Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ænder og gæs  (Læst 6630 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline thomas t

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
ænder og gæs
« Dato: 28 Marts , 2010, 19:47 »
hej allesammen :-X
jeg har købt en lille grund på 5500 kvm ved mit hus og kunne godt tænke mig at holde ænder og gæs. men ved faktisk ikk noget håber i kan hjælpe mig

hva spiser de? og hva med æg og rugning kommer det helt af sig selv. så de ligger æg og udruger dem selv?? kunne jo være sjovt at forsyne sig selv med and og gås til jul og måske naboen. vil ikk have så mange mellem 5 og 10 af hver.
ska de have et hus at gå ind i?? den grund de ska være på er der masser af juletræer på lige pt som ikk ska bruges.. regner med at lade nogle stå for dyrenes skyld..  håber i kan hjælpe mig. og måske har en masse andre gode råd til mig på min vej  :-X

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: ænder og gæs
« Svar #1 Dato: 28 Marts , 2010, 20:24 »
Velkommen på forum, Thomas  :D
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med gæs eller ænder, men det er der flere andre her, der kan.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: ænder og gæs
« Svar #2 Dato: 28 Marts , 2010, 20:26 »
Prøv at søge lidt på de emner, du spørger til - også i leksikonnet - der kan du finde megen god viden.
Det første du skal er jo at beslutte dig for hvilken race, du kunne tænke dig. Der er mange forskellige at vælge imellem.

Generelt skal både ænder og gæs have ethus, hvor de kan søge ly for vejr og vind og de skal også have adgang til vand, de kan svømme i. Det bedste er selvfølgelig en dam, men et børnebadebassin/sandkasse eller lignende kan også fint bruges.

Jeg har moskusænder. De lægger masser af æg og ruger også selv uden problemer, men det kan afhænge af racen, du forelsker dig i.
Mine ænder får hel hvede og det grønt, de kan finde i haven, men fodring er næsten ligesom religion - alle har en mening og ofte er meningerne meningsfulde alle sammen :D

Held og lykke med projektet!

Offline thomas t

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Sv: ænder og gæs
« Svar #3 Dato: 28 Marts , 2010, 20:33 »
tusind tak.
ja tak til dig marianne.
ja må se på den. har tænkt på moskus ænder da jeg kan få sådan nogle. så kan jeg prøve dem og se.
ja ved de ska have vand osv. graver nok en lille sø til dem..
ja hvede kan jeg nok skaffe. så hvis de kan leve af det.. ja synes der er mange der har en mening om foder osv :)

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: ænder og gæs
« Svar #4 Dato: 30 Marts , 2010, 13:02 »
Hej Thomas

Jeg har en lille hygge-flok på 4 moskusænder og 2 gæs. Og ja, det kræver et hus til dem - lav gerne 2 - altså et til ænder og et til gæs.

Her hvor foråret starter er gæssene meget oppe på dupperne, æggene forsvares med fynd og klem. Så hvis du vil have begge dele er det en god idé med hver sit hus. Jeg har en lille stald hvor de går sammen, men det har været nødvendigt at hegne indvendig i stalden, så der er henholdsvis en ande- og en gåseafdeling.

Jeg giver både ænder og gæs hvede blandet med lidt færdigfoder (købt på møllen). sådan ca. 90% hvede og 10% færdigfoder. Moskusænderne spiser praktisk talt alt hvad jeg "serverer" af blandinger af korn og foder. Med specielt den ene gås har jeg haft problemer hvis der var for meget støv i kornet eller ved andre kornsorter og blandingsforhold. Hun hostede og hostede, jeg troede hun havde ondt i halsen og lavede kamilite til hende. Og suk, så var det simpelthen det foder jeg gav dem, som hun ikke kunne tåle.

Udenfor går ænder og gæs sammen - vi har til den flok lavet en kunstig lille dam på ca. 7000 liter med bassinfolie - simpelthen gravet op og lagt jorden rundt om kanten som forhøjninger. Så kan den rimelig nemt jævnes ud engang. Både ænder og gæs eeeelsker den. Foruden det har de et stort blikfad, hvor jeg dagligt skifter vandet i.

Moskusænder er dejlige rolige ænder, småpludrer lidt, er flittige æglæggere og robuste. Ved gæssene skal man være forberedt på, at de kan larme. Specielt om morgenen når jeg åbner, er de p.t. ret larmende, så jeg er glad for at have meget dyrevenlige naboer, for de kan virkelig "råbe" højt - og det er så kun 2 stk. gæs vi har. Til gengæld er de virkelig sjove og kan blive ret tamme.

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: ænder og gæs
« Svar #5 Dato: 30 Marts , 2010, 14:29 »
Jeg har også selv en fin flok moskus.
Og det er skam en hyggelig, meget stille (larmer ikke) flok. som spiser alt jeg giver dem. alle former for køkkenaffald og så hel hvede og majs.

held og lykke med det, det er en hyggelig hobby.


@ Hanne

Lige et spørgsmål til din lille 'dam'..
Gør du den ren? - Altså tømmer du den for deres efterladenskaber osv.? eller hvordan er historien med det?

Vil nemlig selv gerne grave en fin sø til dem, men havde so overvejet om jeg skulle lægge dræn fra resten af haven ned mod søen for at holde en 'naturlig' fyldt eller dække bunden med bassinfolie. (har bare lidt eftertanker med at skulle lave det med folie, da det vidst er lidt dyrt, og så med rengøring)
Mvh

Michael

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: ænder og gæs
« Svar #6 Dato: 31 Marts , 2010, 08:31 »
Hejsa...

I de første 2 år gjorde jeg ingenting, meeen så kom det helt af sig selv, da folien var gået i stykker. Dertil skal lige siges at det var det billigste og ikke så kraftig folie jeg havde brugt, så det var selvforskyldt. I bunden hvor der er størst tryk på, er der lagt et stykke filt (det der bruges i haven).

Nu skifter jeg vandet 1 gang om året, fortrinsvis her i foråret, så de har frisk vand til sommeren. Jeg har en billig dykpumpe med slange - og det danske vejr får så lov til at fylde bassinet igen.

Det smarteste ville være, at man kunne lave det sådan som du skriver, altså evt. med cirkulation i vandet. Vandet bliver hurtigt meget beskidt. Ha, ha, skal undlade at skrive hvordan bunden så ud, første gang jeg tømte den for vand, men kan garantere, at der var god mulighed for et mudderbad med dertil hørende duft!!!!

OBS - bassinfolie er billigere i tyskland. Jeg købte sidste gang en mellemkraftig folie - og brugte den "gamle" som ekstra lag i bunden.

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: ænder og gæs
« Svar #7 Dato: 31 Marts , 2010, 08:50 »
Ok.

Jah, men har dog ikke helt fået udtænkt hvordan det skal laves så det kommer til at fungere 100%. Men det kommer vel nok med tiden.

Ellers så skal man bare være så heldig at man ligger meget lavt (i forhold til grundvandet) hvor man nu bor og så bare grave et hul der er dybt nok.. for så er det jo bare at lade tiden gå lidt og så har man en kunstig 'naturlig' sø. og så kunne man evt. stadig lægge dræn i haven bare for at være sikker på den nu forbliver fyldt.

Ja jeg har godt set og lugtet sådan noget bundfald i en andesø.. for selvom de er 'naturlige' skal de jo stadig vedligeholdes så de lige pludselig ikke bliver mindre (al bundfald samler sig og bliver jo til den nye 'bund' i søen og skal jo graves ud i hvert fald hvert 3. - 5. år.) Alt efter størrelse på sø og bestand som er aktive i søen. Men var engang med til at grave ud i sådan en sø. og sikke en 'duft' det sad i tøjet, selv efter en tur i maskinen..
Mvh

Michael