Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ænder i egen sø med ø  (Læst 16278 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline psindrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Ænder i egen sø med ø
« Dato: 14 Januar , 2015, 11:03 »
Jeg har en have hvor vi er svært plaget af dræbersnegle og har tænkt mig at udsætte en flok dræbersnegle-dræbere, i form af moskusænder.  /o

Vi er så heldige at have egen sø med en lille ø i, så forholdene skulle jo være perfekte - også i forhold til Mikkel.

Mit spørgsmål er nu: Behøver vi at etablerer hus til foder og ænderne, eller kan de klare sig under åben himmel året rundt?

På forhånd tak

Peter


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ænder i egen sø med ø
« Svar #1 Dato: 14 Januar , 2015, 11:11 »
Det kunne de sikkert nok, men om vinteren når søen fryser til is, så har ræven frit slag til at gå ud og hente dem på søen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline psindrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Sv: Ænder i egen sø med ø
« Svar #2 Dato: 14 Januar , 2015, 11:29 »
Det var en god pointe,  som jeg slet ikke havde tænkt på  /o

Så er der vel kun to muligheder. Enten etablerer hus på øen, eller vælge at slagte inden frostens komme ...

Peter

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ænder i egen sø med ø
« Svar #3 Dato: 14 Januar , 2015, 12:23 »
Hvis du ikke ønsker at avle med dem, så er der jo heller ingen grund til at bruge foder og plads på dem om vinteren.
« Senest Redigeret: 14 Januar , 2015, 22:34 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline psindrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Sv: Ænder i egen sø med ø
« Svar #4 Dato: 14 Januar , 2015, 19:04 »
Vi ønsker ikke at avle på dem. Deres primære formål er at holde haven fri fra dræbersnegle, som vi har rigtigt, rigtigt mange af, og så for hyggens skyld.

Hvis vi vælger at anskaffe dem i det meget tidlige forår, og vil slagte dem inden frosten sætter ind, er det så nødvendigt med et hus, halvtag eller andet, for at få dem til at trives, eller er vand, ø og foder tilstrækkeligt?

P.f.t.

Peter

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Ænder i egen sø med ø
« Svar #5 Dato: 14 Januar , 2015, 20:43 »
Jeg ville nu nok lukke dem ind om natten. Det er jo ikke sikkert de lige lægger sig ud på øen for at sove. Og stol trygt på at Mikkel og Mikkeline nok skal forsøge sig på alle tænkelige måder ;) Der er vist også noget med at ræve kan svømme?

I øvrigt er det min opfattelse, at moskusænder ikke opholder sig så meget i vandet som andre anderacer. Og har hørt at det skulle være en af grundene til at de ikke sætter så meget fedt?

Under alle omstændigheder skal foderet afskærmes iflg regler om forebyggelse saf fugleinfluenza.
« Senest Redigeret: 14 Januar , 2015, 20:45 Fra Mette Nygaard »
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline psindrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Sv: Ænder i egen sø med ø
« Svar #6 Dato: 14 Januar , 2015, 21:36 »
Tak for dit svar.

Så vidt jeg har hørt fra en erfaren jæger, så svømmer Mikkel ikke, men derudover så skal jeg nok afskærme mit foder. Ænderne skal først og fremmest være dræbersnegledræbere, så de må hellere end gerne forlade søen.  /o

Peter

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Ænder i egen sø med ø
« Svar #7 Dato: 14 Januar , 2015, 22:31 »
JA  de skal have et hus eller ligende

Hvis du vil lidt dyre velfærd så skal de have et hus, eller ikke
mindst et halvtag hvor de kan gå i læ for vind og vejr, hvor der samtidig kan fodres. Ingen dyr bør gå ude uden mulighed for at kunne gå i læ, der vil jo også komme en periode med fjerskifte, og så er de ikke beskyttet så meget
mod vind og vejr
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Ænder i egen sø med ø
« Svar #8 Dato: 15 Januar , 2015, 02:43 »
Det kunne de sikkert nok, men om vinteren når søen fryser til is, så har ræven frit slag til at gå ud og hente dem på søen.

Jeg ville nu nok lukke dem ind om natten. Det er jo ikke sikkert de lige lægger sig ud på øen for at sove. Og stol trygt på at Mikkel og Mikkeline nok skal forsøge sig på alle tænkelige måder ;) Der er vist også noget med at ræve kan svømme?

I øvrigt er det min opfattelse, at moskusænder ikke opholder sig så meget i vandet som andre anderacer. Og har hørt at det skulle være en af grundene til at de ikke sætter så meget fedt?

Under alle omstændigheder skal foderet afskærmes iflg regler om forebyggelse saf fugleinfluenza.

JA  de skal have et hus eller ligende

Hvis du vil lidt dyre velfærd så skal de have et hus, eller ikke
mindst et halvtag hvor de kan gå i læ for vind og vejr, hvor der samtidig kan fodres. Ingen dyr bør gå ude uden mulighed for at kunne gå i læ, der vil jo også komme en periode med fjerskifte, og så er de ikke beskyttet så meget
mod vind og vejr
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Ænder i egen sø med ø
« Svar #9 Dato: 15 Januar , 2015, 02:51 »
Jeg har også moskusænder, og min kæreste havde bygget et hus til dem sidste vinter og et nyt til denne vinter. Men de bruger det sjældent. De sætter stor pris på mulighed for læ, men vil heller finde det under træerne i deres gård, eller omkring husmuren, når de er ude om dagen.
Jeg kan se træer på jeres ø, så jeg ville vurdere, at de ikke behøver noget hus, slet ikke, hvis de er slagtet om vinteren. Under fjerskifte er de heller aldrig uden fjer og dun. Faktisk lægger jeg næsten kun mærke til fjerskiftet, fordi der ligger store fjer rundt omkring.

Men hvad med Mikkel og broen til øen?

De lærer hurtigt at sove et bestemt tid, om ikke andet med lidt korn. Dog må du hellere sikre dig hver aften, at de nu også sover på deres plads. Mine får engang imellem den ide, at de vil prøve at sove et andet sted. Og det finder Mikkel straks ud af!
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Ænder i egen sø med ø
« Svar #10 Dato: 15 Januar , 2015, 02:55 »
Det ligner desuden et dejligt sted, I har, også til ænder:-)

De er hyggelige dyr, ud over at være nyttige sneglespisere, og man vænner sig hurtigt til dem!
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline psindrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Sv: Ænder i egen sø med ø
« Svar #11 Dato: 15 Januar , 2015, 08:29 »
Der er "havelåge" på broen over til øen, så det burde ikke være noget problem.

Jeg har også en stor rodklump fra en kæmpe pil ude på øen. Den kunne jeg jo lade være med at fjerne, så ænderne kunne bruge den til skjul.

Peter

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Ænder i egen sø med ø
« Svar #12 Dato: 15 Januar , 2015, 09:42 »
Måske et dumt spørgsmål, men kan ræve ikke svømme?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Ænder i egen sø med ø
« Svar #13 Dato: 15 Januar , 2015, 12:34 »
Jeg har også moskusænder, og min kæreste havde bygget et hus til dem sidste vinter og et nyt til denne vinter. Men de bruger det sjældent.

Det er et spørgsmål om tilvænning og vaner. Mine ænder overnatter i stalden og står og tripper utålmodigt ved stalddøren, når mørket falder på.

Og måske det også er et spørgsmål om husets størrelse? I min erfaring vil moskusænder gerne have GOD plads, også indendørs. Undtagen når de ruger: Det skal helst være i en lille hyggelig hule.

Der er i øvrigt en lignende diskussion igang her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=41172.0
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Ænder i egen sø med ø
« Svar #14 Dato: 16 Januar , 2015, 00:08 »
Det er et spørgsmål om tilvænning og vaner. Mine ænder overnatter i stalden og står og tripper utålmodigt ved stalddøren, når mørket falder på.

Og måske det også er et spørgsmål om husets størrelse? I min erfaring vil moskusænder gerne have GOD plads, også indendørs. Undtagen når de ruger: Det skal helst være i en lille hyggelig hule.

Der er i øvrigt en lignende diskussion igang her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=41172.0
Jo, man kan sikkert vænne dem til at gå ind i et hus, hvid det er måden at rævesikre dem på. Men her handler det jo om, hvorvidt det er nødvendigt at bygge et hus til dem.
Der er "havelåge" på broen over til øen, så det burde ikke være noget problem.

Jeg har også en stor rodklump fra en kæmpe pil ude på øen. Den kunne jeg jo lade være med at fjerne, så ænderne kunne bruge den til skjul.

Peter
Altså havelåge forstået sådan at man kan åbne broen og afbryde forbindelse til fastlandet?
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.