Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ænder i egen sø med ø  (Læst 16277 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline psindrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Sv: Ænder i egen sø med ø
« Svar #15 Dato: 16 Januar , 2015, 08:12 »
Hvis du kikker på billedet øverst i tråden, så kan man skimte en havelåge midt på broen, som vil kunne forhindre Mikkel i at benytte broen.

Mit andehold (siger man det, på samme måde som man siger hønsehold?) skal være så "minimalisktisk" som muligt. Altså ingen andegård hvis det kan undgås.

Peter

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Ænder i egen sø med ø
« Svar #16 Dato: 16 Januar , 2015, 08:14 »
Har læst herinde at ræve kan springe/klatre et par meter op. Så det skal være noget af en havelåge ;-)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline psindrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Sv: Ænder i egen sø med ø
« Svar #17 Dato: 16 Januar , 2015, 09:17 »
Ja, det lyder skidt.  /d

Den tidligere ejer af huset har haft ænder på søen/øen, så jeg regner med at det vil kunne lade sig gøre.

Peter

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Ænder i egen sø med ø
« Svar #18 Dato: 16 Januar , 2015, 13:39 »
Det kan det helt sikkert :)
Spørgsmålet er mere om moskusænder er velegnede. Der er jo stor forskel på ænder, både vilde >< tamme og inden for de forskellige grupper (dyk><svømmeænder fx) og igen inden for de forskellige racer.
Og det der bekymrer mig er det her med, at moskus er meget 'landfaste' - vil de flygte ud på vandet som gråænder?

Ja, jeg ved det ikke, men vil glæde mig til at høre om de erfaringer I vil gøre jer.

Hvilke ænder havde tidligere ejer?

Noget helt andet: Selvom øen kan gøres helt rævesikker, så vil ænderne nok svømme over på den anden side ind i mellem - og hvad så? :)

I øvrigt mener jeg at have læst, at vild-moskusænder helst overnatter i træerne - og herinde har været skrevet om tam-moskusænder der overnattede på kanten af gyllebeholdere og tagrygge... Så måske en platform på en høj pæl med lidt afskærmning til læ kan gøre det? ;D
Kræver selvfølgelig at ænderne opdager den - og så er der også lige det, at andrikkerne ikke flyver særlig godt pga deres vægt.

Ja, jeg ender vist hver gang på, at et hus for natten er bedst...
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline psindrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Sv: Ænder i egen sø med ø
« Svar #19 Dato: 16 Januar , 2015, 14:23 »
Ja, der er mange uafklarede spørgsmål.  8)

Det "skal" være moskusænder og de "skal" forlade øen, da de først og fremmest skal rydde haven for dræbersnegle for os.  /o

Nu må vi se hvordan det går. Smutter der en til ræven, så må vi leve med det.

Jeg vil gerne vide mere om "overnatningsmuligheder" som ikke indebærer et andehus - f.eks. høje pinde

Peter


Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Ænder i egen sø med ø
« Svar #20 Dato: 16 Januar , 2015, 16:29 »

Nu må vi se hvordan det går. Smutter der en til ræven, så må vi leve med det.


Problemet med det er bare, at ræven henter til der ikke er flere. Man mister som regel ikke bare en enkelt under et ræveangreb.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Ænder i egen sø med ø
« Svar #21 Dato: 17 Januar , 2015, 02:25 »
Jeg kan mere og mere se, at ræve og områder må være meget forskellige. Nogle mister 10-14 høns ad gangen, andre lukker aldrig deres ande- og hønsegård, fordi der ingen ræve er. Nogle steder tager de dyr midt på dagen, og selvom der er set ræv hos naboen om dagen, har vi kun haft angreb om natten. Så til en vis grad kan man vælge at leve med risikoen, og hvis der er angreb, må man revurdere.

Mine moskusser sover aldrig oppe i træerne, men gerne under, og gerne i nærheden af vandet. Dog ikke i vandet, som mine gæs. Ifølge Dave Holderread mister moskusænder hurtigere den vandafvisende evne af deres fjer.

Ifølge mine egne erfaringer, kan du bruge nogle aftener på at vænne dine ænder til at sove på øen, og forhåbentlig gør de det frivilligt fremover. Hvis de ikke vil det, er det så et problem. Måske er der ikke læ nok, så må du prøve at etablere et eller andet.
Hvis der tidligere har været ænder på ejendommen, burde det hele ikke være så svært.
« Senest Redigeret: 17 Januar , 2015, 02:28 Fra Ari »
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Ænder i egen sø med ø
« Svar #22 Dato: 17 Januar , 2015, 07:43 »
http://www.lillevildmosen.dk/Emneoversigt/Skovene/Rovdyr/InfoRev.htm
Nu blev jeg nysgerrig og måtte lige undersøge om ikke ræve kan svømme. Det kan næsten alle dyr jo. Ifølge denne side kan ræve let springe 2 meter over forhindringer og dvømme drlv i stærk strøm.




Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Ænder i egen sø med ø
« Svar #23 Dato: 18 Januar , 2015, 18:27 »
Jeg har også hørt det med to meter og svømning, men alt er relativt og kommer an på den enkelte ræv og hvor desperat den er. Jeg har 1,80 m høj hegn, som er nedgravet og dermed lavere og ingen strømførende tråd i toppen. Ræven er aldrig sprunget over, men kommer med det samme, hvis man glemmer man lukke lågen en enkelt gang.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline psindrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Sv: Ænder i egen sø med ø
« Svar #24 Dato: 18 Januar , 2015, 20:59 »
Vi har ikke haft ræv her i området i årevis, så jeg tager chancen ...  /o :police: