Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Moskusænder  (Læst 3158 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Julie Frederiksen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 83
Moskusænder
« Dato: 18 April , 2010, 11:38 »
Hej folkens  :)

Jeg syntes det kunne være hyggeligt med lidt ænder gående rundt, så ville gerne hørre lidt mere om disse moskusænder  :D.

1. Kan andrikkerne gå sammen?

2. Kan de gå frit uden hegn, altså sådan de bliver?

3. Hvordan kan man "beskytte" dem mod ræven og andre rovdyr, når de går frit?

4. Hvad skal de fodres med hvis de går frit?
Mvh Julie (-:

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: Moskusænder
« Svar #1 Dato: 18 April , 2010, 20:43 »
Hej..

Jeg Har selv moskus.. og der er en hyggelig race..

min erfaring er, at hvis de er vokset op sammen, og har nok damer at deles om, sku det ikke være noget problem.

Mine går i indhegning, (meget lav) og de er ikke stækkede (har stadig fuld fjerbeklæding på vingerne) og de flyver ingen steder..

Mine bliver fodret med, hel hvede, majs og en masse køkkenaffald.

Naturen beskyttelse for svømmefugle (gæs, ænder osv.) er at have en sø som de kan flygte ud på.. Der kommer ræven ikke efter dem..

Held og lykke med det.
Mvh

Michael

Offline moskus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Moskusænder
« Svar #2 Dato: 18 April , 2010, 21:53 »
Hej hvis du har plads nok er det ikke et problemm med flere hanner. Vi har to hanner og syv hunner. den ene han går med tre hunner og den anden med fire. vi har også kun en 1 meter højt hegn på vores 350 kvm store indhegning til ænderne. Men nu da de er i fuld gang med udrugning af en enormt masse æg har jeg overvejet at lave et elektrisk hegn rundt om gården. Det er den eneste måde jeg kan holde mikkel ræv ude på som jeg så luske rundt den anden aften. Ellers skal jeg lave hegnet over 2.2 meter højt og 40 cm i jorden, Mine hunænder er stækede tro mig de KAN godt flyve hvis de ikke bliver det men bliver altid hjemme da det er her maden er. Men lidt træls at indfange dem hele tiden. Jeg fodre med en hjemmeblanding af hvede, byg, samt tilskudsfoder til høns. De spiser ikke så meget da vi har masser af græs hvor de går som de spiser ligesom gæs. Men de er vilde med grøntsager fra køkkenet. HUSK de skal have rigelig med vand og mulighed for at bade. Ellers kan de anbefales de er utrolig nemme at arbejde med. Og samtidig meget produktive...
1.mange lys sussex stor
moskusænder
gæs
en dejlig kone 4 unger to hunde og en håndfuld kaniner

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Moskusænder
« Svar #3 Dato: 18 April , 2010, 23:59 »


1. Kan andrikkerne gå sammen?

2. Kan de gå frit uden hegn, altså sådan de bliver?

3. Hvordan kan man "beskytte" dem mod ræven og andre rovdyr, når de går frit?

4. Hvad skal de fodres med hvis de går frit?


1. Sagtens. Jeg har 5 andrikker og 4 hunner. Ingen problemer.

2. Det er næppe et spørgsmål om hegn. Mine er formidable flyvere og kunne så let som ingenting flyve over det hegn jeg har rundt om min dam. Ca 1.7 m. Mine sidder sommetider på toppen af lågen dvs i 1.7 meters højde, men de bliver. Det har med fodring at gøre.

3. Det er utroligt svært. Mine har en dam som er omkranset af hegn i 1.7 meters højde. Det har indtil videre holdt ræven ude. Men hvis du lader dem gå frit og I har ræve i området, kan du få et problem med ræveangreb.

4. Jeg fodrer primært med hvede. Herudover med hele majs.
Mvh
Erik Andersen