ikke haft nogen symptomer på forkølelse eller noget, selvom hun var en tur inde i huset nogle dage, så jeg var jo begyndt at håbe på det bedste, også fordi jeg syntes at hende ben virkede stærkere.
 <W <W <W <W <W
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Mareks Sygdom?
« Svar #20 Dato: 04 November , 2008, 20:16 »
Jeg vil hvis jeg var dig tage den væk lige med det samme, så er du rimlig sikker på at hun ikke smitter de andre, hvis det er en forkølelse :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mareks Sygdom?
« Svar #21 Dato: 05 November , 2008, 16:03 »
Det er slet ikke forkølelse, "bare" benene der er svage, hun hverken nyser, snotter eller hoster. Og virker helt ok og glad, spiser osv, men de forbistrede ben er vakkelvorne.
Nu giver jeg hende til weekenden, og hvis det ikke er bedre, kommer hun til kyllingeparadis, hun kan passende følges med hendes bror, som jeg har set og hørt gale i dag - det var nu også en af dem jeg gættede på var en hane, så det er da fint nok at han selv bekræfter det. Men tidligt synes jeg - kun godt to måneder.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mareks Sygdom?
« Svar #22 Dato: 06 November , 2008, 20:27 »
Så er min lille hvide kylling rejst videre til ikke landet med de 100 mus, men landet med ingen ræve og alle de hønselækkerier man kan ønske sig.
Da jeg kom hjem fra arbejdet i dag, var der slet ingen tvivl: hun lå i bunden af hønsehuset - alene, bortset fra den høne, der tror hun skal til at være skruk.
Heldigvis har jeg min yngste søn på besøg, så han klarede "det beskidte arbejde", og jeg slap endnu engang. Omvendt er jeg ikke i tvivl om, jeg ville have klaret det, hvis jeg ikke lige havde haft en hjælpende hånd. Jeg smed hende i skraldespanden i en plastikpose, for jeg ved jo ikke om hun fejlede noget?
Nu har jeg kun fire kyllinger tilbage og én i fryseren. Det bliver spændende at se hvor mange af de sidste, der er hønekyllinger. Der er en, jeg er meget sikker på, ligesom der er en, jeg har hørt gale, og nu synes jeg sørme også at de to sidste har en lidt tyk kam. Det ville være dejligt med to hønekyllinger, men skulle der kun blive den ene, har jeg jo plads til auracanere til foråret, så jeg kan få grønne æg.  <R
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Mareks Sygdom?
« Svar #23 Dato: 06 November , 2008, 21:22 »
Åh nej Marianne.
Det var da sørgeligt, at hun ikke klarede den, men nu er hendes lidelser overstået.
Godt din søn kunne klare det for dig.
Det et en dum og mørk tid vi kun lige er startet på, og med den følger også sygdomme både hos os mennesker og dyrene, men det er trist når man bliver nødt til at sige farvel, også til de små kræ vi har.
Skulle det være kan vi godt finde ud af, at du ka overtage en af mine dværg wyandotkyllinger. Har 3 tilbage og de er og har alle været fine og raske. De kan ses i mit galleri. 2 af dem er brune og hvide, den sidste er lidt af alle farver  ;D
<F <F <F <F <F <F <F
« Senest Redigeret: 06 November , 2008, 21:25 Fra LisbethPilkjær »

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Mareks Sygdom?
« Svar #24 Dato: 06 November , 2008, 21:45 »
@Marianne
Kram herfra <- <- <-
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Mareks Sygdom?
« Svar #25 Dato: 06 November , 2008, 21:50 »
Du gjorde det rigtige ;).. Havde mine hønekyllinger bare været raske og ikke kunne smitte eller noget havde du fået dem for at de kunne rede livet :)!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mareks Sygdom?
« Svar #26 Dato: 07 November , 2008, 08:33 »
Tak for jeres opbakning. Jeg burde jo nok bare have taget skridtet med det samme, men så læser man jo om andre, der med stort held har haft en kylling inde og fået den til at klare sig godt. Jeg er (heldigvis) optimist.  :D
Det næste "drama" bliver i aften, den hanekylling, som jeg har hørt gale, skal slagtes, jeg havde regnet med, at jeg kunne vente, til jeg var sikker på alle mht. køn inden jeg slagtede alle hanekyllinger samtidig, men her til morgen kunne jeg se, at Jensen har et godt øje til sin nyopdagede SØN, eller godt øje - måske skulle jeg skrive et ondt øje. Så jeg lukkede dem også ud af hønsegården lidt tidligere end planlagt - håber ikke Mikkel (ræv) ser det, hehe.
I morgen tidligt inden daggry skal jeg så have to af mine høner i en kasse, så min lillesøster kan få dem.
Så hvis mine anelser slår til mht til de sidste tre kyllingers køn, bliver der noget tomt i hønsehuset over vinteren. MEN så kan jeg jo glæde mig til foråret, hvor jeg SKAL have to auracaner høner.
Mine ene høne (som var en af skrukkerne) er skruk igen. Jeg er igen den onde hønemor, der stjæler hendes æg, og endda løfter hende af reden og bærer hende ud til Jensen. Så hun arbejder da ihærdigt på at få nye beboere i huset  8)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Mareks Sygdom?
« Svar #27 Dato: 07 November , 2008, 15:32 »
Typisk høns :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.