Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ænder i skov- Inde om natten??  (Læst 2465 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Edwardlind

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Ænder i skov- Inde om natten??
« Dato: 09 Marts , 2014, 15:41 »
Hej ande folk!

Jeg har et stykke tid nu gået med tanken om forøgelse af besætningen. Som på nuværende tidspunkt består af nogle dværghøns, og Faverolles kyllinger.

Jeg har en mindre skov jeg godt kunne tænke mig at udnytte til nogle ænder af en slags. Da jeg er bosat på en gård, vil der også være mulighed for at færdes frit uden for skoven.

Mit spørgsmål er så som følger; Kan ænder godt leve uden mulighed for hus, eller indendøres faciliteter? Og hvilke ænder ville være gode, til dette udendøres liv? De skal gerne være lidt vilde i det, da vi har oplevet hunde der har nuppet et par høns.
De skal udelukkende bruges til hygge, og måske nogle ællinger hen af vejen. Som jo gerne skulle kunne slagtes.

Venlig hilsen
Edward Lind-Holm

Offline lonekær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 142
Sv: Ænder i skov- Inde om natten??
« Svar #1 Dato: 09 Marts , 2014, 16:38 »
Det vil være bedst at kunne lukke dem inde om natten. De ser ligesom høns, dårligt i mørke og er et nemt bytte for ræv og andre rovdyr.
1.0 mand.
0.1 barn.
0.1 hund.
2.6 katte.
2.0 heste
1.0 lys sussex.
1.5 dværg farverolls.
0.2 maran/jersey kæmpemix
0.1 orpington.
0.4 orpington/lohmanmix.
1.2 sølv sortrandet wyandot.
0.0.5 sølv sortrandet wyandot kyllinger.
0.0.9 stor farverolls kyllinger.
0.0.7 gæslinger.
3.2 moskosænder.
0.0.5 ællinger.

Offline Edwardlind

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Sv: Ænder i skov- Inde om natten??
« Svar #2 Dato: 09 Marts , 2014, 16:45 »
Okay.

Tror bare de ryger i stalden om natten så.
Regner ikke med at de skal have siddepinde? Altså bare en masse halm, mad og vand.

Tak for svar

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Ænder i skov- Inde om natten??
« Svar #3 Dato: 11 Marts , 2014, 00:47 »
Nej, ænder behøver ingen siddepinde, til gengæld meget gerne adgang til badevand. For så vidt behøver de heller ikke noget hus, blot læ. De skal som en anden bruger siger, dog beskyttes for ræven om natten. Det kan dog også klares med en rævesikker andegård eller flytbart el-net (f. eks. dette her http://www.poda.dk/product/el-net-til-fjerkrae-110cm-50m-5805/)

Så vidt jeg ved, er de fleste anderacer velegnet til udeliv. Selv har jeg dog kun erfaring med moskusænder, som aldrig bruger deres hus og hellere vil sidde under nogle træer.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Edwardlind

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Sv: Ænder i skov- Inde om natten??
« Svar #4 Dato: 11 Marts , 2014, 18:32 »
Okay, tak.
Er der forresten nogle der har erfaring med model "ellinge" fra dyreriget? Altså hønsehuse.
Vil lige kigge nærmere på det hegn der.

Venlig hilsen Edward