Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ænder og kyllinger  (Læst 8040 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fru Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Ænder og kyllinger
« Dato: 15 Februar , 2010, 14:42 »
Er der nogen der ved om ænder kan udruge kyllinger? Vi har 4 moskusænder og jeg tror måske ikke vi vil have så mange ællinger (har hørt de skulle være ret produktive). ::)
Er der nogen der ved noget?
Har tit hørt om høns der udruger ænder...
Hilsen Mette og Tine (mor og datter)
1,4 dværgwyandotter. 1,3,2 silke. 1,4 araucanaer. 1,3 legbar orpington. 0,1 houdan 0,4 isabrown. 0,2 new hampsire. 1.0 maran. 1,6 bl. 1,4 moskusænder. 1,7 geder. 1,1 lama. 2,6 heste(pinto, islænder, palomino). 2,0 katte. 0,1 hund.

GKV

  • Gæst
Sv: Ænder og kyllinger
« Svar #1 Dato: 15 Februar , 2010, 14:45 »
Det kan man vel godt, men der er jo det der med baderiet, bliver det ikke svært at undgå at kyllingerne evt. drukner?

VH Gunni

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Ænder og kyllinger
« Svar #2 Dato: 17 Februar , 2010, 14:08 »
Jeg ville ikke lade en and ruge kyllinger ud.
Anden vil blive frustreret over ikke at kunne lokke de små i vandet, og kyllingerne vil i forsøget på at følge deres " mor " drukne,,, rigtig skidt kombination. Hvis man ikke har vand fremme hvor anden kan få hovedet under, eller næbet helt i, så har anden det ikke godt.

Omvendt går det fint, dog ikke uden at hønen bliver forvirret over at hendes børn bader.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Ænder og kyllinger
« Svar #3 Dato: 17 Februar , 2010, 14:24 »
Jeg ville heller ikke lade en moskus ruge kyllinger ud.
Moskusanden er en hel del større og tungere, ville være bange for at kyllingerne ville blive lagt eller trådt ihjæl.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: Ænder og kyllinger
« Svar #4 Dato: 17 Februar , 2010, 14:49 »
Jeg ved, at min gode genbo, den gamle bonde, lader sine moskusænder ruge perlehønsekyllinger ud. De ruger også kalkun- og gåseæg ud, men det er vist helt almindeligt.
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

karina dj

  • Gæst
Sv: Ænder og kyllinger
« Svar #5 Dato: 17 Februar , 2010, 15:17 »
 :o Er der perlehøns på Bornholm  :o

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Ænder og kyllinger
« Svar #6 Dato: 17 Februar , 2010, 17:25 »
Jeg var på biblioteket i dag for at finde litteratur om ænder, men det er godt nok svært at finde!

Men i den smule jeg fandt stod der at ænder ikke er særligt gode mødre, faktisk opfordrede man i denne bog til at man ikke rugede ællinger ud under en and, men brugte en god skrukhøne i stedet for!  :o

Så hvis anden ikke engang må ruge sine egne ud synes jeg heller ikke at man skal forsøge sig med kyllinger under en and...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Ænder og kyllinger
« Svar #7 Dato: 17 Februar , 2010, 21:00 »
:o Er der perlehøns på Bornholm  :o

Hvor er du sød! :D Har du ikke nok dyr?! (Vil Adam sikkert sige :D)

karina dj

  • Gæst
Sv: Ænder og kyllinger
« Svar #8 Dato: 17 Februar , 2010, 21:21 »
 :D Adam ryster som regel bare på hovedet og gi'r hurtigt op. Han er virkelig en mand ham...  ::)  jeg får bare lov at fylde alle udebygningerne med dyr og boltrer mig til jeg skammer mig  ::) Han bakker næsten op i alle tiltag, og alt hans værktøj bor i bilen...han er tømrer  *e

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Ænder og kyllinger
« Svar #9 Dato: 17 Februar , 2010, 21:41 »
Ej, det lyder bare fantastisk at have så meget plads!! I bund og grund er jeg egentlig tilfreds med pladsen hos os, men jeg savner bare at der er stalde osv. Et nedlagt landbrug...dét er altså bare skønt! :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ænder og kyllinger
« Svar #10 Dato: 17 Februar , 2010, 21:43 »
faktisk opfordrede man i denne bog til at man ikke rugede ællinger ud under en and, men brugte en god skrukhøne i stedet for!  :o

Så hvis anden ikke engang må ruge sine egne ud synes jeg heller ikke at man skal forsøge sig med kyllinger under en and...

MIn oplevelse med Moskusænder er at de er fortrinlige rugere og ællingeførere. Dog er de ikke helt gode nok til at advare de små ællinger om farer (krager) fra oven. Men det skal så også siges at en flok ællinger med masser af vand at røre sig i, er noget af en opgave at holde samling på. :D
Mvh
Erik Andersen

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: Ænder og kyllinger
« Svar #11 Dato: 18 Februar , 2010, 08:56 »
Jo, der er perlehøns på Bornholm, i hvert fald i Rutsker. Jeg kan muligvis også skaffe nogle voksne påfugle?
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ænder og kyllinger
« Svar #12 Dato: 18 Februar , 2010, 09:11 »
Ja dette her er nemt at svare på :

Høns må IKKE gå sammen med svømmefugle.... ifølge lovgivningen her i lille DK  /d
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Ænder og kyllinger
« Svar #13 Dato: 18 Februar , 2010, 09:26 »
Ja dette her er nemt at svare på :

Høns må IKKE gå sammen med svømmefugle.... ifølge lovgivningen her i lille DK  /d

Men andeæg må gerne ligge under en høne - men man er jo så nødt til at tage ællingerne fra hønen som daggamle og passe dem med varme og alting - men stakkels høne der får frataget sine nyklækkede...   /d
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ænder og kyllinger
« Svar #14 Dato: 18 Februar , 2010, 09:28 »
Så skal man jo gøre det at man ligger et par hønseæg under hende også når ællingerne mangler 21 dage til at klækning.
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.